Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

    Tja, ik heb hier al voor 8000€ lenzen, en nog mijn 3 jaar oude canon D400 die ik al te graag wil wisselen met een
    Canon 5D mark 3 (ben aan't sparen) Maar toen ik zag dat voor 500€ minder de Nikon D800 met 36,000,000 pixels tov 22,000,000 van de Canon
    stond ik wel ff raar te kijken, zijn die van canon nu ineens zo achter of wat?

    Had ik dit geweten had ik voor Nikon gekozen indertijd.
    Of ben ik verkeerd met mijn stelling?
    http://www.busimatch.com

  • #2
    Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

    Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
    Tja, ik heb hier al voor 8000€ lenzen, en nog mijn 3 jaar oude canon D400 die ik al te graag wil wisselen met een
    Canon 5D mark 3 (ben aan't sparen) Maar toen ik zag dat voor 500€ minder de Nikon D800 met 36,000,000 pixels tov 22,000,000 van de Canon
    stond ik wel ff raar te kijken, zijn die van canon nu ineens zo achter of wat?

    Had ik dit geweten had ik voor Nikon gekozen indertijd.
    Of ben ik verkeerd met mijn stelling?
    In jouw handtekening zie ik toch een aantal lenzen die je niet meer op FF.kan gebruiken.
    Mischien toch maar overstappen dan?
    Hier nog een beetje leesvoerhttp://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/index.html
    MVG. Hugo

    Comment


    • #3
      Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

      Volgens mij zijn ze alle twee capabel elke situatie aan te kunnen.
      Als je vindt dat je de extra megapixels nodig hebt (want in low light presteren ze toch gelijk), dan kan je inderdaad overschakelen (want je hebt toch allemaal crop-glas, behalve de 28-300 en de macro).

      Sommigen haten het feit dat de Nikon 36mp's heeft en vinden de 22 van de 5D genoeg.

      Als je manier van werken het allerbeste en allerfijnste nodig heeft: overschakelen
      Als je dat niet nodig hebt: niet overschakelen

      Comment


      • #4
        Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        mijn 3 jaar oude canon D400
        Geestelijk ben je al overgestapt, zie ik.

        Comment


        • #5
          Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

          Heb al sublieme foto's gezien gemaakt met een Nikon D700 en D800, en evenzeer prachtige foto's met de 5D mark II en III.

          Een aantal objectieven zijn niet meer bruikbaar op full frame, en de bedieningen op de 5D liggen behoorlijk anders dan met de 400D. Op beide gebieden maakt een overstap dus weinig verschil, en zul je je toch moeten aanpassen.

          Er zijn ook mindere kanten: zowel voor de Canon als voor de Nikon zul je niet veel verbetering merken als je niet investeert in 'betere' (duurdere) objectieven. Dat zou je beslissing en het kostenplaatje wel eens kunnen beïnvloeden.
          De bestandsgrootte van een foto op een 5D III is behoorlijk zwaar, op de D800 is die enorm. Verwerken en stockeren van je foto's vergt dus ook heel wat ruimte en rekencapaciteit van je PC.

          Ik ben ook gestart met een 400D en ben dan via een 50D overgestapt naar een 7D. Daar stopt het voor mij want als niet-professioneel ligt een fullframe ietwat buiten mijn budget.

          Beide toestellen zijn topklasse, dus altijd hetzelfde: neem ze beiden eens vast, kijk hoe ze aanvoelen en hoe je de bedieningen ervaart, kijk welke toebehoren, objectieven op je verlanglijstje staan, reken uit wat dat je zal kosten... gooi alles overboord en volg uiteindelijk je eerste indruk
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #6
            Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Geestelijk ben je al overgestapt, zie ik.
            ...en dan werd de beslissing al genomen...

            Comment


            • #7
              Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

              Hey allemaal,

              Bedankt voor de antwoorden, tja ik verkoop mijn foto's op http://www.pixel-vector.com en die moeten ook altijd maar beter en beter zijn.
              Hoe kan je dat zien als een lens FF is of niet? Zou het nog lang duren vooraleer Canon met een +30Mpixel op de markt komt in die prijsklasse.

              Ja, ik ben zodanig met andere dingen bezig dat ik dat een beetje uit het oog ben verloren.
              Ineens is het 3 jaar verder en zit je met verouderd materiaal ;-)
              http://www.busimatch.com

              Comment


              • #8
                Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

                EF lenzen passen op FF, EF-S past niet.

                Heb de indruk dat voor jou redenering neerkomt op "meer MP = beter" en dat is redelijk achterhaald. Zowat iedereen is het er over eens dat de 5D3 en D800 elkaar waard zijn, megapixels zijn maar een klein stukje van het verhaal.
                De professionele D4 van Nikon heeft 16MP, bvb.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

                  Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
                  ...
                  Hoe kan je dat zien als een lens FF is of niet? ....
                  Een EF-objectief kan je gebruiken op fullframe of op crop. Een EF-s objectief is enkel geschikt voor crop. Dus je kunt je 17-55 en 10-22 lenzen niet meenemen naar full-frame. Ik heb geen idee hoe dat zit bij third-party-lenzen zoals die Tokina.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

                    Bij nikon zijn de ff lenzen FX (maar wordt niet altijd vermeld) en de crop-frame lenzen DX (wordt altijd vermeld).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil, Nikon D800 - Canon 5D mark III

                      Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                      EF lenzen passen op FF, EF-S past niet.

                      Heb de indruk dat voor jou redenering neerkomt op "meer MP = beter" en dat is redelijk achterhaald. Zowat iedereen is het er over eens dat de 5D3 en D800 elkaar waard zijn, megapixels zijn maar een klein stukje van het verhaal.
                      De professionele D4 van Nikon heeft 16MP, bvb.
                      Soms denk ik ook dat iedereen dat weet, maar de klanten die in de aldi jaarlijks een beter fototoestel kopen niet hoor
                      MVG. Hugo

                      Comment

                      Working...
                      X