Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterij uit camera of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • batterij uit camera of niet ?

    Dom vraagje misschien, maar als jullie je camera bijvoorbeeld een weekje niet gebruiken, halen jullie dan je batterij eruit ?
    Of blijft die gewoon altijd in de camera zitten ?
    Last edited by kdm; 30 september 2012, 08:56.

  • #2
    Re: batterij uit camera of niet ?

    die van mij blijft in de camera zitten.
    De dag voor een shoot laad ik de batterij 's nachts op en ik heb altijd een reserve batterij opgeladen klaarliggen.

    Groeten

    Peter

    Comment


    • #3
      Re: batterij uit camera of niet ?

      Hangt af voor hoe lang je hem niet gebruikt, als je bijvoorbeeld een oudere camera hebt, dat je amper gebruikt en dat dus maanden na elkaar stil ligt, dan haal ik de batterij er wel uit.

      Comment


      • #4
        Re: batterij uit camera of niet ?

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Hangt af voor hoe lang je hem niet gebruikt
        Net m'n startpost aangepast, was "een weekje" vergeten

        Comment


        • #5
          Re: batterij uit camera of niet ?

          Ik laat de accu er altijd in zitten.
          Omdat ik verschillende camera's heb gebeurt het wel eens dat er eentje tussen zit die een tijdje niet gebruikt wordt, en dat is nooit een probleem.
          Ik heb ooit een 40D enkele maanden in de kast laten zitten met de schakelaar op "on", en de accu van die camera was nog zo goed als vol toen ik die camera terug wou gebruiken.

          Ik heb ook nog een compactje (Canon S90), dat gebruik ik maar een paar keer per jaar, en daar blijft de accu ook altijd in zitten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: batterij uit camera of niet ?

            Ik vermoed dat de kwaliteit van de batarijen de laatste jaren verbeterd is en dat ze bijna niet meer lekken. Dat is m.i. De voornaamste reden om ze uit je camera, of gelijk welk appraat, te halen.
            Leeg lopen , qua energie, is onafhankelijk van het geval ze in of uit de camera zijn. Mits de camera uitgeschakeld is.
            Ik heb de batterijen altijd in mn camera ook al gebruik ik hem soms een paar weken niet gebruik.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: batterij uit camera of niet ?

              Ik ga ze er in het vervolg dan ook maar laten in zitten. Ik gebruik m'n camera bijna enkel in de weekends.
              Vroeger haalde ik er dus m'n batterij uit na het weekend, maar ik vrees dat vroeg of laat het "klikklepje" wat de batterij tegenhoudt, of het haakje van het batterijhouderdeurtje het gaat begeven als ik de batterij er zo vaak in of uit haal

              Comment


              • #8
                Re: batterij uit camera of niet ?

                Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                Ik vermoed dat de kwaliteit van de batarijen de laatste jaren verbeterd is en dat ze bijna niet meer lekken. Dat is m.i. De voornaamste reden om ze uit je camera, of gelijk welk appraat, te halen.
                Leeg lopen , qua energie, is onafhankelijk van het geval ze in of uit de camera zijn. Mits de camera uitgeschakeld is.
                Gewone batterijen lekken pas als ze leeg zijn, zelfs de duurste alkalinebatterijen hebben daar last van.
                Accu's zijn wat dat betreft een stuk veiliger, ik heb nog nooit een nimh-accu weten lekken, zelfs niet als ze al een hele tijd leeg zijn (lege nimh's had ik vroeger geregeld in de kast liggen, toen ik nog geen low-selfdischarge accu's gebruikte).

                Lithium-ion accu's kunnen er niet tegen dat ze te diep ontladen worden, maar meestal zit er een beveiliging ingebouwd om dat te voorkomen.
                Als je die in een apparaat steekt dat een redelijk hoge lekstroom trekt als het uitgeschakeld is, dan is het wel mogelijk dat de accu elke keer tot de minimumspanning van de beveiliging ontladen wordt, en dat is ook niet goed voor de levensduur van de accu.

                In principe is het dus altijd veiliger om de accu's of batterijen te verwijderen als je het apparaat een tijdje niet gebruikt.
                Er zijn fotografen die om een of andere reden nog altijd zweren bij alkalinebatterijen voor de flitsers (die hebben nog nooit low-selfdischarge AA-accu's gebruikt, want dan willen ze zelfs geen alkalinebatterijen meer gebruiken), die kunnen dus ook best alle batterijen verwijderen als ze de flitser wegsteken.
                Met een beetje pech kunnen alkalinebatterijen op heel korte tijd lekken. Meestal komt dat dan omdat er lege en volle batterijen tegelijk in een apparaat worden gestoken (een vergissing is snel gemaakt tijdens een batterijwissel).
                Als dat gebeurt, dan zal de lege cel een negatieve spanning krijgen als er stroom door gaat, en dan kan die batterij zelfs op een paar dagen beginnen te lekken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: batterij uit camera of niet ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                  maar als jullie je camera bijvoorbeeld een weekje niet gebruiken
                  Weet je dat van te voren dan al??????
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: batterij uit camera of niet ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Er zijn fotografen die om een of andere reden nog altijd zweren bij alkalinebatterijen voor de flitsers (die hebben nog nooit low-selfdischarge AA-accu's gebruikt, want dan willen ze zelfs geen alkalinebatterijen meer gebruiken)
                    En wat is dan precies het verschil tussen die alkalinebatterijen en die low-selfdischarge accu's ?
                    De werking is hetzelfde, behalve dat die laatste een lage zelfontlading hebben ? Of niet ?
                    Die gaan langer mee dan als ik het goed begrijp ?
                    En waarom zijn er dan mensen die toch nog naar de alkalinebatterijen grijpen ?

                    Ja, van soorten batterijen ken ik niet veel, vandaar m'n vragen

                    Comment


                    • #11
                      Re: batterij uit camera of niet ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Weet je dat van te voren dan al??????
                      Yep !
                      Tijdens de week moet ik werken en heb ik meestal 's avonds geen tijd om met m'n camera te spelen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: batterij uit camera of niet ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                        En wat is dan precies het verschil tussen die alkalinebatterijen en die low-selfdischarge accu's ?
                        De werking is hetzelfde, behalve dat die laatste een lage zelfontlading hebben ? Of niet ?
                        Die gaan langer mee dan als ik het goed begrijp ?
                        En waarom zijn er dan mensen die toch nog naar de alkalinebatterijen grijpen ?

                        Ja, van soorten batterijen ken ik niet veel, vandaar m'n vragen
                        Ik heb een tijdje geleden samen met iemand anders een huwelijksreportage gemaakt. Tijdens die reportage hebben we allebei flitsers gebruikt, ik met low selfdischarge accu's, en de andere met duracell alkaline batterijen.
                        Tijdens die reportage heb ik geen enkele keer accu's moeten wisselen, mijn collega moest al vrij snel nieuwe batterijen steken omdat de herlaadtijd te lang werd.
                        Dat is iets waar accu's veel minder last van hebben, want pas helemaal op het laatst begon de flitser die ik het meest gebruikt heb wat trager te herladen (in volle zon invulflits gebruiken vraagt veel energie).
                        Toen ik de accu's thuis in de lader stak wou ik weten wat de restcapaciteit was. Volgens die test heb ik wel geluk gehad dat de flitser op het laatst nog werkte, want volgens de Maha lader was de restcapaciteit bij de zwakste accu nog 20mAh, bij de sterkste nog 60mAh. Dat wil dus zeggen dat de flitser bij de volgende flits wel eens dienst zou kunnen weigeren.

                        Het setje Duracell alkalinebatterijen (van mijn collega) heb ik in mijn fototas gestoken, en thuis met de voltmeter uitgemeten.
                        Alle batterijen hadden een spanning van zo'n 1,45V, dat wil zeggen dat ze eigenlijk nog geen 20% opgebruikt zijn.
                        Die batterijen gebruik ik voor mijn fietsachterlicht, waarschijnlijk kom ik daar heel de winter nog mee toe.

                        Het verschil tussen accu's en alkalinebatterijen is dus dat accu's in staat zijn om een grote stroomsterkte te kunnen blijven leveren tot ze zo goed als leeg zijn.
                        Bij alkalinebatterijen vergroot de inwendige weerstand heel sterk naarmate ze verder leeg geraken, daardoor zakt de spanning dan onder zware belasting (zoals bijvoorbeeld een flitser terwijl die de flitscondensator herlaadt).
                        Dat is ook de reden waarom sommige led-zaklampen niet zo goed werken met alkalinebatterijen, op de maximale lichtsterkte vraagt de led dan meer stroom dan wat de batterij kan leveren, en dan gaat de led zwakker branden (bij sommige zaklampen kan die zelfs beginnen te knipperen).

                        De mensen die naar alkalinebatterijen grijpen hebben slechte ervaringen gehad met gewone nimh-accu's, die altijd leeg zijn door zelfontlading op het ogenblik dat je ze nodig hebt.
                        Dat probleem is volledig opgelost met de komst van low-selfdischarge accu's.
                        Zelfs de goedkoopste low-selfdischarge accu's werken prima, in de flitser die ik tijdens die reportage gebruikt heb zat een setje "ready to use" accu's van den Aldi (4,99 euro voor 4 stuks), GP Recyko's kosten 4 keer zoveel bij de Makro, en volgens mijn ervaringen zit er bijzonder weinig verschil tussen die twee wat capaciteit en zelfontlading betreft...

                        Het is soms heel moelijk om mensen te overtuigen om toch maar die 2000mAh LSD-accu's te kopen in plaats van 2700 mAh of meer.
                        Het probleem met die 2700mAh is gewoonlijk al direct merkbaar als je ze laadt met een lader waarmee je de juiste capaciteit van de accu's kan bepalen.
                        Dan zie je meteen dat ze zelden de opgegeven capaciteit halen, meestal is dat zelfs 10-20% minder (of 70-80% minder als je 3000mAh accu's via Ebay of andere verkoopssites koopt).
                        Na een jaar is de bruikbare capaciteit dan nog eens een flink stuk gezakt, en dat is ook iets waar low-selfdischarge accu's maar heel weinig last van hebben, zelfs na 3 jaar werken ze hier nog allemaal prima.
                        Ze gaan dus ook meer jaren mee dan de "hoge capaciteit" nimh-accu's, en als je ze een jaar na het laden uit de kast haalt, dan ben je er zeker van dat ze nog bruikbaar zijn, de gewone accu's zijn dan bijna altijd helemaal leeg.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: batterij uit camera of niet ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                          Ik vermoed dat de kwaliteit van de batarijen de laatste jaren verbeterd is en dat ze bijna niet meer lekken.
                          Batterijen gaan lekken, maar we praten bij camera's voor het grootste deel over accu's en dat is wat anders.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: batterij uit camera of niet ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Het is soms heel moelijk om mensen te overtuigen om toch maar die 2000mAh LSD-accu's te kopen in plaats van 2700 mAh of meer.
                            Naar aanleiding hiervan ben ik eens op 't net gedoken. Eerste waar ik op uitkom zijn de ReCyKo+ batterijen van GP.
                            Heb je concreet met deze ervaring, of zou je andere merken aanraden?

                            Tips zijn welkom

                            Comment


                            • #15
                              Re: batterij uit camera of niet ?

                              Zoals al gezegd (waarom herhaal ik het dan?), kun je accu's gerust in de camera laten zitten. Ik gebruik met de D7000 3 accu's, om en om (met Dymo 1,2 en 3 erop gelabeled). De zelfontlading van die accu's is erg laag, die in de camera is wel altijd wat belast (display en klok), maar dan kan die toch nog lang blijven zitten. Met de D40 (nu in beslag genomen door mijn 50%) gebruikte ik 4 accu's, telkens 2 in de grip.
                              Voor de levensduur van je accu's is het belangrijk dat je ze traint, dus regelmatig gebruikt en oplaadt. Met LiIon is het niet meer kritisch om ze helemaal leeg te gebruiken, maar ik ga toch redelijk ver indien mogelijk.
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X