Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor (auto)sport fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor (auto)sport fotografie?

    Ik ben eigelijk op zoek naar een DSLR camera. maar uit
    Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Er zijn 3 zaken die de kwaliteit van een foto bepalen. In de volgorde van belangrijkheid (dus van meest belangrijk naar minst belangrijk):

    a) de vaardigheden van de fotograaf
    b) de kwaliteit van de lens
    c) de kwaliteit van sensor
    blijkt dat ik beter eerst naar mij zelf kan kijken. Daar ben ik al mee bezig
    Vervolgens naar een lens. Daarom start ik hier maar een discussie.
    Ik wil graag foto's maken van autosport. Daarvoor heb ik een royale f-waarde voor nodig (>8). Als ik lensen bekijk dan worden die altijd aangeduid met juist de kleinste f-waarde. Ook voor andere onderwerpen die ik graag wil fotograferen (waterval , nacht opnamen) heb ik een grote f-waarde nodig.

    Qua zoom bereik denk ik aan toch zeker 300mm.

    Ik heb een budged van ongeveer €1000,- voor een komplete set body,lens,tas,filter,etc.

    Wat adviseren jullie voor een lens? Dan kan ik daar wel een passende boddy bij uitzoeken.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

    Zou je niet eerst beginnen met de juiste body (merk) te kiezen naar ergonomie en bediening en dan zien welke lenzen dat merk heeft, of third-party?
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

      Iedere lens(behalve spiegellenzen) kun je van het maximal diafragma instllen op een minimale waarde van f16 of 32.

      Een zoombereik van 300mm is geen zoombereik.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
        Ik ben eigelijk op zoek naar een DSLR camera. maar uit

        blijkt dat ik beter eerst naar mij zelf kan kijken. Daar ben ik al mee bezig
        Vervolgens naar een lens. Daarom start ik hier maar een discussie.
        Ik wil graag foto's maken van autosport. Daarvoor heb ik een royale f-waarde voor nodig (>8). Als ik lensen bekijk dan worden die altijd aangeduid met juist de kleinste f-waarde. Ook voor andere onderwerpen die ik graag wil fotograferen (waterval , nacht opnamen) heb ik een grote f-waarde nodig.

        Qua zoom bereik denk ik aan toch zeker 300mm.

        Ik heb een budged van ongeveer €1000,- voor een komplete set body,lens,tas,filter,etc.

        Wat adviseren jullie voor een lens? Dan kan ik daar wel een passende boddy bij uitzoeken.

        Goed dat je al weet wat je wil, autosport fotograferen.
        Maar uit je berichtje meen ik af te leiden dat je nog niet veel/lang met fotografie bezig bent.
        Ben je vertrouwd met begrippen zoals daar zijn diafragma, sluitertijd, ISO, hun onderlinge relatie en de (zichtbare) gevolgen indien je deze parameters van waarde verandert ( inzake bvb DOF) ?
        Voldoende kennis hiervan zal je helpen in de (juiste) keuze van je materiaal.

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

          @Picha,

          Het klopt dat ik nog niet lang (intensief) met fotografie bezig ben.
          Ik denk te weten wat er gebeurt als ik een klein diafragma gebruik n.l.: Een langere sluitertijd en een grote DOF. Om een snelle auto te fotograferen wil ik dat met ong. 1/100 sluitertijd doen. Bij heel zonnig weer moet ik dan mijn diafragma knijpen (grotere f-waarde kiezen) om toch nog het idee van snelheid te krijgen.
          Ook voor de "bevroren" waterval heb ik instellingen nodig die die kant opgaan. Waarschijnlijk een nog iets tragere sluitertijd.
          Uit de reactie van hjansen blijkt dat bijna alle lensen wel een grote f-waarde hebben.

          Dan alles bij elkaar denk ik dat de stappen volgorde is:
          - zoek een body die mij lekker in de hand ligt.
          - controleer of de juiste instellingen mogelijk zijn. Wat zijn de juiste voor mijn doel?
          - zoek een bijpassende lens. Welk zoom bereik? 1 heel lang zoom bereik of 2 opvolgende zoom bereiken? Welke kleinste brandpunt afstand?
          - check of het nog binnen mijn budget past. Stel eisen of budget bij
          - maak een beslissing voor boddy en lens
          - zoek accesoires er bij. Filters, tas, etc.
          - Ga er lekker van genieten.
          -
          Website: cameraobschuura.nl
          Twitter: @CameraObSchuura
          FaceBook: Cameraobschuura

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

            De sluitertijd die je nodig hebt om een dergelijk onderwerp scherp te krijgen is ook afhankelijk van je brandpuntsafstand. Voor dit soort fotografie heb je denk ik eerder f 2.8-f8 nodig en sluitertijden ergens rond 1/500 en nog korter. Kijk hier eens:http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=573&p=3 en hier http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=573&p=4

            Bij de foto's staan de instellingen waarmee deze zijn genomen. Een snelle AF van de camera en snelle AF-motor zijn ook wenselijk.
            Last edited by Lachofikschiet; 12 september 2012, 16:13.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

              Start met het volgen van een goede cursus fotografie, dat is er een (kleine) kans dat je minder flaters
              gaat uiten in je postings !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                We moeten nu ook niet overdrijven he ! De gebruikte 300 mm f 2.8 lens waarmee vermelde foto's gemaakt zijn, kost 6500 euro ! De body (7D) 1500 euro. Da's dus 8000 euro zonder extra batterijen, batterijgreep, geheugenkaartjes, rugzak etc ...

                En dat voor iemand die zijn weg nog moet zoeken in de fotografie.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                  @ johan de man

                  Het is een voorbeeld om een beetje een idee te geven onder welke omstandigheden je welke instellingen zult nodig hebben. Het zou jammer zijn €1000 uit te geven om er achter te komen dat het nog niet is wat je zoekt. Een gebruikte 70-200 f2.8 (Tamron of Canon) is met de andere benodigdheden denk ik best haalbaar.
                  Last edited by Lachofikschiet; 12 september 2012, 16:36.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                    Ik heb met de Nikon D5100 en de Nikon AF-S 55-300mm f4.5-5.6G ED VR DX combinatie toch al mooie foto's kunnen nemen op Zolder. (Deze combinatie kost 429 EUR voor de body en 329 EUR voor de lens. Dus 758 EUR in totaal.)

                    Alhoewel, voor autosport fotografie de D7000 body wel beter is. Dit omdat deze meer autofocus punten heeft wat het iets gemakkelijker maakt om een juiste autofocus te krijgen op snel bewegende voorwerpen, zoals auto's. (Daar ik deze combinatie niet heb, kan ik het ook niet uittesten, maar dit is toch wat ik begrepen heb uit de artikels die ik heb gelezen ivm autosport fotografie.) De D7000 body kost wel 829 EUR.

                    Dit is niet de beste lens, maar is ook niet echt slecht. Voor mij was het de ideale combinatie om te zien of fotografie mijn ding was. Ik ben nu aan het sparen voor beter glas en ik zal waarschijnlijk wachten tot de Nikon D7100 uitkomt voor ik mijn body verwissel. Niet dat ik al iets van een release-datum heb gehoord, maar ik hoop stiekem dat het toch voor volgend jaar gaat zijn. )

                    Voor de rest is het veel oefenen. Ik ben begonnen met een heel snelle shutter-speed om de auto's te bevriezen en dan langzaam aan naar een tragere sluitertijd gegaan om panning te oefenen. Ik zit nu op 1/125 maar wil toch nog tot 1/60 willen afzakken. Zeker als ik de foto's zie van mensen die al op die snelheid zitten.


                    Maar dit alles is natuurlijk maar een fractie van de mogelijke combinaties. Persoonlijk moet je toch eerst kijken welke body het beste in je hand ligt. Voor mij was het de D5100 boven de equivalent in de Canon sectie. Alhoewel beide merken hun camera's fel op elkaar trekken, vond ik persoon de Nikon beter toegankelijk voor mij. En wat ook altijd handig is, is gewoon eens op een circuit te gaan en tijdens de rust pauzen even met enkele andere fotografen te praten en te zien welk materiaal zij gebruiken. Zij kunnen je meestal ook tips geven van plaatsen waar je mooie foto's kunt nemen.
                    Last edited by Rudy Mas; 12 september 2012, 16:51.
                    Mvg,
                    Rudy Mas
                    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                      Start met het volgen van een goede cursus fotografie, dat is er een (kleine) kans dat je minder flaters
                      gaat uiten in je postings !

                      MVG, Jeff C.
                      Ik ben ondertussen bezig met een cursus om de camera te leren kennen. Als ik een flater bega in mijn uitspraken/ denkewijze dan hoor ik graag wat ik fout doe en wat dan het juiste is. Daar kan ik van leren.
                      Website: cameraobschuura.nl
                      Twitter: @CameraObSchuura
                      FaceBook: Cameraobschuura

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                        @rudy mas,

                        Als ik zie http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ag-417820.html wat jij met jouw toestel doet wordt ik heel erg blij. Gemiddeld iso100, sluitertijd 1/125, f/14. Dat is wat ik eerder ook al qua streven aangaf. Jij hebt ook een set van ruim onder de €1000. Ruimte genoeg voor assecoires.
                        Ik heb op kieskeurig.nl ook al wat gekeken naar toestellen en 1 daarvan is ook de D5100. Ik heb nu een lijstje van 4 welke ik bij een mediamarkt oid wil passen.


                        Ik woon gelukkig dicht bij het TT circuit en maak ook vaak gebruik van traningssessie om te oefenen met pannen en sluitertijden

                        Volgens mij ben ik al een aardig eind op weg.
                        Website: cameraobschuura.nl
                        Twitter: @CameraObSchuura
                        FaceBook: Cameraobschuura

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                          @ h@rm

                          Ervaren of niet, heb gewoon plezier van fotograferen dan komt de rest vanzelf. En als je ergens niet uitkomt (ik ben ook geen genie en schakel ook wel eens de hulptroepen in) dan kan je dat op youtube opzoeken of zoals hier in een forum vragen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lachofikschiet Bekijk bericht
                            @ h@rm

                            Ervaren of niet, heb gewoon plezier van fotograferen dan komt de rest vanzelf. En als je ergens niet uitkomt (ik ben ook geen genie en schakel ook wel eens de hulptroepen in) dan kan je dat op youtube opzoeken of zoals hier in een forum vragen.
                            Genieten doe ik zeker en vast. En hier ophet forum heb ik al heel wat geleerd. Ik heb nu ook een discussie aangezwengeld wwar lekker op wordt gereageerd. Allen die gereageerd hebben of nog reageren: BEDANKT.
                            Website: cameraobschuura.nl
                            Twitter: @CameraObSchuura
                            FaceBook: Cameraobschuura

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor (auto)sport fotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                              @rudy mas,

                              Als ik zie http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ag-417820.html wat jij met jouw toestel doet wordt ik heel erg blij. Gemiddeld iso100, sluitertijd 1/125, f/14. Dat is wat ik eerder ook al qua streven aangaf. Jij hebt ook een set van ruim onder de €1000. Ruimte genoeg voor assecoires.
                              Ik heb op kieskeurig.nl ook al wat gekeken naar toestellen en 1 daarvan is ook de D5100. Ik heb nu een lijstje van 4 welke ik bij een mediamarkt oid wil passen.


                              Ik woon gelukkig dicht bij het TT circuit en maak ook vaak gebruik van traningssessie om te oefenen met pannen en sluitertijden

                              Volgens mij ben ik al een aardig eind op weg.
                              Bedankt voor het compliment.

                              Te bedenken dat ik toen nog maar 3 maand bezig was met fotografie, was ik inderdaad al heel tevreden met dat resultaat.

                              Eigenlijk had ik op die dag nog een filter kunnen gebruiken, want de zon scheen die dag toch wel heel fel en het zweet liep ook al snel langs mijn gezicht af. Maar ja, je moet er iets voorover hebben hé.

                              Zelf woon ik niet te ver van Zolder af, maar ik moet wel zeggen dat ik sindsdien niet meer terug ben geweest. Ik heb deze zomer wat wandeltochten gedaan en de mooie natuur proberen vast te leggen. Ondertussen ben ik er wel achtergekomen dat voor vogel fotografie ik gerust nog een hoop mm bij mag hebben, want die vogeltjes hebben toch zo schrik van ons fotografen. Misschien tegen volgende zomer een observatie tent kopen zodat ze wat dichter bij mij durven komen, want een 500mm lens of meer is niet mijn eerste prioriteit.
                              Mvg,
                              Rudy Mas
                              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                              Comment

                              Working...
                              X