Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

    Hallo, ik heb recent een canon 17-70mm lens aangeschaft en van dichtbij werkt deze lens echt goed, heel scherp voor gezichten enz. Stel dat ik nu een groep wil trekken, of 2 personen, dan heb ik telkens de ene persoon scherp en de andere niet. Heb al geprobeerd van mijn focuspunt anders te leggen maar het lukt me gewoon niet. Ik ben nog niet zo superlang bezig met fotografie en waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, alles suggesties zijn welkom. Thanks!

  • #2
    Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

    Oorspronkelijk geplaatst door Salamandra Bekijk bericht
    Hallo, ik heb recent een canon 17-70mm lens aangeschaft en van dichtbij werkt deze lens echt goed, heel scherp voor gezichten enz. Stel dat ik nu een groep wil trekken, of 2 personen, dan heb ik telkens de ene persoon scherp en de andere niet. Heb al geprobeerd van mijn focuspunt anders te leggen maar het lukt me gewoon niet. Ik ben nog niet zo superlang bezig met fotografie en waarschijnlijk doe ik iets verkeerd, alles suggesties zijn welkom. Thanks!
    Lijkt me heel duidelijk toch, zoek eens op het internet naar diafragma dicht knijpen
    Leer ook eerst eens wat het diafragma doet aan de DOF.(scherptediepte)

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

      KLIK: Depth of Field Calculator

      Jan

      Comment


      • #4
        Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

        De Canon 17-70? Bedoel je de Sigma?
        Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
        Panasonic GH3 met 14-140

        Comment


        • #5
          Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

          Als de personen niet even ver van de camera staan, dan zal je het diafragma wat verder dicht moeten zetten om voldoende scherptediepte te krijgen zodat ze allebei scherp op de foto komen.

          Het ligt niet aan de lens, je zal wat moeten bijleren over scherptediepte, diafragma, sluitertijd en iso...
          Een basiscursus fotografie is aangewezen als je betere foto's wil maken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

            Het zou natuurlijk ook kunnen dat de zgn "field curvature" van die lens zo erg is dat je de ene persoon wel, en die ernaast niet scherp hebt. Dit zou zich dan vooral aan de breedhoek zijde van het focaal bereik voordoen.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: canon 17-70mm lens - vaak niet scherp?

              Ik heb zelf ook nog nooit van de canon 17-70 gehoord, maar als je de sigma bedoelt, die gebruik ik zelf ook als standaardlens, en van dit fenomeen heb ik nog nooit last gehad.
              Kan je misschien eens een voorbeeld posten ? of wat exif - data geven ?
              Fujifilm X-T1 en X-T2

              Comment

              Working...
              X