Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

    Hallo iedereen,

    Een jaar of drie geleden maakte ik de overstap van een gewone digitale point-and-shoot naar m'n eerste spiegelreflexcamera: toen heb ik een nieuwe Sony a700 op de kop kunnen tikken aan een redelijke prijs. Ondertussen heb ik voor deze twee lenzen; de toenmalige kitlens (18-70mm) en een Sony 55-200mm.

    Ondertussen zijn we enkele jaren verder, en heb ik de evolutie van de verschillende modellen niet echt op de voet gevolgd; wat ik wel weet, is dat de meeste SLR's ondertussen ook moeiteloos in HD kunnen filmen, en net daarom ben ik op zoek naar een nieuwe camera.

    Ik wil het toestel hoofdzakelijk gebruiken om te filmen in HD (zo goed als mogelijk). M'n voorkeur gaat uit naar Sony, omdat ik hier al twee lenzen voor heb en dus bvb. enkel een body kan kopen. Langs de andere kant weet ik niet of deze lenzen kwalitatief goed genoeg zijn voor HD-film, dus ik sta open voor opmerkingen op dat vlak.

    Daarenboven ken ik weinig tot niets van de Canon/Nikon modellen; ik ben dan ook bereid om eventueel over te stappen, als deze voor film/geluid merkelijk betere prestaties zouden leveren.

    Wat zijn jullie suggesties?
    - Tweedehands Sony a55, of een nieuwe a57? A65? Modellen hierboven (a77 enz.) zijn te duur voor mij.
    - Andere merken? Canon EOS 60D/600D/650D? Nikon?

    Het toestel dient dus hoofdzakelijk om te filmen, dus vooral die specificaties zijn belangrijk (30 fps of 60 fps in 1080 (bvb. betere slowmotion met 60 fps?), of 24 fps voor "film-gevoel" las ik ergens). Ook het geluid is belangrijk: ik weet totaal niet hoe goed die toestellen geluid opnemen, dus eventueel zou ik er ook nog graag op één of andere manier een externe microfoon op aansluiten als dat niet te duur uitkomt. Ik heb wel geen flauw idee of dit nodig is, en hoe duur dit zou zijn.

    Zoals je ziet, veel vragen dus maar ik ben nog volop bezig met het informeren, dus expert-meningen zijn zeker welkom!!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

    Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Een jaar of drie geleden maakte ik de overstap van een gewone digitale point-and-shoot naar m'n eerste spiegelreflexcamera: toen heb ik een nieuwe Sony a700 op de kop kunnen tikken aan een redelijke prijs. Ondertussen heb ik voor deze twee lenzen; de toenmalige kitlens (18-70mm) en een Sony 55-200mm.

    Ondertussen zijn we enkele jaren verder, en heb ik de evolutie van de verschillende modellen niet echt op de voet gevolgd; wat ik wel weet, is dat de meeste SLR's ondertussen ook moeiteloos in HD kunnen filmen, en net daarom ben ik op zoek naar een nieuwe camera.

    Ik wil het toestel hoofdzakelijk gebruiken om te filmen in HD (zo goed als mogelijk). M'n voorkeur gaat uit naar Sony, omdat ik hier al twee lenzen voor heb en dus bvb. enkel een body kan kopen. Langs de andere kant weet ik niet of deze lenzen kwalitatief goed genoeg zijn voor HD-film, dus ik sta open voor opmerkingen op dat vlak.

    Daarenboven ken ik weinig tot niets van de Canon/Nikon modellen; ik ben dan ook bereid om eventueel over te stappen, als deze voor film/geluid merkelijk betere prestaties zouden leveren.

    Wat zijn jullie suggesties?
    - Tweedehands Sony a55, of een nieuwe a57? A65? Modellen hierboven (a77 enz.) zijn te duur voor mij.
    - Andere merken? Canon EOS 60D/600D/650D? Nikon?

    Het toestel dient dus hoofdzakelijk om te filmen, dus vooral die specificaties zijn belangrijk (30 fps of 60 fps in 1080 (bvb. betere slowmotion met 60 fps?), of 24 fps voor "film-gevoel" las ik ergens). Ook het geluid is belangrijk: ik weet totaal niet hoe goed die toestellen geluid opnemen, dus eventueel zou ik er ook nog graag op één of andere manier een externe microfoon op aansluiten als dat niet te duur uitkomt. Ik heb wel geen flauw idee of dit nodig is, en hoe duur dit zou zijn.

    Zoals je ziet, veel vragen dus maar ik ben nog volop bezig met het informeren, dus expert-meningen zijn zeker welkom!!

    Alvast bedankt!
    de sony's a65 en a57 zijn heel sterk aan te raden.
    bieden zeer goede beeldkwaliteit voor gewone fotografie en video, zijn beide vrij snel.
    grote voordelen zijn dat je zowel in live-view als in video mode beschikt over primaire autofocus en lichtmeting + een waslijst aan voordelen dank zij EVF zekers voor video. (toestellen van andere producenten hebben meestal geen of trage AF in LV en video mode)
    beide toestellen bieden de mogelijkheid opnames te maken in AVCHD formaat, en dit in full HD 1080p bij 50fps en geloof ook 25fps (beelden zijn niet interleaced (i) waar je maar 50 halve beelden krijgt, deze toestellen geven 50 volle beelden/s (p)) geeft groot verschil bij opnames van beweging.
    hebben een functie focus peaking genaamd, is nuttig (eerder noodzakelijk) als je manueel wil focussen tijdens video opnames.
    lenzen vormen geen probleem voor video.

    Comment


    • #3
      Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)


      .........
      een fototoestel is om mee te fotograferen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        de sony's a65 en a57 zijn heel sterk aan te raden.
        bieden zeer goede beeldkwaliteit voor gewone fotografie en video, zijn beide vrij snel.
        grote voordelen zijn dat je zowel in live-view als in video mode beschikt over primaire autofocus en lichtmeting + een waslijst aan voordelen dank zij EVF zekers voor video. (toestellen van andere producenten hebben meestal geen of trage AF in LV en video mode)
        beide toestellen bieden de mogelijkheid opnames te maken in AVCHD formaat, en dit in full HD 1080p bij 50fps en geloof ook 25fps (beelden zijn niet interleaced (i) waar je maar 50 halve beelden krijgt, deze toestellen geven 50 volle beelden/s (p)) geeft groot verschil bij opnames van beweging.
        hebben een functie focus peaking genaamd, is nuttig (eerder noodzakelijk) als je manueel wil focussen tijdens video opnames.
        lenzen vormen geen probleem voor video.
        Thanks voor de info! M'n buik-voorkeur gaat inderdaad ook uit naar Sony. For some reason heb ik zo het gevoel dat zij op vlak van film beter zullen zijn dan Canon en Nikon, en bovendien ben ik het ondertussen ook al gewend om met een Sony te werken (+lenzen).

        Dan is het wel nog altijd kiezen tussen a57 en de a65. Ik heb hier een side-by-side vergelijking van beide toestellen:
        http://www.digicamshop.be/vergelijken/149548/182257/

        Op het eerste zicht is het grootste verschil dat de a65 24,3 megapixels heeft (plus panoramafunctie en zo), wat toch wel aanzienlijk meer is dan de 16,1 megapixels van de a57. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit nodig is? Maakt dit veel uit qua filmkwaliteit, of komt dit enkel van pas als er grote foto's moeten worden gedrukt en zo?

        Daarnaast filmen beide toestellen natuurlijk aan 1920x1080, al merkte ik wel op dat de a57 aan 60fps filmt in 1920x1080 (a65 aan 50 fps), en ook in de andere resoluties aan iets hogere fps. Ik veronderstel dat dit uiteindelijk zorgt voor betere kwaliteit? En dat voor eventuele slowmotion-beelden 60fps ook beter is dan 50fps?
        Wil dit zeggen dat de a57 voor filmdoeleinden eigenlijk zelfs iets beter is dan de a65?

        Voor de rest lijkt alles mij hetzelfde, behalve het feit dat de a65 een ingebouwde gps heeft (wat voor mij totaal niet nodig is), maar ook een A/V-aansluiting (hetgeen de a57 niet heeft). Waarvoor dient deze aansluiting? En er kan toch nog altijd een externe microfoon worden angesloten op de a57, of niet? Want hierover vind ik geen informatie.

        Nogmaals bedankt!!

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        http://www.google.nl/products/catalo...ed=0CEYQ8wIwAQ
        .........
        een fototoestel is om mee te fotograferen.
        grt,bouk.
        Beste bouk, bedankt voor de tip maar dit valt volledig buiten mijn budget. Bovendien besef ik dat een fototoestel om te fotograferen is, maar de filmkwaliteit van deze toestellen is toch wel zeer goed (zeker voor mijn hobby-doeleinden), en aangezien mijn oorspronkelijke hobby fotografie is (en ik hiermee niet zal stoppen) kijk ik eerder naar een goeie update voor mijn a700 dan naar een echte videocamera

        Comment


        • #5
          Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

          Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
          aangezien mijn oorspronkelijke hobby fotografie is (en ik hiermee niet zal stoppen) kijk ik eerder naar een goeie update voor mijn a700 dan naar een echte videocamera

          Je zou ook je a700 kunnen houden, en daarnaast de Nex-richting in slaan.
          Bv. een Nex-5N maakt even goede beelden als een a57.
          Dan heb je meteen een full-size dlsr, en daarnaast een compactere oplossing .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

            Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht

            Dit valt volledig buiten mijn budget.
            Dan zal je al niet moeten beginnen aan vogelfotografie... En om deftige video's te maken zal je ook een veel groter budget nodig. De essentie is namelijk ook een externe microfoon en enkele snelle primes.

            Comment


            • #7
              Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Dan zal je al niet moeten beginnen aan vogelfotografie... En om deftige video's te maken zal je ook een veel groter budget nodig. De essentie is namelijk ook een externe microfoon en enkele snelle primes.
              Wie spreekt hier over vogelfotografie? En ik ben inderdaad van plan om een externe microfoon aan te schaffen. Dat moet toch wel lukken voor 100 à 200 euro max denk ik.

              Ik heb wel geen flauw idee wat je bedoelt met snelle primes. Bear in mind dat het wel nog altijd een hobby zal zijn trouwens!

              Comment


              • #8
                Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
                Wie spreekt hier over vogelfotografie? En ik ben inderdaad van plan om een externe microfoon aan te schaffen. Dat moet toch wel lukken voor 100 à 200 euro max denk ik.

                Ik heb wel geen flauw idee wat je bedoelt met snelle primes. Bear in mind dat het wel nog altijd een hobby zal zijn trouwens!
                Sorry, ik haal hier 2 topics door elkaar , snelle primes zijn niet zoom lenzen (met vaste brandpuntsafstand) en met een groot diafragma. Want vooral in video wordt ruis zeer snel zichtbaar en dus zal video met een standaard zoomlens niet goed genoeg is voor binnen (zelfs met een 500W kom ik soms nog licht tekort op f/5.6). Je zal dus bv een vaste 35mm/ 28mm nodig hebben om binnen te filmen.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gaelle91 Bekijk bericht
                  Thanks voor de info! M'n buik-voorkeur gaat inderdaad ook uit naar Sony. For some reason heb ik zo het gevoel dat zij op vlak van film beter zullen zijn dan Canon en Nikon, en bovendien ben ik het ondertussen ook al gewend om met een Sony te werken (+lenzen).


                  Op het eerste zicht is het grootste verschil dat de a65 24,3 megapixels heeft (plus panoramafunctie en zo), wat toch wel aanzienlijk meer is dan de 16,1 megapixels van de a57. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit nodig is? Maakt dit veel uit qua filmkwaliteit, of komt dit enkel van pas als er grote foto's moeten worden gedrukt en zo?

                  Daarnaast filmen beide toestellen natuurlijk aan 1920x1080, al merkte ik wel op dat de a57 aan 60fps filmt in 1920x1080 (a65 aan 50 fps), en ook in de andere resoluties aan iets hogere fps. Ik veronderstel dat dit uiteindelijk zorgt voor betere kwaliteit? En dat voor eventuele slowmotion-beelden 60fps ook beter is dan 50fps?
                  Wil dit zeggen dat de a57 voor filmdoeleinden eigenlijk zelfs iets beter is dan de a65?
                  -In Europa geven beide toestellen 50fps (pal/secam) in USA bvb is dit 60fps (NTSC), wordt hier en daar in specs door elkaar gehaald. (firmware is verschillend in usa en hier)
                  -Ook een belangrijk verschil tussen a65 en a57 is de elektronische zoeker, resolutie zoeker a65 is hoger alhoewel de a57 zoeker beter is dan de optische zoekers van vergelijkbare toestellen. Zou het persoonlijk vrij moeilijk vinden als ik tussen die 2 moest kiezen voor hoofdzakelijk video doeleinden.
                  -Video en foto groeit naar elkaar toe, professionele fotografen beginnen dit ook meer en meer belangrijk te vinden.
                  -Ruis heb je heel weinig last van, kunt in vrij donkere omgeving gemakkelijk met diafragma f5,6 kwalitatief goede opnames maken.
                  -voorstel k2 om NEX toestel of systeemcamera van ander producent aan te schaffen is heel zekers het overwegen waard

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    -Ruis heb je heel weinig last van, kunt in vrij donkere omgeving gemakkelijk met diafragma f5,6 kwalitatief goede opnames maken.
                    Foto's wel, maar video niet hoor.

                    Hier bij mij thuis zit ik 's avonds met alle lichten aan op f/5.6 aan ISO 3200 1/50 (voor video dus).
                    Als ik dan overschakel naar mijn 70-200 2.8, dan zit ik al aan iso 800 wat al een enorm verschil is, ga ik dan naar mijn 35mm, zit ik al op iso 400 (dat perfect bruikbaar is voor video zonder storende ruis).
                    Voor video is iso 1600 en meer niet echt mooi (om het licht te beschrijven). Terwijl ik wel redelijk ruisloze foto's kan maken op iso 6400, met een beetje NR.
                    Noise reduction in video licht wat moeilijker omdat er niet zoveel informatie en pixels beschikbaar zijn als bij foto's waardoor je beeld sneller "soft" wordt.
                    (jij weet dit waarschijnlijk wel Peurte, maar ik denk dat de TS hier wel wat aan heeft).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                      waarschijnlijk is alles meegenomen met nadruk op prijs/ gewicht/kwaliteit is sony nex 5n of panasonic gh2 de beste keuzes voor jou ( gh2 gehacked overtreft of evenaart camera's die veel duurder zijn " vitali hack dezelfde man die nu met nex camera's bezig is ")
                      Meeste mensen die verstand van hebben zouden voor video de gh2 aanraden maar nex is ook aardig en maakt iets betere foto's.....alle sony slt camera's tot nu toe zijn absolute mislukkingen ( sorry puerte maar dat is waar als we het over video hebben)

                      Dat gezegd hebbende is tot nu toe de beste in zo'n beetje alles en ook video de canon 1dx maar weinigen zullen die kopen.
                      Ik wacht met veel spanning op de sony vg900 of de a99 die beide veelbelovend zijn. We zullen zien wat ze in praktijk zullen zijn....de a77 was ook op papier heel goed........maar dan

                      ik zou gewoon voor sony nex 5n gaan ( ik heb er ook een ) lekker klein goede kwaliteit ( zou je een bioscoopfilm mee kunnen maken )
                      afhankelijk van jouw eisen zijn alle camera's ok om mee familie films te maken ook de slt a33, maar als je meer eisen gaat stellen m.b.v controle over instellingen etc dan wordt het een teleurstelling.

                      nex 5n heeft ook een peaking filter ingebouwd die belangrijk is bij focussen

                      Als je 60fps in 1080p wilt ijn er niet veel die dat kunnnen.....moet je ff checken. Maar je zult toch het verschil niet snel zien tussen 720p of 1080i/p

                      Voor filmen is nex 5n of hoger
                      panasonic gh1/gh2
                      een ieder canon camera vanaf de 550d ( ook een fantastische camera zowel voor foto als film ) 550d/600d/60d/7d zijn wat video betreft praktische hetzelfde 5d mark2 is beter ( laatste cannes festival waren 8 films in de competitie met de 5d gemaakt)

                      nikons zijn er nog niet en de enige die als bruikbaar wordt gezien is de d800 ( vreemd maar de d4 ook niet !!??? )


                      Lenzen:
                      canon en nikon zijn natuurlijk koning en sony alpha is verschrikkelijk ( moeilijk 2dehands lenzen te vinden en uberhaupt weinig lenzen en je kan geen andere lenzen op je alpha zetten met een adapter )

                      Panasonic kune bijna alle lenzen erop schroeven met wat creativiteit, zelfs de cctv lenzen lol lenzen van 6mm f/1.2 enzo voor een paar tientjes en met veel mooie mankementen veel flare heel soft ....ja dat kan heel mooi zijn. scherpte is niet alles

                      op nex kun je ook heel veel lenzen schroeven



                      Lastige keuze, succes met je afwegingen
                      Last edited by aras; 27 september 2012, 21:06.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                        ik hoor hier raar dinges vertellen:
                        -gewoon DSLR is minder geschikt voor video of je moet voor duizenden euro's extra materiaal kopen of je beperken tot statische opnames
                        -verschil tussen 50p of 25p of 50 i is vrij groot van zodra je beweging opneemt. Enkel sony en mogelijk ook panasonic bieden mogelijkheid van 50p (60p in USA of landen waar men NTSC gebruikt) sony en waarschijnlijk ook panasonic ondersteunen AVCHD 2.0 formaat.
                        -verschil tussen 1080 en 720 is vrij groot als je op aangepast scherm kijkt, vooral verschil in tonaliteit (kleur) is vrij groot
                        -sony slt's a77 a65, a57 zijn integenstelling tot klassieke DSLR uitermate geschikt voor video, dit door elektronische zoeker en SLT systeem., daar is ieder zinnig mens het al lang mee eens.

                        buiten video bieden de SLT schitterende beeldkwaliteit, en zijn zeer snelle toestellen.

                        wat systeemcamera's betreft zijn sony en panasonic uitschieters wat video mogelijkheden betreft, verschil in beeldkwaliteit tussen nex en panasonic is niet onbelangrijk wat dynamisch bereik betreft en gedrag op hoge ISO.

                        wat lenzen betreft is er een voldoende ruime keuze aan lenzen binnen de sony alpha reeks (SLT A-mount), dat is geen enkel probleem, daarbij heeft sony als enige momenteel Zeiss lenzen in zijn aanbod met AF.
                        hier vind je de honderden lenzen welke je kunt gebruiken op a-mount http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
                        Hasselbald, toch wel wat kwaliteit betreft merk met heel veel aanzien, en welke volgend jaar met DSLR -achtig toestel op de markt komen hebben gekozen voor de sony lenzen, toestel gaat a-mount gebruiken.

                        wat NEX betreft (E-mount) kun je praktisch alle lenzen, inclusief panasonic, nikon canon, leica zeiss .... gebruiken mits adapter, je hebt ook de mogelijkheid de sony a-lenzen te gebruiken met zeer snelle AF op de nex-toestellen.
                        daarbij komt dat sony voor een aantal van zijn professionele videocams de E-mount gebruikt en zelfs ook voor de full-frame VG900.
                        daarbij gebruikt ook hier Hasselblad de sony E-mount (sony-lenzen) voor zijn systeemcamera's. Zeiss die al in samenwerking met sony lenzen bouwt voor zowel E als A-mount springt ook hier samen met Hassy op de kar en gaat extra zeiss lenzen bouwen voor NEX.

                        daarbij heb je de NEX de 18-200mm met ingebouwde stabilisatie (niet de gewone lensstabilisatie, maar stabilisatie voor video zoals in videocam's) welke filmen uit de hand mogelijk maakt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                          Je zou ook je a700 kunnen houden, en daarnaast de Nex-richting in slaan.
                          Bv. een Nex-5N maakt even goede beelden als een a57.
                          Dan heb je meteen een full-size dlsr, en daarnaast een compactere oplossing .
                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          -voorstel k2 om NEX toestel of systeemcamera van ander producent aan te schaffen is heel zekers het overwegen waard
                          Voordien had ik hier eigenlijk weinig rekening mee gehouden. Ik heb er even wat over gelezen (dit weekend meer tijd daarvoor), en ergens snap ik het verschil tussen de Sony NEX systeemcamera's en hun Alpha SLR's nog niet zo goed, buiten het feit dat de NEX obviously compacter is.

                          Er wordt overal gezegd dat de NEX de kwaliteit levert van een spiegelreflexcamera; waarom zijn er dan nog SLR's? Waarom zou een mens die nog kopen als de compactere oplossing even goed is?

                          Ik snap ook nog niet volledig waarom de NEX-5N beter zou zijn voor video dan de a57; zorgen er technische specificaties voor dat er minder ruis is? Want daarna wordt gezegd dat het van de lens afhangt (vast brandpuntsafstand), dus dat zal dan bij beide modellen het geval zijn, of niet? Bovendien vraag ik mij af of m'n (oude) Sony-lenzen van de a700 kunnen gemonteerd worden op die NEX-5N?

                          Heb ook gelezen dat de NEX-5N geen beeldstabilisatie in de body heeft, en mijn huidige lenzen hebben het (afaik) niet in de lens zelf; wordt dit dan niet heel problematisch?

                          Ik twijfel nu tussen NEX-5N en a57. Obvious voordelen van NEX-5N zijn dat hij zo'n 200 euro goedkoper is, en natuurlijk ook kleiner (al heb ik wel nog graag een groot toestel in m'n handen ), al snap ik wel nog altijd niet waarom de NEX-5N objectief gezien betere kwaliteit zou leveren dan de a57, terwijl hij én goedkoper én kleiner is? What's the catch?

                          Bedankt!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                            De verschillen in beeldkwaliteit zijn klein, maar het lichte voordeel zit toch bij de Nex-5N :
                            Zie bv. DxOmark

                            Dit komt vooral door de lichtdoorlatende spiegel van de SLT-reeks. Een Nex heeft geen spiegel.
                            Zoals je al zei: Nex is ook compact, en goedkoper.
                            Anderzijds is een SLT/DSLR in het voordeel wanneer het over AF-snelheid gaat, en werken met zware tele's zal met grotere body ook handiger zijn natuurlijk, vanwege de betere grip.

                            Alpha-lenzen (a-vatting) passen enkel op een Nex (e-vatting) als je er een adapter tussen zet.
                            Nex-lenzen hebben ingebouwde beeldstabilisatie.

                            Ik heb even zo'n adapter gehad, maar persoonlijk vind ik het toch te verkiezen om bij een Nex de passende lenzen met ingebouwde stabilisatie te gebruiken.
                            Twee voordelen: geen adapter, dus compacter; en stabilisatie natuurlijk ;-).
                            Vandaar dat ik je aanraadde om je a700 daarnaast te houden. Dan kan je nog steeds met je dslr op pad wanneer je dat beter lijkt, en je kan je lenzen later evt. koppelen aan een Sony-FF. Dat geeft nog steeds andere beelden dan Nex. Straks, wanneer de a99 volop op de markt is, komen er zonder twijfel a850/900's te koop.
                            Misschien op termijn ook het overwegen waard ?

                            Als het over video gaat, dan vind ik persoonlijk een Nex + SEL 18-200 een ideale combinatie (en beide zeker tweedehands te vinden).
                            Filmen doe ik vrijwel enkel buiten bij goed weer, dus heb ik van ruis nog niets gemerkt op mijn beelden .
                            (Als je indoor trouwfeesten of zo wil gaan filmen, dan wordt dat mogelijk iets anders...)
                            Last edited by K-2; 28 september 2012, 13:22.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk model voor film/geluid? (sony a55/57/65 of canon/nikon)

                              Toch nog even toevoegen dat als je werkelijk zeer goede beeldkwaliteit wil en stabilisatie wil hebben bij video, is de OM-D zeer goed, deze ligt bijna gelijk met de D800 qua video kwaliteit (wat momenteel de beste is onder de video dslr's, nog niet wetend wat de D600 zal brengen).

                              Comment

                              Working...
                              X