Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

    Tijdens mijn verlof in Spanje heb ik eens wat foto's genomen met mijn nieuwe Canon 16-35 2.8 L lens op mijn Canon 5 D mkII. Ik moet zeggen dat geschrokken ben van de vertekening op de foto's. Ik dacht dat ik vroeger mijn mijn ef-s 10-22 op mijn 50D body minder last had van vertekening. Nu ik thuis eens foto's van toen vergelijk met deze van de 16-35 denk ik dat de 16-35 icm de 5DmkII inderdaad veel meer vertekening geeft dan toen de ef-s 10-22 met de 50D.

    Is dit normaal, nog iemand die deze ervaring heeft met de 16-35mm ?

    mir

    Voorbeeld van de 16-35 met de 5DmkII op 16mm:



    Voorbeeld van de ef-s 10-22 op de 50D op 10mm:

    Last edited by mir; 14 september 2012, 21:38.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

    Waarschijnlijk was je beter in staat om je cropcamera recht te houden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

      In de tweede foto valt vertekening minder op. Ooit heb ik eens kritiek geuit op deze lens en een heel forum (een ander) viel over mij, blijkt dan toch te kloppen.

      Comment


      • #4
        Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

        Zelfs al hou ik de body recht valt het me op. Denk zelf dat je het meer ziet in portret stand. Had ik niet verwacht van zo een dure lens. Heb ondertussen wat zitten rondneuzen en lees dat dit op 16mm inderdaad zo is.



        mir
        Last edited by mir; 15 september 2012, 08:36.
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

          Zijn dat op die eerste foto dan geen vallende lijnen? Zoiets ontstaat toch doordat de camera schuin omhoog gehouden wordt ipv horizontaal. Of heb ik dat fout gezien?

          Djienbe

          Comment


          • #6
            Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

            De schuinstaande gebouwen, de perspektief vertekening, heeft niet met de lens te maken, maar is een brandpuntseigenschap en treedt op als het beeldvlak niet evenwijdig staat, de lens naar boven of naar benede wijst, aan het opname vlak.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              De schuinstaande gebouwen, de perspektief vertekening, heeft niet met de lens te maken, maar is een brandpuntseigenschap en treedt op als het beeldvlak niet evenwijdig staat, de lens naar boven of naar benede wijst, aan het opname vlak.
              Dat weet ik en probeer daar ook op te letten maar kan het niet dat dit effect bij de ene lens groter is dan bij de andere?
              Dat is eigenlijk mijn vraag. Als je de laatste foto bekijkt, zie je dat er geen enkele reden was om de camera schuin te houden. Er is nog voldoende ruimte tussen de toren en de hemel. En toch vind ik dat de vertekenng hier groot is.

              mir
              Last edited by mir; 15 september 2012, 08:58.
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #8
                Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                Dat weet ik en probeer daar ook op te letten maar kan het niet dat dit effect bij de ene lens groter is dan bij de andere?
                Dat is eigenlijk mijn vraag.

                mir
                Het antwoord is :nee.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                  De foto van de toren is volgens mij scheef naar rechts en en achteroverhellend. Hiervoor is nu het statief uitgevonden met een goed instelbaar balhoofd.

                  Ik heb heb een PEN, met 2 waterpassen erin, en op de hand is het vrijwel onmogelijk om beide op 0 te setten en op je doel geicht te blijven.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                    Buiten het feit dat foto 1 met een 5DMKII op 16mm @F6.3 is gemaakt tegenover een 20D (dus geen 50D zoals je zelf zegt) op 10mm @F10 is gemaakt is het algemeen bekend dat een FF veel meer vertekend dan een crop camera... de 10-22/16-35L/17-40L zijn optisch zo goed als gelijk. (de 10-22 en 17-55 zijn eigenlijk L lenzen voor crop camera's) Echter gaat een crop heel anders om met glas dan een FF... FF gebruikt de randen meer... en daar zit hem nu juist de vertekening... (wat bij een groothoek extra versterkt word)
                    Conclusie: RAW schieten en lens correctie toepassen in bv ACR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                      Om de discussie helder te krijgen is het handig om een onderscheid te maken tussen vervorming en vertekening.

                      Vervorming is het niet recht weergeven van rechte lijnen. Het is een optische fout en is softwarematig te bestrijden. Soms heb je tonvormige en soms hoepelvormige vervorming. Soms zelfs een combinatie van deze 2.

                      Vertekening ontstaat wanneer sensor niet evenwijdig staat aan het vlak dat gefotografeerd wordt. Er kunnen vallende lijnen ontstaan die je soms creatief kan gebruiken. Met software kan je het zaakje weer rechtzetten.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                        Het gaat hier dus over vertekening. En MXM schreef hier dat je op FF meer vertekening hebt dan op een crop, dat was dus ook mijn vraag hier die mmet deze bevestigd is

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                          Het gaat hier dus over vertekening. En MXM schreef hier dat je op FF meer vertekening hebt dan op een crop, dat was dus ook mijn vraag hier die mmet deze bevestigd is
                          En ik beweer het omgekeerde: bij dezelfde beeldhoek->gelijke vertekening(bij gelijke schuine camerastand).
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                            Heb vroeger de 10-22 en de 17-40 op crop gehad,

                            nadien de 17-40 en de 16-35II op fullframe,

                            en al bij al vond ik de 17-40 nog het beste qua beeldkwaliteit, en minste vertekening.

                            de 16-35 had ik gekocht voor een opdracht voor een bouwfirma waarbij een 20-tal werven moesten vastgelegd worden, en viel me eigenlijk toch tegen, heb deze kort na de opdracht dan ook verkocht...
                            bij deze lens had ik veel nabewerking nodig om alles terug recht te trekken.

                            Heb nadien lange tijd op zoek geweest naar een groothoek voor fullframe, en na een tijdje de canon ef 14 L f2.8 (1ste versie) tegengekomen, reviews over deze lens zijn niet echt geweldig (de 2de versie zou stukken beter zijn), maar heb deze toch gekocht...en is de breedste lens die ik ooit heb gehad, met zeer weinig vertekening.

                            Zoals eerder door iemand anders aangehaald, scheelt het echt wel veel, hoe je de camera houdt, maar als je een beetje doorhebt hoe je met deze lens moet werken, heb je weinig tot geen nabewerking nodig.

                            mvg, Marc
                            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon ef 16-35 f2.8 L vs ef-s 10-22

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Het gaat hier dus over vertekening. En MXM schreef hier dat je op FF meer vertekening hebt dan op een crop, dat was dus ook mijn vraag hier die mmet deze bevestigd is

                              mir
                              Camera, lens, opnamehoek, sensorgrootte, ... het maakt allemaal niet uit.
                              Het enige wat invloed heeft op (perspectief-)vertekening is het opnamestandpunt. (Behalve als er tilt-mogelijkheden zijn, maar dat is hier niet van toepassing)


                              mvg
                              I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                              Comment

                              Working...
                              X