Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuiko 70 - 300 diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zuiko 70 - 300 diafragma

    Even een vraagje voor jullie. Is het normaal dat deze lens automatisch het diafragma aanpast bij veel zon? Een paar weken terug heb ik dit namelijk opgemerkt. Foto's waren genomen in ideale omstandigheden: genoeg zonlicht ed maar toch leek het alsof ik de foto's bij vanavond had genomen. Bij het controleren van de lens zag ik dat het diafragma zo goed als dicht was. (Eerste keer dat ik dit voorhad). Vandaag terug hetzelfde. Veel zonlicht en lens met klein diafragma. Zo klein dat de lens zich niet kon scherp stellen. Toch niet via AF... Iemand die me kan vertellen of dit normaal is?

  • #2
    Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

    Op auto zou dit verklaarbaar zijn daar de camera zelf de "ideale" instelling kiest voor iso, sluiter en diafragma. Op hand zou ik dit kunnen verklaren door mogelijk de camera op A (aperture priority) staat en zo telkens hetzelfde (te kleine) diafragma kiest. Kijk ook eens naar de belichtingscompensatie, deze staat mogelijk op -x. Het omgekeerde is ook waar: probeer eens op A het diafragma volledig open te zetten en probeer eens een foto te nemen.

    Comment


    • #3
      Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

      Een lens doet helemaal niks, zonder een camera en bediener........................
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

        Oorspronkelijk geplaatst door Race-art Bekijk bericht
        Even een vraagje voor jullie. Is het normaal dat deze lens automatisch het diafragma aanpast bij veel zon....
        Iemand die me kan vertellen of dit normaal is?
        op wat voor toestel..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Een lens doet helemaal niks, zonder een camera en bediener........................
          Bedankt voor de nuttige en constructieve bijlage...

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          op wat voor toestel..?
          grt,bouk.
          Hoi Bouk,

          Gaat over een Olympus e-420. Zal vanavond uitgebreider reageren. Zit nu op circuit.

          Comment


          • #6
            Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

            Oorspronkelijk geplaatst door Race-art Bekijk bericht
            Bedankt voor de nuttige en constructieve bijlage....
            Het constructieve hieraan is: kijk eens naar je instellingen en een lens doet nooit iets, die wordt aangestuurd door de camera.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

              Vond het wat aanvallend. Mijn excuses. Daarnet de À stand geprobeerd: volgende resultaten:

              F 5.6 S 1000. Donkere belichting door de hoge S. Maar diafragma was wat gesloten.
              F 22 S S100. Zelfde resultaat. Maar na de foto werd het diafragma terug volledig geopend.

              Comment


              • #8
                Re: Zuiko 70 - 300 diafragma

                Oorspronkelijk geplaatst door Race-art Bekijk bericht
                Vond het wat aanvallend. Mijn excuses. Daarnet de À stand geprobeerd: volgende resultaten:

                F 5.6 S 1000. Donkere belichting door de hoge S. Maar diafragma was wat gesloten.
                F 22 S S100. Zelfde resultaat. Maar na de foto werd het diafragma terug volledig geopend.
                Update:

                Heel de dag weinig zonlicht gehad dus probleem heeft zich slechts een paar keer voorgedaan. Probleem (diafragma die zo goed als dicht is - terwijl het f-nummer tussen 5.6 en 10 is) stelt zich vooral als ik gebruik maak van de S-stand en van zodra het zonnig aan het worden is. Zelf verander ik zelden instellingen buiten de sluiterstijd. Daarmee dat ik mij afvraag wat de oorzaak zou kunnen zijn.

                Had gelezen over het diafragma, in de lens, dat het zou kunnen zijn dat het mechanisme niet meer goed werkt maar dat betwijfel ik nu ook. Aangezien het echt zo specifiek is... :s

                Comment

                Working...
                X