Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

    Hallo,

    deze week zou ik mij graag een D90 aanschaffen en zoek wat 'ervarings' info voor een bijhorende lens... ik bedoel objectief!

    Ik zoek een allround zoom.

    Aangezien mijn interesse bij outdoor ligt en momenteel klimmers fotografeer, heb ik graag n breedhoek en zoom in 1 aangezien ik zelf aan de rots hang en me niet kan verplaatsen. Breedhoek om alles er op te krijgen op korte afstand en zoom om toch niet op 50 cm van de klimmer zijne neus te moeten gaan hangen

    Ik heb nu een weekje met Nikon D80 en Nikon 50mm f1.4 + Tamron 35-135 (manueel) gewerkt en miste de breedhoek + niet zo veel gezoomd tot 135. Verwisselen van de lenzen en geen autofocus en lichtmeting waren ...

    - Nikkor 18-105mm VR (220 euro) kitlens blijkt niet de beste te zijn qua kwaliteit volgens sommige...?
    - Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR (530 euro) volgens n gevonde review geen goede score maar wel meer dan het dubbele in prijs.
    Nu vraag ik me af voor minder bereik maar wel dubbel van de prijs, wat je dan wel krijgt (buiten gewicht...)

    Het vervangen van lenzen op de rotsen is niet zo evident dus een breedhoek 10-24 en dan een 24-70mm zou ideaal geweest zijn (ik weet het betere kwaliteit...) maar niet handig. En dan kon ik naar f2.8 gaan.... maar misschien wel buiten mn budget.

    Dus vond ik Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM OS Nikon ... wel 2.8-4 dus ik dacht ideaal...
    Nu de vraag, is dit n goeie keuze ? (399 euro)

    Bestaat er iets rond de 16-85 met 2.8?


    Alle info, links, ervaringen zijn welkom.

    Met dank !
    Last edited by El Konino; 2 oktober 2012, 14:08.

  • #2
    Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

    Hallo beste;

    Ik heb zelf de 16-85VR en deze is ragscherp in alle brandpunten...zeer degelijk afgewerkt en geeft de kleuren mooi weer...enig nadeel hij is niet zo lichtsterk!
    Ik heb de 18-105VR ook zelf gehad op mijn D90 en deze is ook zijn geld meer dan waard....maakt mooie foto's alleen vind ik de 16-85 optisch beter. Plus is het een leuke allround.

    De sigma is ook een goede lens maar aan de zware kant...plus ze schrijven erover dat je het diafragma moet dichtknijpen tot 5.6 voor ze echt scherp is....ze is ook aan de zware kant.
    En minder scherp dan de 16-85VR volgens reviews.

    Er bestaat spijtig genoeg nog geen lens van 16-85 met een volledig 2.8f getal..;zou in mijn ogen duur zijn vrees ik en zwaar!


    Mijn advies als je het geld hebt ga voor de 16-85VR een zeer goede lens die goed is afgewerkt...of neem de 18-105VR prijs/kwaliteit zeer goed.

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

      Is inderdaad een moeilijk dilemma.
      Ik heb indertijd voor de 16-85 gekozen, en heb er nog geen moment spijt van gehad.
      Mijn dochter heeft de 18-105 en dit is zeker ook een goede lens.
      Het lijkt mij dat de 16-85 robuuster gebouwd is (de 18-105 heeft een kunstof vatting), dit kan voor jouw toepassingen mss een argument zijn.
      Zoals eerder vermeld is de 16-85 idd ragscherp, daarmee zit je zeker goed.
      Ik neem deze lens veel mee op reis, en heb nog niet echt ondervonden dat ik te weinig zoombereik heb.

      In verband met de lichtsterkte, denk ik dat je waarschijnlijk niet 's nachts gaat bergbeklimmen, dus dat zit wel goed, zou ik zeggen.
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

        Alvast al bedankt voor jullie info en ervaringen over deze lenzen!

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

          Hi,

          ik heb destijds de 16-85 bij m'n camera gekocht,
          in plaats van de kitlens.
          Ik ben er zeer content mee, is prima als allrounder.

          Greetz, Peter
          Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

            Ik ga mijn ervaring hier even neerschrijven... Ikzelf heb die 16-85 gebruikt en was er niet zo wild van (kan pech gehad hebben natuurlijk). Ik vond ze niet (veel)beter presteren dan de 18-105 die de helft kost.
            Waarom kijk je niet uit naar bv een tamron 17-50 2.8 . Die ligt in prijs tussen de 2 andere lenzen, is zeer scherp en je heft een constante opening van 2.8 op alle brandpuntafstanden. Koop wel de non-VC variant ervan!

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

              Hallo allemaal,

              net de aankoop gedaan, het is een 18-200 VR II van Nikon geworden met D90 body.

              De 18-105 presteert zeker goed maar het glas is blijkbaar plastic en de behuizing zou soms wel eens afbreken en sommige ringen intern, dus dacht ik naar 16-85 te gaan dat veel steviger is ( ik hang dan ook aan de rotsen hé).
              Nu voor een 165 euro meer had ik onmiddelijk een zoom tot 200mm, wat wel handig kan zijn. Een tweede lens om te zoomen is dan weer duurder en verwisselen doe ik liefst zo weinig mogelijk. Wat ik niet echt begreep is, wie koopt er een 16-85 als voor ietsje meer in prijs (en volgens de verkoper dezelfde kwaliteit), je een 18-200 hebt?

              De Tamron 17-50 2.8 dat Boerkejos me aanraadde... jah k moest ergens een keuze maken, zo ook met andere 18-200 lenzen van Tamron en Sigma.

              We zien wel wat de Sint brengt in December...misschien zit er ook een Samyang 8mm mij...

              Groetjes,

              Stijn.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
                Hallo allemaal,

                net de aankoop gedaan, het is een 18-200 VR II van Nikon geworden met D90 body.

                Wat ik niet echt begreep is, wie koopt er een 16-85 als voor ietsje meer in prijs (en volgens de verkoper dezelfde kwaliteit), je een 18-200 hebt?


                Stijn.
                Stijn, wat heeft het nou voor zin om hier iets te vragen als je af gaat op de blatende kletskoek van een verkoper... Maar toegegeven, de kwaliteit van de gebruikte materialen zal wel ongeveer hetzelfde zin.... Verder is de optische kwaliteit een wereld van verschil.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                  Wel Spanjaart,

                  vragen doe ik om te leren.
                  Als het allemaal eenvoudig en duidelijk zou zijn, dan hoefde ik minder tijd op 't internet te spenderen en kon ik wat meer fotos pakken

                  Hieronder vond ik info over de twee lenzen, voor mij bleek het geen wereld van verschil te zijn, maar zo goed ben ik dan ook niet in grafieken en cijfers.
                  Hoe kan je dan het beste de juiste lens kiezen voor het budget en bereik dat je voor ogen hebt? (buiten naar een verkoper te luisteren dat me idd geen goed gevoel gaf...)
                  ...dan weet ik bij mn volgende aankoop onmiddelijk hoe het moet...




                  Altijd leuk om andere hun ervaring te horen zodat ik we niet allemaal dezelfde fouten maken hé.

                  Groetjes,

                  Stijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                    Een zoombereik dat groter is dan 3X geeft meestal een mindere beeldkwaltiteit doordat men dan compromissen moet maken.
                    Vandaar dat de meest voorkomende lenzen de 18-50, 24-70 en 70-200 zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                      Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht

                      De 18-105 presteert zeker goed maar het glas is blijkbaar plastic en de behuizing zou soms wel eens afbreken en sommige ringen intern, dus dacht ik naar 16-85 te gaan dat veel steviger is ( ik hang dan ook aan de rotsen hé).
                      Een plastic mount dat wist ik, maar dat ze plastic glas hebben dat wist ik niet.
                      Zijn die lenzen echt van plastic.
                      Ik heb die lens best veel gebruikt in het begin en die is toch wel redelijk te noemen, nu heb ik wel twee andere zooms die beter zijn.
                      En groothoek gebruik ik zelden, in de 18 mm is er wel wat vervorming.

                      Ruud
                      Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                        Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                        Zijn die lenzen echt van plastic.
                        Het voorste en achterste element zijn altijd uit glas. Sommige andere elementen kunnen in goedkopere lenzen echter uit kunststof vervaardigd zijn. Dat is alleszins de uitleg die ik kreeg toen ik vroeg waarom de 70-300 van Nikon zoveel zwaarder is dan de 50-200.
                        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                          Dat zei ik ook tegen de verkoper, die heeft me via de photozone n paar fotos laten zien en ik zag geen verschil ...
                          Hoe kan je dat dan best testen?
                          Op n foto zoomen en kijken (natuurlijk is dat dan weer met n andere body ...) of via de grafieken van testrapporten?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                            Een zoombereik dat groter is dan 3X geeft meestal een mindere beeldkwaltiteit doordat men dan compromissen moet maken.
                            Vandaar dat de meest voorkomende lenzen de 18-50, 24-70 en 70-200 zijn.
                            Dat zei ik ook tegen de verkoper, die heeft me via de photozone n paar fotos laten zien en ik zag geen verschil ...
                            Hoe kan je dat dan best testen?
                            Op n foto zoomen en kijken (natuurlijk is dat dan weer met n andere body ...) of via de grafieken van testrapporten?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 16-85mm F3.5-5.6 VR of 18-105mm VR voor D90?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Stijn, wat heeft het nou voor zin om hier iets te vragen als je af gaat op de blatende kletskoek van een verkoper... Maar toegegeven, de kwaliteit van de gebruikte materialen zal wel ongeveer hetzelfde zin.... Verder is de optische kwaliteit een wereld van verschil.
                              Inderdaad...daarom is er zoveel verschil van prijzen tussen de lenzen....maar voor de gewonen amateur zal er weing verschil zitten tussen de 16-85VR en de 18-200VR.
                              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                              Comment

                              Working...
                              X