Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

back-up /synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • back-up /synchroniseren

    Hoi

    Ik wil het volgende doen:

    Om mijn harde schijf van mijn pc niet overvol te laten worden, verhuis ik foto's (mappen) van voriger jaren naar externe harde schijven.
    Welk -gratis-programma raden jullie mij aan om dit te doen?
    Ik backup natuurlijk eerst de map naar de externe schijf, maar stel, ik backup map 2012 naar de externe schijf, verwijder op mijn interne harde schijf ondertussen deze mappen om plaats te maken en wat later staan er nieuwe foto's in mijn map 2012 op de interne harde schijf...

    Ik wil dus bestanden die in map A staan synchroniseren naar map B zonder dat de bestanden die wel in map B staan, maar niet in map A, ook terug naar map A gekopieerd worden...


    iedereen nog mee?
    iemand suggesties?

    alvast bedankt

    groeten
    ruben
    http://www.eyeflash.wordpress.com
    www.facebook.com/eyeflashphotography

  • #2
    Re: back-up /synchroniseren

    Synctoy

    Een gratis progje van MS. Was vroeger van een ander bedrijf maar MS heeft dit overgekocht maar toch gelukkig gratis gehouden.

    De vorige versie vond ik iets beter om te gebruiken maar het doet zijn werk goed.



    Een andere is Robocopy.

    Vroeger was dit een apart programmaatje maar in Windows 7 zit dit standaard.
    Er bestaat ook ergens een GUI voor.

    Vooral goed testen met dit programma want als je de verkeerde parameters gebruikt, kun je heel gemakkelijk dingen overschrijven.



    Mvg

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #3
      Re: back-up /synchroniseren

      Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht


      Ik wil dus bestanden die in map A staan synchroniseren naar map B zonder dat de bestanden die wel in map B staan, maar niet in map A, ook terug naar map A gekopieerd worden...
      Zo ga je geen ruimte maken denk.
      foto 1,2 van A naar B
      delete 1,2
      Daarna nieuwe foto 3 van A naar B
      dan zeg je ook terug naar A diegene die er niet op staan, dus 1,2 van B naar A
      perfecte sync maar geen ruimte gecreëerd.

      Ik doe het hier gewoon met Copy - Paste, externe disk aansluiten en overzetten, disk er weer af en in de kast.
      Voor een 1 op 1 backup maak ik gebruik van Timemachine (Mac).
      Zo heb ik altijd twee kopieën.

      Ruud
      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

      Comment


      • #4
        Re: back-up /synchroniseren

        Syncback .. free version.

        Comment


        • #5
          Re: back-up /synchroniseren

          mss nog moeten bij vermelden dat ik met mac werk...

          Hoe los ik hetgene wat 'Rufus1964' zegt, op?
          Als ik synchroniseer dan zou ik het idd normaal vinden dat de mappen gespiegeld worden aan elkaar, of kun je dit ook in één richting instellen?

          groeten
          ruben
          http://www.eyeflash.wordpress.com
          www.facebook.com/eyeflashphotography

          Comment


          • #6
            Re: back-up /synchroniseren

            Hallo,

            Die timemachine (TM)die ik heb is even groot als mijn interne HD, namelijk 1 Tb.
            Alles wat ik dus doe op mijn mac wordt automatisch bij gehouden op de TM.
            Ik heb ook nog redelijk wat ruimte voor mijn fotomateriaal zodat ik alles op de TM heb staan.
            Maar voor de veiligheid (wet van Murphy) hou ik ook een copy bij op een andere externe HD.
            Als ik weer een serie foto's gemaakt heb en deze zijn in orde sluit ik deze gewoon even aan en doe een copy van die serie.
            De rest staat er namelijk al op hé. Zo heb ik dus drie kopieën.
            Als je er zoveel hebt dat je interne HD te vol staat moet je volgens mij zo ie zo met externe HD's werken.
            De externe HD die ik bijgekocht heb was er volgens mij software bij geleverd om bepaalde zaken te backuppen.
            Maar die maken altijd een copy en dus wordt er niets verwijderd, deze was zelfs in te stellen als TM.
            Ik zou als ik jou was gewoon twee externe HD's kopen waar je dus hetzelfde opzet voor twee kopieën te hebben.
            Zolang duurt het niet om een map over te zetten en je hoeft ze dan ook niet altijd te laten draaien.

            Ruud
            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

            Comment


            • #7
              Re: back-up /synchroniseren

              Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
              Zo ga je geen ruimte maken denk.
              foto 1,2 van A naar B
              delete 1,2
              Daarna nieuwe foto 3 van A naar B
              dan zeg je ook terug naar A diegene die er niet op staan, dus 1,2 van B naar A
              perfecte sync maar geen ruimte gecreëerd.
              Dr staat ZONDER

              Ik wil dus bestanden die in map A staan synchroniseren naar map B zonder dat de bestanden die wel in map B staan, maar niet in map A, ook terug naar map A gekopieerd worden...

              Comment


              • #8
                Re: back-up /synchroniseren

                Ah sorry, erover gelezen.

                Dan denk ik wel dat het gaat met een sync progje, die kijken volgens mij toch alleen maar naar de nieuwe files.
                Wel even opletten dat die dan niet de al verwijderde files op A ook op B gaat weghalen.

                Ruud
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: back-up /synchroniseren

                  Ik gebruik Freefilesync om back-ups te maken van de foto's, en dat werkt prima.
                  Volgens mij kan je daarbij ook instellen dat de foto's of bestanden alleen maar in één richting gaan, en dat er geen bestanden naar de andere schijf gaan.

                  Freefilesync is gratis.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: back-up /synchroniseren

                    Bart, werkt dat ook op mac?
                    http://www.eyeflash.wordpress.com
                    www.facebook.com/eyeflashphotography

                    Comment


                    • #11
                      Re: back-up /synchroniseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
                      Bart, werkt dat ook op mac?
                      Nee, Windows en Linux.

                      Comment

                      Working...
                      X