Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

    Er zijn al wel topics rond kitlens vervangers geweest en heb hier en daar wel gelezen, maar om eerlijk te zijn noch via de gelezen topics, noch via de zoekfunctie vind ik mijn antwoord (of ik moet alles gaan bijeen puzzelen).

    Dus een nieuwe topic:
    Welke zou je nemen en waarom:
    Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM Nikon : 365.5
    Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR VC Di II LD Asph Nikon : 378
    Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD Asf. IF Nikon (Built-in AF) : 359

    (vallen eigenlijk al af, wegens buiten budget, maar laat hem er stiekem toch nog tussen staan)
    Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM: 699
    Sigma AF 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM Nikon : 579
    Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Macro (2de hands? prijs?)

    Ik werk met D7000 (en D50). Wil vooral een lichtsterkere lens. Is wel DX, maar gebruik 17mm heel zelden. Ik denk dat vanaf 24mm/28mm wel ok zou zijn.
    Fotografeer vooral mensen, portretten, kinderen (autofocus snel genoeg?),..

    Wat ik vooral nog steeds niet goed 'bevat' is of VC en of HSM zo belangrijk is?
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

    de tamron 28-75 & 17-50 presteren voor mij goed

    de 17-50 gebruik ik vnl in huidige studio wegens weinig ruimte

    goede raad, ga voor continu lichtsterkte als je toch nieuw glas koopt

    VC is beeldstabilisatie, zorgt ervoor dat je langer licht kan laten binnenvallen (langere sluiter) zonder bewegingsonscherpte te krijgen
    HSM is de nieuwere scherpstelmotor op de lens dus beter en sneller

    mss ook buiten je budget maar beter direct goed investeren als je wilt en kan, de tamron 24-70 2.8 vc
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

      Tamron 17-50 f2.8 is goed en door zijn vaste 2.8 behoorlijk lichtsterk.
      De sigma 17-70 is ook voor een groot gedeelte 2.8 en gaat geleidelijk naar 4. Dat objectief heeft echter als voordeel dat er OS bij is (beeldstabilisatiesysteem van Sigma) én dat je een zoom hebt tot 70 mm wat er een goede allround wandellens van maakt.

      Ooit heb ik de (oude versie) Sigma 17-70 gehad en ik was er zeer tevreden van. Ik heb ze van de hand gedaan om mijn Canon 17-55 2.8 te kunnen aankopen en eerlijk gezegd: ik mis die extra mm soms wel eens.

      Ik zou zeggen: beetje rondhoren, eventueel eens overleggen met een -goede- fotohandelaar en de rubriek 'aangeboden' in het oog houden... en ondertussen verder sparen
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

        De beeldstabilisatie OS of VC dus, heeft dat nut bij bewegenede voorwerpen vraag ik me af. Hoeveel stops win je hiermee?
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

          bij bewegende voorwerpen helpt dit totaal niet.
          enkel voor trillingen / beweging van jezelf

          het aantal stops hangt af van de lens / merk / beeldstabilisatie.
          daarom ga je dat best nagaan in de specificaties van de fabrikant. in de meeste gevallen zou dit 4 stops zijn als ik het goed voorheb
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            De beeldstabilisatie OS of VC dus, heeft dat nut bij bewegenede voorwerpen vraag ik me af. Hoeveel stops win je hiermee?
            Hey Nena....vr of is heeft alleen zin als je het nodig hebt. als vr aan staat, en je sluitertijd is hoog genoeg, dan zorgt het eigenlijk voor minimale onscherpte en een verschil in compositie. Als je bvb vanuit een auto fotografeert, zet vr da op active, alle andere probleem gevallen zet je vr op normal. vr of is lost alleen camera beweging op...om bewegende onderwerpen te fotograferen heb je nog steeds een hoge sluitertijd nodig.

            mijn raad voor jou....wacht nog een poosje met de aankoop tot je genoeg opzij gelegd hebt voor een pro lens. Je post genoeg voor mij om te weten dat fotografie voor jou een hobby voor het leven is, dus wacht en koop iets duurder. Dan huil je maar 1 keer. ik denk hier dan aan de 85mm f/1.4 (mijn favo lens). voor weinig geld heb je al de 50mm ...echt een pareltje. wacht desnoods tot het weer eens nikon days zijn...bespaar je toch al gauw 200 euro.

            philippe
            My Website : http://www.ineedair.org
            Music / Painting / Motion Graphics / Image
            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

            Comment


            • #7
              Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

              TS,
              Je topic is een beetje als volgt: Ik heb een rijbewijs, ik heb auto merk X maar ik wil nu wat anders. Met de auto rijd ik dagelijks naar mijn werk en 1 x per jaar naar Zuid Frankrijk op vakantie. Wat moet ik kopen?

              Ga eens eerst je foto's eens analysren. En stel je de vraag hoe je de foto's beter had kunnen maken. Soms door een andere beeldhoek te nemen, dus andere brandpuntsafstand. Soms door minder scherptediepte te hebben etc.

              Op die manier kom je er achter of je meer tele, meer groothoek of groter diafragma moet hebben. Vervolgens kan je dat vertalen in concrete brandpuntsafstanden en maximale volle lensopening. En dan kan je de vraag stellen gegeven een bepaald zoombereik welk merk je dan het beste kan kiezen.

              Succes!
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                Ik heb nog altijd een kitlens en daar maak ik regelmatig fotos mee waar niets verkeerd aan te zien is.

                Je moet ze niet vervangen (ze kost toch zo weinig), maar uitbreiden met lenzen waar je bepaalde dingen beter mee kan zoals:

                - een extreme groothoek (UWA) voor architectuur, landschap en originele standpunten
                - een lens met een grote opening (1.4) voor weinig licht
                - een lens voor dichtbij
                - een lens voor kinderfotos (met snelle reacties zoals je zelf al aangeeft)
                - enz

                Ga dus niet voor nogeens een (matige) allround (zoals de Sigma 17-70), maar koop gericht een lens bij die echt goed is in wat je wil doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb nog altijd een kitlens en daar maak ik regelmatig fotos mee waar niets verkeerd aan te zien is.
                  Gebruik ze amper. Ben je niks mee in low-light situaties.

                  Bedankt voor alle ideeën alvast. Is interessant om te lezen. Trouwens ik weet wat ik wil, een zoom a la 17-50, lichtsterk, alleen weet ik niet welke van de opgenoemde nu aan te raden is.

                  Ik werk nu altijd met mijn 50 of 85mm primes.
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                    Je Sigma 17-50 pas hier getest:



                    Er wordt duidelijk gesteld dat de AF van de Canon en Nikon 17-55 2.8 alternatieven merkelijk beter is (dat was voor mij doorslaggevend).
                    Dat de focusring meedraait net zoals bij de kitlens deed de deur dicht.

                    Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar je vindt een Canon tweedehands voor wat je aan een Sigma nieuw betaalt
                    (en dan spreken we niet over verderverkopen).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je Sigma 17-50 pas hier getest:



                      Er wordt duidelijk gesteld dat de AF van de Canon en Nikon 17-55 2.8 alternatieven merkelijk beter is (dat was voor mij doorslaggevend).
                      Dat de focusring meedraait net zoals bij de kitlens deed de deur dicht.

                      Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar je vindt een Canon tweedehands voor wat je aan een Sigma nieuw betaalt
                      (en dan spreken we niet over verderverkopen).
                      De Canon 17-55 f/2.8 is een toplens voor APS-C toestellen. Heb ook een sigma 17-70 gehad met meedraaiiende focusring en heb die snel weggedaan mede omwille van die focusring.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                        Oorspronkelijk geplaatst door phillipeDeli
                        De sigma 17-70 is ook voor een groot gedeelte 2.8 en gaat geleidelijk naar 4.
                        Vanaf 25mm f/3.5, vanaf 40mm of 50mm zit je al op f/4.
                        Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
                        Panasonic GH3 met 14-140

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kitlens vervanger (de zoveelste... skuzie)

                          TS,
                          Indien je portretten wilt gaan maken met een 17-50 mm dan moet je wel de optredende vertekening mooi vinden. En de persoon die model staat moet dat ook mooi vinden!
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment

                          Working...
                          X