Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 300mm f4 'oude versie'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 300mm f4 'oude versie'

    Hallo,

    Heeft iemand ervaring met de 'oudere versie' van de Nikon 300 mm f4. Zou dit een goed exemplaar zijn om een safari trip mee te maken of is die oude AF toch te traag?

    Werkt dit met een TC 1,4, of crop je beter?...of toch maar beter gaan voor de huidige 300mm f AF-S.

    Gebruikte camera: momenteel Nikon D 90

    Alvast dank voor jullie tips.

    Gilles

  • #2
    Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

    Zeer goede en scherpe lens, deze is zelfs op f/4 perfect bruikbaar op de D800, de 2.8 is een stuk duurder en de autofocus is waarschijnlijk wel wat sneller. (heb de 2.8 nog niet in mijn handen kunnen krijgen )
    De 300mm f/4 werkt inderdaad met de 1.4 TC, met nog goede AF. Stap eens naar artencraft of konijnenberg om ze eens te testen (de f/4 is er zeker om te testen).
    Het kan wel zijn dat een 300mm wat kort is soms voor een safari, de meesten zie je daar met een 400 of 500mm. Maar een 300mm zal meestal wel voldoende zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

      Bedankt voor de tip. Het huidige model 300 mm AF-S heb ik inderdaad eens getest en kwam daar zeker goed uit. Ik heb echter ook een tweedehands van het oude model op het oog, die kon ik nog niet testen..ik weet echter niet hoe het zit met TC gebruik en autofocus op dat model.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

        Zoals al gesteld is, de Nikon 300 mm 4.0 is optisch gezien heel erg goed.

        Het hangt er een beetje van af wat voor een soort fotografie je op safari gaat bedrijven. Om een koppeltje olifanten te fotograferen bijvoorbeeld is de AF meer dan snel genoeg.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

          Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
          Hallo,

          Heeft iemand ervaring met de 'oudere versie' van de Nikon 300 mm f4. Zou dit een goed exemplaar zijn om een safari trip mee te maken of is die oude AF toch te traag?

          Werkt dit met een TC 1,4, of crop je beter?...of toch maar beter gaan voor de huidige 300mm f AF-S.

          Gebruikte camera: momenteel Nikon D 90

          Alvast dank voor jullie tips.

          Gilles
          De oudere versie is optisch inderdaad ook zeer goed, maar...

          1. de TC-14EII past hier NIET op.
          2. de kortste scherpstelafstand is een pak slechter dan bij de AF-s (2.5m tov 1.45m)
          3. AF is wel degelijk trager

          Ik zou absoluut voor de nieuwere AF-S gaan.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

            Ik sluit mij volledig aan bij Frank. Optisch is de oude versie heel goed en moet nauwelijks onderdoen voor de huidige versie.
            Het verschil zit hem heel duidelijk in de veel snellere én preciezere AFS en de samenspraak met de TC14EII converter.
            De 300/4 AFS presteert uitstekend met deze converter en deze combinatie zorgt voor een heel aantrekkelijk pakket voor safari.
            Het aantal missers met de AFS zal een heel stuk minder zijn, niet onbelangrijk dus.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

              Hartelijk dank voor jullie input. Ik dacht ook vooral aan de nauwkeurigheid van de AFS. Ook nog even melden dat ik geregeld airshows doe. Ik gebruik daar nu een sigma 120-400 voor, die, zeker gezien de aankoopprijs, zeer goed presteert. Vooral als je ze niet vol open zet. Maar ik denk dat een prime daar toch ook goed voor kan dienen. Dus...120-400 te koop zetten, en naar de winkel denk ik :-)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                1. de TC-14EII past hier NIET op.
                2. de kortste scherpstelafstand is een pak slechter dan bij de AF-s (2.5m tov 1.45m)
                Ik volg, absoluut voor de AF-S gaan. Zéér goeie tele en ook een geweldige lens voor close-ups.

                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

                  Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Alvast dank voor jullie tips.

                  Gilles
                  hi,

                  hier zou die bij moeten staan.

                  Karel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                    hi,

                    hier zou die bij moeten staan.

                    Karel
                    hier dus:

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 300mm f4 'oude versie'

                      nogmaals dank aan ieder. Ik zal de jacht op de AF S beginnen, eerst op de tweedehands markt (one never knows). PS: Thierry, wat een mooi beeld!

                      Comment

                      Working...
                      X