Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretlens

    Ik zit met twijfels rond de nieuwe aankoop van een lens.
    Ik wil deze lens vooral gebruiken voor portretten. Portretten van mensen van zowat elke leeftijdscategorie, kinderen tot bejaarden.
    Wat straatfotografie en hier en daar wat omgeving kan ook wel.

    Mijn camera is een Canon eos 500D, cropfactor 1,6x
    Hierbij denk ik dan dat het beter is om een 30/35mm lichtsterk objectief aan te schaffen ipv een 50mm objectief.
    Qua budget zou ik niet over de 500 euro willen/kunnen gaan aangezien ik nog student ben en geen geld op overschot heb.

    Ik kwam al uit bij:
    - Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Canon
    - Canon EF 35mm F2.0
    - Canon EF 50mm F1.4 USM - al zal dit niet echt een 50mm zijn voor mijn camera
    - Samyang 35mm F1.4 ED AS UMC Canon

    - andere suggesties van jullie misschien?

    Ik heb al een hele hoop opzoekwerk gedaan op het internet maar ik geraak er maar niet uit welke ik nu zou moeten aankopen. Overal heb je de nodige nadelen en voordelen natuurlijk.
    Zouden jullie mij wat hulp, info, ... over deze lenzen kunnen geven en welke ik misschien het best zou kiezen.

    Alvast bedankt!

    Tim

  • #2
    Re: Portretlens

    Mijn mening: zeker niet onder de 50 mm voor portetten, het mag, ahum, zelfs wel wat meer zijn. Voor straatfotografie geldt dat weer niet maar dat is ook een beetje afhankelijk van wat je daaronder verstaat.

    Comment


    • #3
      Re: Portretlens

      50mm 1.8 van canon?

      als je nog niet lang bezig bent mss de betere oplossing, ook in combinatie met de prijs

      ik gebruik deze zo goed als continu voor modellenfotografie op locatie
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Portretlens

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Mijn mening: zeker niet onder de 50 mm voor portetten, het mag, ahum, zelfs wel wat meer zijn. Voor straatfotografie geldt dat weer niet maar dat is ook een beetje afhankelijk van wat je daaronder verstaat.
        Straatfotografie bedoel ik gewoon mee in de gauwte een foto trekken, niet teveel denkend aan alle regeltjes.

        Voor de portretten wordt een 50mm op mijn camera al een 80mm natuurlijk. Ik ben nog niet zo echt thuis in de portretfotografie dus weet ik niet of dat het goed is dat die lens op mijn camera een 80mm wordt.

        Comment


        • #5
          Re: Portretlens

          Ik heb ook een Canon 500D, met een zoomlens en enkele prime lenzen:
          - Canon EF 35mm F2.0: deze was mijn allereerste lens. Klein, licht, snel en scherp en quasi geen vervorming. Deze neem ik altijd als ik niet teveel gewicht wil meenemen. Het is een heel handige, kleine lens waarmee je zelf anders gaat fotograferen (je hebt niet zo'n kanon op je toestel) en waardoor ook de gefotografeerde niet zo snel zal geïntimideerd geraken. Ideaal voor straatfotografie. Wat portretten betreft: iets minder geschikt voor foto's van alleen het gezicht, vooral omdat je dan wat te dicht moet komen, maar hey, je kan er zeker mooie dingen mee doen.

          - Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM: deze is een fantastische lens: is heel lichtsterk ('zuigt' het licht binnen), scherp, degelijk afgewerkt en heel geschikt voor portretten. Het is mijn beste lens, maar het is ook een stevig ding op je toestel: een pak groter en wat meer gewicht, en dat terwijl je er niet eens mee kan zoomen. Maar toch: als ik kan neem ik de deze: hier ben ik op de één of andere manier altijd het meest tevreden mee.

          Besluit: als je iets all-round zoekt is de 30mm misschien toch nog niet zo'n slechte keuze. Je zal er zeker geen slechte lens mee hebben. Als je veel gezichten wil fotograferen kies je toch beter voor 50 of is zelfs 85 misschien nog wel beter: verder weg van je onderwerp kan je dan wel weer makkelijker de 'ongedwongen' foto nemen.

          Hopelijk helpt het je wat.

          Comment


          • #6
            Re: Portretlens

            Ik zou toch niet onder de 50mm gaan voor portretten hoor. Anders sta je te dicht, en lijkt oa de neus groter.
            Zelfs op 50mm zie je dat al.

            Ik gebruik zelf mijn 100mm macro lens daarvoor.

            Iedereen zijn voorkeur natuurlijk
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Portretlens

              Ik gebruik een 70-200 4L voor portret. Op een crop is 70mm een beetje teveel voor full body. een 50 mm zal beter zijn voor full body. Afhankelijk van de ruimte. Mijn neef heeft de 50mm F1.4, deze is ook goed.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Portretlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Tiimme Bekijk bericht
                Straatfotografie bedoel ik gewoon mee in de gauwte een foto trekken, niet teveel denkend aan alle regeltjes.

                Voor de portretten wordt een 50mm op mijn camera al een 80mm natuurlijk. Ik ben nog niet zo echt thuis in de portretfotografie dus weet ik niet of dat het goed is dat die lens op mijn camera een 80mm wordt.
                precies... op een fullframe gebruik ik minstens een 135mm voor portretten (hoofd en eventueel stukje schouders beeld vullend), en op een crop een 85mm... enkel als ik niet ver genoeg achteruit kan, zal ik een kortere lens nemen, maar da's niet zo mooi...

                voor straat fotografie anderzijds... is een 35mm geschikt...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Portretlens

                  Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe.

                  Canon EF 50mm F1.4 USM lijkt mij een goede keuze
                  al is er ook nog de Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM, deze is een goeie 100 euro duurder.
                  Is de Sigma lens het prijsverschil waard denken jullie?
                  Plus, ik heb over Sigma al enorm veel problemen gehoord...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tiimme Bekijk bericht
                    Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties tot nu toe.

                    Canon EF 50mm F1.4 USM lijkt mij een goede keuze
                    al is er ook nog de Sigma 50mm 1.4 EX DG HSM, deze is een goeie 100 euro duurder.
                    Is de Sigma lens het prijsverschil waard denken jullie?
                    Plus, ik heb over Sigma al enorm veel problemen gehoord...

                    als je de search functie hier en google gaat gebruiken, ga je ook wel snappen waarom de sigma duurder is
                    voor velen presteert de sigma beter dan de canon
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tiimme Bekijk bericht
                      Straatfotografie bedoel ik gewoon mee in de gauwte een foto trekken, niet teveel denkend aan alle regeltjes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tiimme Bekijk bericht
                        Straatfotografie bedoel ik gewoon mee in de gauwte een foto trekken, niet teveel denkend aan alle regeltjes.

                        Voor de portretten wordt een 50mm op mijn camera al een 80mm natuurlijk. Ik ben nog niet zo echt thuis in de portretfotografie dus weet ik niet of dat het goed is dat die lens op mijn camera een 80mm wordt.
                        Bedoel je niet gewoon: snapshot? Dat deden we vroeger met een 35mm lens die we hyperfocaal scherpstelden op ongeveer 2,5m en dan op f/8.
                        Zoiets kun je dus op je dslr met cropfactor bereiken met een oude 28mm + ring om het passend te maken. Toestel op A stand en klikken maar!
                        Ben je ook al gauw voor 50 euro klaar....
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretlens

                          Voor portretten gebruik ik in de regel altijd de 85 1.8. Voor binnen misschien
                          iets te lang, maar indien je de ruimte hebt, een prachtige lens.

                          Comment

                          Working...
                          X