Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Unizo of Acerta of nog wat anders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Unizo of Acerta of nog wat anders?

    Stel, je wil je vestigen als fotograaf in bijberoep. Dan ga je best naar een ondernemingsloket, maar welk is nu het beste? Op de site van unizo krijg je meteen hopen info over "lid worden" werkt dat dan zoals de vakbonden? Niet lid, geen deftige hulp? Is dat zo bij alle ondernemingsloketten? Bij acerta zie ik zo niets, of deugen zij dan weer niet?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

    niemand?
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

      Ik zou het ook graag weten.

      Grtz

      Comment


      • #4
        Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

        Unizo is, net als PESTaankoop gewoon een commercieel bedrijf. Veel ga je er niet aan hebben. Ik zou het links laten liggen. Zeker als bijberoeper. Je wilt niet weten hoe erg Unizo je zal spammen eens je een ondernemingsnummer hebt.

        Het enige wat je moet doen is langs een ondernemingsloket passeren en daar je BTW/Ondernemings nr aanvragen.
        Afhankelijk van welk ondernemingsloket zal je ook ingeschreven worden in een sociaal secretariaat. Ikzelf zit bij Zenito.

        Het best wat je kan doen is eens met een boekhouder spreken (eerste gesprek is gratis, en nadien is een boekhouder meer dan zijn geld waard).

        Enkele belangrijke cijfers:
        - Omzet lager dan ca 5580 = vrijstelling van BTW. Dus geen BTW innen, doorstorten en kwartaal aangiftes.
        - Winst lager dan ca 1280 = Geen RSZ betalen (of beter, wel betalen, ca 83 euro / kwartaal, en het jaar nadien krijg je het terug)

        Je boekhouder kan je helpen om je winst beneden de 1280 zal liggen.
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment


        • #5
          Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

          Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
          niemand?
          Beste Muse,

          Alvast veel succes met de opstart in bijberoep en naar wij hopen is dit ook een opstap naar een professionele loopbaan als beroepsfotograaf.

          Het is soms inderdaad een kluwen van formaliteiten, helaas, maar we willen toch even wat misverstanden uit de wereld helpen:

          -UNIZO is geen ondernemingsloket maar een belangenorganisatie die voor ondernemers (al dan niet in bijberoep) belangen verdedigt en informatie en advies geeft. Het is zeer zeker géén commercieel bedrijf maar een vzw die ondermeer ook in een aantal belangrijke overlegorganen zit en zo de belangen van de ondernemers ter harte neemt.
          -Om een BTW-nummer aan te vragen moet je inderdaad bij een ondernemingsloket zijn. Meer over die formaliteiten hier: http://www.unizo.be/uwzaakstarten/vi...25815&thema=39.
          -UNIZO geeft ook informatie aan prestarters die nog geen lid zijn via het UNIZO Service Center, zeker een aanrader om te contacteren dus mocht je vragen hebben: http://www.unizo.be/vraag.jsp?id=382168.
          - daarnaast werkt Unizo ook nauw samen met de Nationale Vereniging van Beroepsvereniging. www.beroepsfotografen.be. Dit is de beroepsvereniging specifiek voor beginnende en gevestigde fotografen. Zij geven opleidingen en bijscholingen en hebben ook maandelijks bijeenkomsten met startende fotografen om hen te begeleiden bij hun opstart. Starters wisselen er ervaringen uit. Zeer zeker interessant.

          Succes!

          Comment


          • #6
            Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

            Ik ben langst Acerta gegaan voor mijn inschrijving.
            EMBLEMATA.BE
            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

              Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
              Ik ben langst Acerta gegaan voor mijn inschrijving.
              En ben je daar tevreden van? Hoe erg/groot is de papierwinkel?
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                Het enige wat je moet doen is langs een ondernemingsloket passeren en daar je BTW/Ondernemings nr aanvragen.
                Afhankelijk van welk ondernemingsloket zal je ook ingeschreven worden in een sociaal secretariaat. Ikzelf zit bij Zenito.

                Enkele belangrijke cijfers:
                - Omzet lager dan ca 5580 = vrijstelling van BTW. Dus geen BTW innen, doorstorten en kwartaal aangiftes.
                - Winst lager dan ca 1280 = Geen RSZ betalen (of beter, wel betalen, ca 83 euro / kwartaal, en het jaar nadien krijg je het terug)
                inderdaad... ben ook langs Zenito gepasseerd... en een boekhouder heb je niet nodig als je vrijstelling van BTW hebt... gewoon gezond verstand is voldoende...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                  Ik ben via Unizo gegaan. Geen lid geworden, zij hebben alles gedaan om in orde te zijn: nummer aanvragen en sociaal secretariaat in orde gebracht.(ook Zenito) Voor de rest heb ik geen last van Unizo. Ben bijberoeper en gebruik ook geen diensten van een boekhouder. Inderdaad, gezond verstand is voldoende.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                    Bedankt allemaal, ik ben er nog niet uit, dus als er nog meningen zijn, laat maar komen, maar ik denk dat ik langs acerta of zenito ga passeren, als het zover is.
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                      Unizo = een vakbond, maar dan niet van werknemers, maar van (kleine) werkgevers en zelfstandigen (met personeel).
                      Acerta = een sociaal secretariaat. Weliswaar van VKW en Boerenbond origine, maar minder een drukkingsgroep dan Ùnizo.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                        Ik ben langs geweest initieel bij Xerius (afdeling van het VEV) maar dan op aanraden van mijn boekhouder overgeschakeld naar Xerius en heel tevreden over. Of je nu langs gaat bij Xerius, Zenito, Unizo, Securex, ... de verschillende stappen moet je sowieso doorlopen en bij allen loopt de afhandeling even vlotjes als ik collega's hoor over hun ervaringen.

                        Ook ben ik betalend lid van Unizo, men kan hier inderdaad spreken van een belangengroep, eentje die ijvert voor de belangen van de KMO's. Of je daar nu voor of tegen bent, het helpt wel.
                        ZO werkt het nu 1x. Ook van dichtbij kunnen meemaken hoe ze een eenmanszaak waar de kerel in de problemen zat en afstevende op een faling er echt alles aan gedaan hebben de situatie recht te trekken met coaches, advocaten etc.
                        Ik zou het dus zeker geen pestorganisatie noemen maar een bedrijf die de KMO's ondersteunt.

                        Succes met je keuze!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Unizo of Acerta of nog wat anders?

                          Deze is interessant: http://www.ikwilstarten.be/

                          Comment

                          Working...
                          X