Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Mac ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Mac ?

    Hello,

    Ik ben van plan mij een Imac aan te schaffen voor lightroom en eventueel fotoshop (elements). Ik zou gaan voor de 27 inch en 2 Tb HD. Maar welke processor en hoeveel geheugen? Mac is totaal nieuw voor mij

    Dank voor de goede raad van ervaren Mac-ers

  • #2
    Re: Welke Mac ?

    8Gb RAM en een core i7 lijken me een goede keuze.

    Comment


    • #3
      Re: Welke Mac ?

      Ik heb een soortgelijke vraag. Ik werk nu al een 3tal jaar op mijn 21" imac en ben daar heel tevreden van, nu ik meer en meer fotowerk heb, zou ik tijdens mijn middagpauzes ook wat wil photoshoppen, maar nu alle dagen de imac heen en weer zeulen, vind ik net iets teveel van het goeie.
      Dus mijn eerste idee was een macbook aan te schaffen, maar de kleinste kost al minimum 1000 euro. En ik ben niet van plan de desktop buiten te gooien, daarom werk ik er te graag mee.
      Nu zie ik dat andere merken veel goedkopere laptops hebben, is het een idee om als laptop een gewone te hebben en thuis een mac, of haal ik me dan problemen op de hals die ik nu niet ken? Kan ik vlot van de pc dan overschakelen op de mac, eventueel dmv de catalogus van lightroom te gebruiken? Of zijn ze toch niet zo compatibel?
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

      Comment


      • #4
        Re: Welke Mac ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        Ik heb een soortgelijke vraag. Ik werk nu al een 3tal jaar op mijn 21" imac en ben daar heel tevreden van, nu ik meer en meer fotowerk heb, zou ik tijdens mijn middagpauzes ook wat wil photoshoppen, maar nu alle dagen de imac heen en weer zeulen, vind ik net iets teveel van het goeie.
        Dus mijn eerste idee was een macbook aan te schaffen, maar de kleinste kost al minimum 1000 euro. En ik ben niet van plan de desktop buiten te gooien, daarom werk ik er te graag mee.
        Nu zie ik dat andere merken veel goedkopere laptops hebben, is het een idee om als laptop een gewone te hebben en thuis een mac, of haal ik me dan problemen op de hals die ik nu niet ken? Kan ik vlot van de pc dan overschakelen op de mac, eventueel dmv de catalogus van lightroom te gebruiken? Of zijn ze toch niet zo compatibel?
        Een laptop en fotobewerking gaan meestal niet zo goed samen (veel te klein scherm, zelfs 17") en je betaald ongeveer 1/4 meer voor een deftige laptop dan voor een desktop met scherm. (zelfs de macbooks van apple geven meestal geen uitstekende resultaten met de standaardconfiguratie) Je hebt toch minstens een quadcore i7 nodig met 8 gb ram en een zeer accuraat scherm, die macbooks (2011 serie in dit geval) vind ik ver van accuraat als ik die naast naast mijn beeldscherm van mijn desktop zet, een kleine verandering in beeldhoek en het is te donker of te licht en de kleuren kloppen ook niet meer! Een laptop met een sRGB scherm kost ook al makkelijk meer dan 2000 euro, maar dat is dan wel desktopreplacement.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Mac ?

          Als je iMac wilt met een i7 CPU + 2TB HDD + 8GB geheugen dan is het prijsje nogal fors, € 2.349.
          Dan zou ik eerder kiezen voor de Mac Pro, ook niet goedkoop maar uitbreidbaar.


          Grtz, RF
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Welke Mac ?

            Oorspronkelijk geplaatst door danyboy Bekijk bericht
            Hello,

            Ik ben van plan mij een Imac aan te schaffen voor lightroom en eventueel fotoshop (elements). Ik zou gaan voor de 27 inch en 2 Tb HD. Maar welke processor en hoeveel geheugen? Mac is totaal nieuw voor mij

            Dank voor de goede raad van ervaren Mac-ers
            Waarom eigenlijk een Mac als het je "eerste keer" is?

            Met Windows 8 is alles nu veel gebruiksvriendelijker geworden met nog steeds de "pro" features van windows 7.

            Ik ben zeer content van mijn Dell xps (i7, 16gb ram, 500gb harde schijven in raid-0)

            Maar als je werkelijk vindt dat je liever met mac's wil werken, kan je dat natuurlijk ook hé .

            PS: Windows 8 lijkt echt fantastisch samen te werken met de hardware van tegenwoordig en start in mijn geval op in minder dan 16 seconden, ook programma's zoals photoshop en lightroom werken zeer snel.

            Comment


            • #7
              Re: Welke Mac ?

              Lightroom 4.1 werkt hier prima op een MacBook Air 13 (I5, 4GB, OS x 10.8.1)
              iMac wel voorzien van 8GB (makkelijk zelf te plaatsen), maar erg veel verschil merk ik niet ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Welke Mac ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                Lightroom 4.1 werkt hier prima op een MacBook Air 13 (I5, 4GB, OS x 10.8.1)
                iMac wel voorzien van 8GB (makkelijk zelf te plaatsen), maar erg veel verschil merk ik niet ;-)
                Ja van Apple naar Apple zal het wel geen probleem zijn, ik vraag me gewoon af of het te doen is om van Apple vlotjes over te schakelen op pc en terug, zonder al te veel compatibiliteitsproblemen tegen te komen. Of te moeten omzeilen.
                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Mac ?

                  Kun je de vraag specifieker stellen?

                  Ik heb nergens problemen mee. Mijn LR Photoshop bestanden worden netjes ingelezen op een W7 Laptop (laptop van 't werk)
                  Dit geld ook voor mijn Word Excel en powerpoint documenten. Ik werk veel documenten uit voor mijn werk op de Air en nooit problemen als ik deze op op mijn W7 werk laptop open.

                  In het verleden bij OS 9 (bijvoorbeeld) had je nog veel problemen met uitwisselen van bestanden. Toen kende de mac nog een datafork en resourcefork. Dus geen extensies. En kende Apple haar eigen protocol voor netwerken (AppleTalk) nu draait alles netjes op TCP/IP.

                  Enige wat ik in begin even als nadeel heb ervaren was dat je enkel van NTFS geformatteerde harde schrijven kon lezen en niet schrijven zonder tussen komst van een plug-in/app. Dit was in begin wat onhandig (heb geen NTFS disks meer)

                  Ik geef zelf de voorkeur aan Apple, maar het is maar wat jij prettig vind werken ;-) zelf alleen Apple computers in huis staan/rondslingeren. Alleen voor mijn werk gebruik ik nog Windows 7
                  Last edited by Apple; 17 september 2012, 06:08.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Mac ?

                    Persoonlijk (maar ik heb een "all Mac huishouden" ) zou ik niet constant van Mac naar PC (laptop) en terug willen. Wat hier, denk ik, nog niet vernoemd is, is dat je je software dubbel zal moeten aanschaffen, in een aantal gevallen toch. Photoshop b.v. staat bij ons zowel op de iMac als op de MBP geïnstalleerd, en hetzelfde geldt voor Lightroom. LR4 is misschien wel hybride (zowel Win als Mac versie op hetzelfde schijfje), maar da's zeker niet het geval voor Photoshop.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Mac ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Als je iMac wilt met een i7 CPU + 2TB HDD + 8GB geheugen dan is het prijsje nogal fors, € 2.349.
                      Dan zou ik eerder kiezen voor de Mac Pro, ook niet goedkoop maar uitbreidbaar.
                      Grtz, RF
                      tjonge tjonge, wat een prijzen zeg . . .is een vergelijkbaar windows systeem even duur of kan daar 1000€ verschil op zitten?
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Mac ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        tjonge tjonge, wat een prijzen zeg . . .is een vergelijkbaar windows systeem even duur of kan daar 1000€ verschil op zitten?
                        Idd meer dan 1000 euro verschil, want mijn xps, quad core i7, 16gb en 500gb schijven in raid-0 koste 1400 euro. (+ 2x 24" schermen dat 270 euro per stuk waren, maar die zijn volgens mij veel accurater dan een iMac met dat glas hoor)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Mac ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          tjonge tjonge, wat een prijzen zeg . . .is een vergelijkbaar windows systeem even duur of kan daar 1000€ verschil op zitten?
                          Daarom dat ik geen iMac wou, te duur en geen uitbreiding mogelijk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Idd meer dan 1000 euro verschil, want mijn xps, quad core i7, 16gb en 500gb schijven in raid-0 koste 1400 euro. (+ 2x 24" schermen dat 270 euro per stuk waren, maar die zijn volgens mij veel accurater dan een iMac met dat glas hoor)
                          Onderschat het scherm van een iMac niet, die zijn uitstekend.
                          Mijn Dell Ultra Sharp vind ik toch net iets minder dan het iMac scherm.
                          Ik zou maar al te graag een Apple Led Cinema display hebben, helaas weeral zo duur hé.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Mac ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Daarom dat ik geen iMac wou, te duur en geen uitbreiding mogelijk.



                            Onderschat het scherm van een iMac niet, die zijn uitstekend.
                            Mijn Dell Ultra Sharp vind ik toch net iets minder dan het iMac scherm.
                            Ik zou maar al te graag een Apple Led Cinema display hebben, helaas weeral zo duur hé.
                            Die iMac schermen heb ik al veel mee gewerkt en ik ben er totaal niet van onder de indruk, enorm veel reflecties en je moet in een donkere kamer zitten als het ware om er geen last van te hebben.
                            Volgens mij kan geen enkele monitor de Utra sharp's kloppen qua prijs kwaliteit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Mac ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Volgens mij kan geen enkele monitor de Utra sharp's kloppen qua prijs kwaliteit.
                              Daar ben ik het volledig mee eens.


                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X