Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800 en snelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D800 en snelheid

    Hoi,

    Zoals velen ben ik aan het denken om van mijn D700 over te stappen naar D800.
    Nu zit ik nog met een paar vervelende zaken betreffende de snelheid:
    -> Welke sd-kaarten zijn eigenlijk aangeraden om vlot te kunnen werken (geen sport-fotografie), aangezien de bestandsgrootte toch best groot is!
    -> Is het eigenlijk nodig om echt 14-bit uncompressed te gebruiken? Is het verschil groot met bijvoorbeeld compressed? Heb er nu al veel over gelezen, meesten zeggen van niet, enige ervaringen?

    mvg,
    Jasper

  • #2
    Re: D800 en snelheid

    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
    Hoi,

    Zoals velen ben ik aan het denken om van mijn D700 over te stappen naar D800.
    Nu zit ik nog met een paar vervelende zaken betreffende de snelheid:
    -> Welke sd-kaarten zijn eigenlijk aangeraden om vlot te kunnen werken (geen sport-fotografie), aangezien de bestandsgrootte toch best groot is!
    -> Is het eigenlijk nodig om echt 14-bit uncompressed te gebruiken? Is het verschil groot met bijvoorbeeld compressed? Heb er nu al veel over gelezen, meesten zeggen van niet, enige ervaringen?

    mvg,
    Jasper
    Mooie overstap !
    Neem Sandisk UDMA CF/SD kaartjes en of Pro Extreme van 16 en of 32 MB, dan kan je er tegenaan
    Zelf gebruik ik 14-bit uncompressed, je beschikt over de mogelijkheid !

    Comment


    • #3
      Re: D800 en snelheid

      Thahaha, daar zeg je zo iets! Ik had er beter bij gezet dat ik toch enigszins moet kijken naar budget.
      Zouden deze goed genoeg zijn (max twee): http://www.redcoon.nl/B338476-SanDis...-Pro-16GB_SDHC
      Aangevuld met een CF Sandisk Ultra 30mb/s 8gb.

      Comment


      • #4
        Re: D800 en snelheid

        Waarom zou je er nog een tragere CF- kaart insteken?
        Die extreme pro's .

        Comment


        • #5
          Re: D800 en snelheid

          Zelf werk ik met : SD-HC Extrememory 32GB Class 10 = 20,99 euro
          CF Flashraporter 600X 32GB = 38,00 euro
          én u dient over en snelle overdracht te beschikken, hiervoor heb ik de Lexar Professional USB 3.0 Dual-Slot kaartlezer.
          Denk eraan dat niet alle kaarten werken met de D800, deze blijkt uiterst gevoelig voor lenzen én kaarten, mijn eerste CF 32GB werkte niet, wel met alle andere toestellen, de Duitse firma heeft deze probleemloos vervangen, had kennis van het probleem.
          Op handleidingpagina 434 en 435 geeft Nikon een reeks goedgekeurde geheugenkaarten doch wel de duurdere en een ernstige firma kan u verder helpen met evenredige kwaliteit en betaalbaar.

          Comment


          • #6
            Re: D800 en snelheid

            2800€ voor een camera en dan besparen op een kaartje,

            al maar goed dat we niet meer met filmpjes werken

            Comment


            • #7
              Re: D800 en snelheid

              De snelheid van de camera is altijd even snel tot de interne buffer vol is, eender welke kaart je gebruikt.
              Als je dus niet van plan bent om sport te doen of lange reeksen te maken dan maakt het weinig uit.
              Ik heb nieuwe extreme's zowel als oude ultra's op mijn D3 en dat merk je dus niet tot de buffer vol is.
              Voor filmen is het iets anders blijkbaar maar daar heb ik geen ervaring mee.
              Maar als je wil filmen en je budget beperkt is zou ik je D700 houden en een echte filmcamera kopen, dan ben je goedkoper uit.
              D800 en een goed glasservies

              Comment


              • #8
                Re: D800 en snelheid

                Ik gebruik RAW, 14-bit lossless compressed.
                In veel omstandigheden zal je zeer goed moeten kijken (als je het al ziet) om het verschil met 14 bit compressed en zelfs met de 12 bit opties te merken. Waar je het wel kan zien is als je bv zeer donkere delen lichter moet maken. Dan zal je bij 14 bit lossless compressed en bij 14 bit uncompressed meer detail hebben na het lichter maken.
                Ik zie geen verschil tussen 14-bit lossless compressed en 14 bit uncompressed (aangezien het lossless is zou je ook geen verschil mogen zien).

                Kaartjes: gebruik de snelste die je kan / wil kopen. Ik gebruik compact flash en SD als backup of als overloop wanneer de compact flash onverwachts zou vollopen.
                Compact flash kaartjes zijn nog altijd steviger en sneller.

                Snelheid van uw camera (burst) wordt beperkt wanneer de interne buffer vol is. Hoe sneller de kaartjes hoe sneller de camera kan wegschrijven uit de buffer naar de kaart en dus hoe sneller er terug ruimte vrij komt in de buffer om verder te schieten.

                Hier vind je misschien ook wat info:
                www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12451

                Comment


                • #9
                  Re: D800 en snelheid

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                  De snelheid van de camera is altijd even snel tot de interne buffer vol is, eender welke kaart je gebruikt.
                  Als je dus niet van plan bent om sport te doen of lange reeksen te maken dan maakt het weinig uit.
                  Ik heb nieuwe extreme's zowel als oude ultra's op mijn D3 en dat merk je dus niet tot de buffer vol is.
                  Er is volgens wat ik merk zeer veel verschil tussen de kaartjes hoor. Ik heb enkele ultra's en nu ook die extreme pro's en dat is echt een enorm verschil: na een burst kan je zonder probleem 1 uitvoeren met de extreme pro's, daartegenover moest ik vroeger altijd een seconde of 8 wachten totdat hij alles had overgeschreven (nu is dat bijna onmiddellijk in een D7000).
                  In een D800 zal dit verschil nog veel duidelijker zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D800 en snelheid

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper1 Bekijk bericht
                    Thahaha, daar zeg je zo iets! Ik had er beter bij gezet dat ik toch enigszins moet kijken naar budget.
                    Zouden deze goed genoeg zijn (max twee): http://www.redcoon.nl/B338476-SanDis...-Pro-16GB_SDHC
                    Aangevuld met een CF Sandisk Ultra 30mb/s 8gb.
                    Waarom komt dit over las onzin??
                    Een D800 2800 euro geen probleem daar moet dan nog wat glas bij al dan niet reeds in bezit een fatsoenlijk kaartje kan niet wegens budget??

                    Sorry maar dit komt echt niet geloofwaardig over.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D800 en snelheid

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                      Waarom komt dit over las onzin??
                      Een D800 2800 euro geen probleem daar moet dan nog wat glas bij al dan niet reeds in bezit een fatsoenlijk kaartje kan niet wegens budget??

                      Sorry maar dit komt echt niet geloofwaardig over.
                      Hij bedoelt waarschijnlijk dat hij geen lexar 1000x cf kaartjes wil kopen (of iets in die aard) (450 euro voor 32GB).

                      Comment


                      • #12
                        Re: D800 en snelheid

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Er is volgens wat ik merk zeer veel verschil tussen de kaartjes hoor. Ik heb enkele ultra's en nu ook die extreme pro's en dat is echt een enorm verschil: na een burst kan je zonder probleem 1 uitvoeren met de extreme pro's, daartegenover moest ik vroeger altijd een seconde of 8 wachten totdat hij alles had overgeschreven (nu is dat bijna onmiddellijk in een D7000).
                        In een D800 zal dit verschil nog veel duidelijker zijn.
                        Waarmee u volledig bevestigd wat ik al zei; je merkt pas verschil nadat je buffer vol is.
                        En als je dus géén lange reeksen schiet dan meerk je het niet. Uiteraard is het afhankelijk van welke camera je hebt en welk je "schietgedrag" is.
                        Maar in mijn geval, ik denk dat ik nog nooit meer dan 10 foto's in burst heb geschoten, heb ik het nog niet gemerkt.
                        Maar mijn buffer is dan ook nog lang niet vol
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: D800 en snelheid

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Waarmee u volledig bevestigd wat ik al zei; je merkt pas verschil nadat je buffer vol is.
                          En als je dus géén lange reeksen schiet dan meerk je het niet. Uiteraard is het afhankelijk van welke camera je hebt en welk je "schietgedrag" is.
                          Maar in mijn geval, ik denk dat ik nog nooit meer dan 10 foto's in burst heb geschoten, heb ik het nog niet gemerkt.
                          Maar mijn buffer is dan ook nog lang niet vol
                          Ik gebruik het ook enkel voor sport en vogels. Mijn camera staat ALTIJD op Continuous high, wat 6fps is in mijn geval, dan kan ik nog perfect 1 foto nemen, maar als er iets gebeurt, kan ik nog steeds doordrukken om de 6fps te hebben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D800 en snelheid

                            Ik bedoelde inderdaad dat ik geen 100en euro's wou uitgeven aan kaartjes... 2550 is al veel.

                            Dank voor alle verschillende antwoorden! Het lijkt me dus toch aangeraden om over te gaan naar de Extreme Pro series...

                            Comment


                            • #15
                              Re: D800 en snelheid

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Ik gebruik het ook enkel voor sport en vogels. Mijn camera staat ALTIJD op Continuous high, wat 6fps is in mijn geval, dan kan ik nog perfect 1 foto nemen, maar als er iets gebeurt, kan ik nog steeds doordrukken om de 6fps te hebben.
                              In uw geval hebt u een overschot van gelijk, bij nikon vind ik geen specs over de grootte van uw buffer maar Thom Hogan's test verklaard veel

                              Writing to Card
                              I'm still trying to get a full handle on card performance in the D7000. I see some inconsistencies that I can't yet explain. My fastest cards (30Mbps) actually seem to work slightly slower than some of my other cards (e.g. 22Mbps). I'm wondering if the D7000 isn't more sensitive to the card that's in it than previous Nikon SD card cameras. it certainly seems that way. Cards that are faster in some of my other SD-using cameras turn out to be not quite as fast in the D7000. Nikon's "tested" cards seem to all work fine, though. The camera is writing faster than the D90 did to the same card, and by a comfortable margin, but I don't think it's achieving the maximum that some cards are able to now produce. I've had my best luck with the Sandisk Extreme III cards. I should point out that the smallish buffer for NEF images can get really small if you're not careful. While Active D-Lighting no longer seems to insidiously and permanently take a huge chunk of buffer, Automatic Distortion Control now takes over that task ;~). With just the right mix of settings, I've managed to get the buffer down to a low of 5 frames in raw shooting. Obviously, shooting continuously with your buffer restricted like that will show you just how fast your card is. Indeed, that's exactly how I noticed some inconsistencies between marked speed and D7000 performance with some cards outside of Nikon's recommendations.

                              Raw shooters will not be terribly happy with the buffer size. While you can theoretically get to 15 buffered images shooting raw, you're throwing away highlight data (Compressed NEF) and bits (12-bit) and avoiding a lot of features of the camera to do so (though they'd be applied only to the embedded JPEG). This isn't a sports shooting camera in raw, IMHO. You'll hit the buffer limit real fast. Set for optimal image quality, you may have only a one second buffer in raw. This, if anything, is one clear difference between the D7000 and the D300s. Even a short delay in hitting the buffer can be meaningful to the burst shooter.
                              Ik heb dus nu een D3 en daarvoor de D300 en heb daardoor waarschijnlijk minder last gehad van vollopende buffers.
                              D800 en een goed glasservies

                              Comment

                              Working...
                              X