Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

    Hallo,
    zij hier pro's of semi-pro's die gebruik maken van de Canon 5Dmk3 voor sportfotografie en hun ervaringen willen delen ?

    Ik ben sinds de allereerste 1D een fervent gebruiker van de canon 1D reeks en heb ze allemaal doorlopen, maar de prijs van de 1DX vind ik nu toch wel wat overdreven om na 2 jaar alweer over te schakelen. Ik gebruik nu de 1D MKIV, over de beeldkwaliteit ben ik altijd tevreden geweest. Maar de AF, vooral bij tracking in donkere lichtomstandigheden, is toch nog niet wat het moet zijn. Het nieuwe AF-systeem in de 1DX en 5DMK3 blijkt dus stukken beter te zijn, ook de betere prestatie bij hogere ISO waarden is een reden voor mij om te "upgraden"

    Ik lees wel veel dat de 5DMK3 voldoet voor sport, met 1 minpuntje, het beperkt (6) aantal beelden per seconde. Vandaar mijn vraag of er hier gebruikers zijn die regelmatig sportwedstrijden volgen en beelden schieten bestemd voor publicatie.


    bedankt,
    Hans
    http://www.sportfotos.be

  • #2
    Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Veusy Bekijk bericht
    Ik lees wel veel dat de 5DMK3 voldoet voor sport, met 1 minpuntje, het beperkt (6) aantal beelden per seconde. Vandaar mijn vraag of er hier gebruikers zijn die regelmatig sportwedstrijden volgen en beelden schieten bestemd voor publicatie.
    Dat kun je toch gewoon testen(neem ik aan) door je IV op 6fps te zetten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dat kun je toch gewoon testen(neem ik aan) door je IV op 6fps te zetten.
      hmm, in de IV zit toch niet de AF van de 5DMK3 hé !
      http://www.sportfotos.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Veusy Bekijk bericht
        hmm, in de IV zit toch niet de AF van de 5DMK3 hé !
        Er wordt één minpunt gevonden dat niets met AF te maken heeft......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

          Je kunt er altijd één huren voor een dag ?

          Houd er rekening mee dat AF systeem wel zelfde is, maar dat de 1Dx twee canon digic 5 Image Processor heeft. Hierdoor is het allemaal net iets sneller en soepeler. (volgens mij zijn er aardig wat reviews hierover te vinden (veel al in het engels))

          Google zoek resultaten

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

            kereI waarvan ik mijn 5DmkIII gekocht heb heeft deze daarom verkocht

            hij miste toch die extra 5a6 beeIden extra, wist me weI te zeggen dat het AFsysteem subIiem is en de ISO is fenomenaaI (uit eigen ondervinding)

            zef kan ik er niets over zeggen want ik doe geen sport

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

              Ik heb mijn 1D al een tijdje op 6fps gezet om te voelen wat het zou zijn met een 5D mk3 en het is voor mij snel genoeg, ik doe sowieso wel al maar weinig mitrailettemodus maar als ik die gebruik is 6fps voldoende.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Veusy Bekijk bericht
                hmm, in de IV zit toch niet de AF van de 5DMK3 hé !
                Neen !
                De AF van de 1DIV is sneller.

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                  nvt Verwijderd ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                    Mijn ervaring is dat de AF van de 5D MKIII net iets beter is bij actiefotografie dan de 1D MKIII.
                    Dat wil dus zeggen dat het helemaal geen probleem is om actiefoto's te maken met de 5D MKIII.

                    De 1D MKIV heb ik zelf nooit in mijn handen gehad, maar volgens de tests zou de AF van die camera grotendeels overeenkomen met die van de 1D MKIII.
                    Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ze die niet verbeterd hebben ondertussen.

                    De 1DX zou vooral bij tracking waarbij de camera het onderwerp blijft volgen over verschillende AF punten een stuk beter presteren dan de 5D MKIII.
                    Maar als je zelf een AF-punt kiest waarop de camera moet scherpstellen, dan zal het verschil niet zo groot zijn.

                    Hou er ook rekening mee dat de 5D MKIII wat minder foto's per seconde maakt dan een 1D, die heeft dus tussen de foto's in iets meer tijd om weer scherp te stellen.
                    Daarom denk ik dat de AF voor die 6 foto's per seconde snel genoeg is (ik heb er toch nog geen problemen mee gehad).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                      Hi Black B@ndid, Ik gebruik 5D mk3 bij de kunstschaatssport en heb scherpe en minder scherpe beelden.

                      Lens 70-200 F2.8 IS
                      F getal op 2.8 i.v.m. snelheid en T minimum 1/200
                      AF modus op Servo (case 5) AF gebied op één punt spot.
                      Of zou het beter zijn om te gaan voor de Zone AF ?
                      Of heb jij beter instellingen kwestie jou jarenlange ervaring ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Duffy-16 Bekijk bericht
                        Hi Black B@ndid, Ik gebruik 5D mk3 bij de kunstschaatssport en heb scherpe en minder scherpe beelden.

                        Lens 70-200 F2.8 IS
                        F getal op 2.8 i.v.m. snelheid en T minimum 1/200
                        AF modus op Servo (case 5) AF gebied op één punt spot.
                        Of zou het beter zijn om te gaan voor de Zone AF ?
                        Of heb jij beter instellingen kwestie jou jarenlange ervaring ?
                        Waarschijnlijk is 1/200sec niet kort genoeg om de beweging te bevriezen.
                        Als je de 70-200 f2,8 L IS II gebruikt, dan zou die voldoende scherpe beelden moeten geven met het diafragma helemaal open, maar ook de beperkte scherptediepte zorgt ervoor dat er meer "missers" zijn.

                        Het is allemaal afhankelijk van de snelheid van het onderwerp, en hoeveel licht er is, met minder licht krijgt de AF het moeilijker en als je dan ook nog het diafragma helemaal open moet zetten, dan krijg je dus meer missers door de beperkte scherptediepte.
                        Als je tegen de limieten aan zit, dan moet je aanvaarden dat het percentage bruikbare beelden kleiner wordt (of je moet weer de nieuwste camera kopen die net een klein beetje beter presteert, maar die ook nog steeds zijn beperkingen heeft).

                        Gebruik je het gewone AF-punt, of het verkleinde (spot AF), voor actie werkt het gewone AF-punt beter (mijn ervaring), en je kan de omliggende punten mee activeren voor onderwerpen die zich onvoorspelbaar verplaatsen ten opzichte van de camera.
                        Als je het kunstschaatsen geregeld fotografeert, dan voel je beter aan wat er gaat gebeuren, en zal het percentage bruikbare foto's zo al hoger worden (dat geldt eigenlijk voor alle sporten, ervaring helpt soms meer dan een betere camera).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                          Inderdaad, ik herken bovenstaande situaties. En zoals je zei, ervaring in de sport helpt, als je aan de bewegingen kan zien of ze gaan springen enz.
                          Zoals je al zei, blijft de 70-200 snel en scherp bij 2.8 als hij juist gefocust is, vandaar dat ik niet naar 4 durf te gaan voor de scherpte diepte.
                          De leden zijn tot op heden altijd tevreden geweest. Dus doen we zo verder.
                          Misschien is de 7D mk2 een mooie aanvulling voor sportfotografie met zijn 10f/s en een cropfactor van 1.6 (70-200 wordt dan 112- 320) .
                          Kan je van nog verder af fotograferen zodat de objectsnelheid t.o.v. de camera verminderd.

                          thx voor de tips.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                            Hallo eventjes een vraagje hier tussen steken zou die 7d mk2 dan een beter optie zijn dan de 5d mk3 als je de 1dx te duur vind???
                            Anne-lise

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5DMK3 voor sportfotografie, ervaringen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ofinckashills Bekijk bericht
                              Hallo eventjes een vraagje hier tussen steken zou die 7d mk2 dan een beter optie zijn dan de 5d mk3 als je de 1dx te duur vind???
                              De 7D MKII heeft een iets beter AF-systeem dan de 5D MKIII, maar de 5D MKIII heeft bij weinig licht (hoge iso) een betere beeldkwaliteit.
                              Een ander voordeel van de 7D MKII is dat die zichzelf kan synchroniseren met kunstlicht om zo (bij TL verlichting in een zaal bijvoorbeeld) altijd een correcte belichting te krijgen als je met korte sluitertijden werkt.
                              Camera's die dat systeem niet hebben, daarmee is het mogelijk dat de ene foto wel juist belicht is, maar dat bijvoorbeeld de volgende net gemaakt wordt terwijl de wisselspanning op het laagste punt zat, en dat dan de foto onderbelicht is.
                              Bij hoogfrequent Tl-verlichting (de meeste elektronische ballasten) is dat geen probleem omdat daar de frequentie voldoende hoog is om geen invloed te hebben op de belichting.
                              Als de sluitertijd lang genoeg is, dan zijn er ook geen problemen met de ouderwetse TL-lampen omdat die dan een paar keer "aan en uit" geweest zijn terwijl de foto is gemaakt.
                              De 1DX II heeft die functie ook gekregen, de 1DX heeft die nog niet.

                              Beide camera's (5D MKIII en 7D MKII) hebben dus hun specifieke voordelen ten opzichte van de andere.
                              De cropfactor van de 7D kan voor bepaalde soorten fotografie (tele) een voordeel zijn, maar dat geldt net zo goed voor een full-frame die met bijvoorbeeld een 16-35 ook echt een heel grote beeldhoek heeft, terwijl die met een crop camera al heel wat minder breed wordt (maar voor cropcamera's zijn er ook zoomlenzen die op 10mm beginnen)...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X