Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

    Omdat waarschijnlijk diegenen die in het oorspronkelijk topic daar niet (meer) op geabonneerd zijn, en er nog geen enkele reactie is geweest, maar een nieuwe begonnen.
    Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is het er dan van gekomen.
    Zondag jl. was ik met de bezitter van de Tokina 100mm F2.8 in de buurt van Maastricht, dus een mooie kans.
    De Autofocus:
    Totaal geen probleem om een aankomend vliegtuig met continu-AF te volgen. Alleen moet je er wel voor zorgen dat je op oneindig begint, anders duurt het echt veel te lang.
    De beelkwaliteit :
    Volgens mij (maar wie ben ik ) mankeert er echt niets aan. Scherpte/kleur/contrast/ allemaal oké.
    Wel een beetje overstraling(door overbelichting), maar dat ligt meer aan mij dan aan het objectief. Er was ook bijna geen mogelijkheid om uitgebreid te testen, want ik heb in 3˝ uur maar 2 vliegtuigen gezien.
    Wat is het overigens heerlijk fotograferen met een prime. Normaal gesproken met een zoomlens ben je wel heel veel bezig om je plaatje "vol" te houden.
    Of ik ooit een macro-objectief ga kopen, weet ik nog niet ,maar een mooie prime zal er best een keer komen.
    Bedankt voor de reacties tot nu toe, en kijk maar eens op : Testfoto's op Scramble
    En ik hoor natuurlijk graag, wat jullie er van vinden.
    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

    Het hangt er ook vanaf hoe groot de vliegtuigen zijn, en op welke minimumafstand dat je foto's mag maken.
    Hou er ook rekening mee dat kleine vliegtuigjes in verhouding een pak moeilijker beeldvullend te fotograferen zijn omdat je daarvoor een veel langere lens nodig hebt, en als je dan ook nog de propeller in beweging wil zien dan moet je met een veel langere sluitertijd werken. Een lange tele en lange sluitertijden maakt het dus veel moeilijker om scherpe foto's te maken.
    Met een zoomlens heb je vanaf dezelfde plaats meer mogelijkheden dan met een vaste brandpuntsafstand.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

      Prima foto's Johan, zeker niet slecht en het mag dan wel geen full blown test zijn, je hebt toch bij de 2 vliegtuigen goeie shots overgehouden.

      Comment


      • #4
        Re: Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

        Over de beperkingen van een prime zijn we het absoluut eens. Maar waar het vooral bij mij omging, of het mogelijk was om met een macrolens foto's van vliegtuigen te maken.
        Nou dat is goed gelukt! Er waren zelfs mensen die dachten dat je foei-lelijke foto's zou maken, maar dat is in ieder geval naar het land der fabeltjes verwezen.
        Groeten,
        Johan
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Vliegtuigfotografie met macro-objectief. DE FOTO's

          Er zal niemand beweren dat het onmogelijk is om met macrolenzen vliegtuigfoto's te maken.
          Het grootste probleem van de meeste macrolenzen is de trage AF, en dat kan wel voor problemen zorgen als het vliegtuig in beweging is.

          De enige macrolens waarmee je normaalgezien geen vliegtuig in zijn geheel op de foto kan krijgen is de Canon MP-E65...
          Daarmee kan je van heel dichtbij alleen maar detailfoto's maken.
          Elke andere macrolens kan scherpstellen tot oneindig, daarmee kan je dus ook vliegtuigen fotograferen.
          Als dat vliegtuig dan netjes in de foto moet passen, dan kan dat alleen maar vanaf de juiste afstand met lens met een vaste brandpuntsafstand.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X