Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

    Ik ben geen eigenaar van Zeiss glas (tenzij in mijn brilmontuur ) en ook niet echt behoefte voor het soort fotografie die ik graag doe maar toch even deze (misschien domme) vraag.

    De bekende third party lenzen als Sigma, Tamron en Tokina zijn bijna allemaal AF lenzen, bij Carl Zeiss die toch een heel stuk duurder zijn ontbreekt dit.
    Is daar een reden voor en zo ja, kan iemand mij deze meegeven?

  • #2
    Re: AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

    De rede ken ik niet.
    Canon heeft voor zijn beste lenzen een kleinere maximale afwijking op de AF dan voor de andere lenzen. Het microcontrast van een Zeiss zou echter groter zijn, waardoor de AF zou vertragen moest hij proberen de tolerantie nog verder te beperken. Van Zeiss zie ik meestal echter alleen de groothoeken, die een grote dof hebben en waar het scherptevlak niet abrupt in een bokeh overgaat. De accuraatheid van de scherpstelling is dan van minder belang.
    Een groter microcontrast geeft sowieso de indruk scherper te zijn.
    Bij een goeie lens valt het dus sneller op dat de AF een grote tolerantie heeft.
    Als je een Zeiss op een canon zet werkt de focusconfirmatie trouwens nog even goed, alleen de AF-motor niet. Zonder motor werkt ie volgens mij zelfs sneller,... als je met de hand sneller bent dan de motor. Met een Focusring die in een kwartslag naar oneindig gaat is de fijnafstelling wel heel anders dan wanneer er een volledige omwenteling nodig is: de focusconfirmatie knippert als je in de buurt bent, om niet ongemerkt voorbij te schieten.
    Spreekt echter vanzelf dat je daarvoor meer dan een beetje moet oefenen.
    Last edited by Poza; 6 oktober 2012, 08:56.

    Comment


    • #3
      Re: AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

      Ik denk dat de samenwerking met Sony daar iets voor tussen zit, alhoewel ik niet zeker ben.

      Carl Zeiss biedt alleen voor Sony lenzen aan met AF.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

        Geloof ik absoluut niet in. CZ heeft gewoon hun (bestaande of nieuwe) 'legendarische' optiek voorzien van de populairste vattingen en kunnen zo met minimale inspanning hun afzetgebied gevoelig vergroten.

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Ik denk dat de samenwerking met Sony daar iets voor tussen zit, alhoewel ik niet zeker ben.

        Carl Zeiss biedt alleen voor Sony lenzen aan met AF.

        Comment


        • #5
          Re: AF (of gebrek aan) op Carl Zeiss lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Geloof ik absoluut niet in. CZ heeft gewoon hun (bestaande of nieuwe) 'legendarische' optiek voorzien van de populairste vattingen en kunnen zo met minimale inspanning hun afzetgebied gevoelig vergroten.
          Inderdaad...CZ had zijn MF lenzen als voor Sony met CZ begon samen te werken

          Dit is wat Zeiss blijkbaar zelf zegt:

          "Due to international licences, it is not possible at the moment for companies outside Japan to offer AF lenses with EF- or F – mount. So we will concentrate on high-end manual focus lenses with those mounts within the next future."

          Kan best kloppen aangezien ze nu voor mirrorless wel AF uitbrengen (toch voor Fuji en Sony die hun AF protocol vrij hebben gegeven en uiteraard de DSLR/SLT alpha lijn door hun samenwerking met Sony)

          Comment

          Working...
          X