Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

    Hello,

    In de hoop betere foto's te kunnen nemen tijdens een airshow, waarvan komende vrijdag en zondag de Sanicole, heb ik mij een teleconverter gekocht. Ik fotografeer al jaren met een Nikon:
    D5000, maar op de airshows gebruik ik vooral sinds kort de Nikon D7000, daarop het objectief 70 -300 f4.5 -5.6.
    Al heel goeie foto's mee genomen. Maar ik wou nog beter. Dus ik koop mij een Kenko 1.4 voor Nikon.
    Om te oefenen ga ik steeds bij een modelvliegclub langs.
    Maar .......heeeel veel problemen gehad met scherpstellen!!! Het leek de camera niet te lukken.

    Modelvliegtuigjes zijn wel een pak kleiner dan wat er in Sanicole zal vliegen, dus minder evident. Maar staat mij dat in Sanicole nu ook te wachten ? Instellingen objectief: VRn; M/A; en zowel op Normal als Active ingesteld. Gaf weinig verschil

    Wat kan ik nog meer doen??

    Mvla

  • #2
    Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

    Oorspronkelijk geplaatst door Mvla
    ... Wat kan ik nog meer doen?? Mvla
    De knepen van het pannen leren en véél oefenen.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

      Oplossing: betere lens voor de TC zetten, deze werken goed met lichtsterke primes en zoomlenzen.

      Ik zet weleens een TC achter een 80-400 en alleen bij de beste lichtomstandigheden wil het scherpstellen met moeite lukken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

        Met een teleconverter wordt de AF trager.
        Scherpstellen op kleine ondewerpen die snel bewegen is zo al moeilijk voor elke camera, en dan ga je het nog wat moeilijker maken door een teleconverter te gebruiken...

        Grotere vliegtuigen komen op een grotere afstand voorbij, en dat maakt het wat gemakkelijker.
        Maar het hangt er ook vanaf welk vliegtuig het is, er zijn redelijk trage, maar er zullen daar ook wel snellere vliegtuigen voorbij komen.
        Afhankelijk van het soort vliegtuig pas je de camera-instellingen aan.
        Bij een propellervliegtuig is het niet mooi dat de propeller stil staat, daarom fotografeer je die met een langere sluitertijd.
        Voor jets kies je een kortere sluitertijd, dat is meestal ook nodig omdat ze redelijk snel voorbij komen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

          De 70-300 is op zich een goeie scherpe lens, maar minder geschikt om er een teleconverter voor te zetten.
          Met de 1.4 convertor verlies je 1stop, op 300mm kom je dan uit op f8.0 wat normaal niet meer lukt om automatisch scherp te stellen, maar ook de scherpte gaat een stuk achteruit.
          Daarnaast heb je nog de bewegingsonscherpte.
          Een 300mm op een D7000 gedraagd zich als een 450mm tele x1.4= 630mm om ietwat scherpe beelden uit de hand te fotograferen moet je al naar 1/800-1/1000sec gaan.
          f/8 met 1/1000s moet misschien lukken bij helder weer, eventueel de ISO wat opdraaien.
          Zou zeker een statief aanraden,dan kan de sluitersnelheid wat naar beneden, maar niet teveel want de vliegtuigen bewegen ook, maar superscherpe foto's zie ik er niet echt uitkomen.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

            Een camera van deze klasse focust maar tot f/5.6. Als je er dus een 70-300mm lens opzet met 1.4 converter, kom je uit op f/8 bij 420mm (300x1.4), dan kan je dus niet meer focussen. De Kenko DGX serie van converters heeft een speciale software ingebouwd waardoor het scherpstellen wel nog zou werken, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

            Kortom je lens is niet geschikt voor teleconverters. De beeldkwaliteit is niet hoog genoeg om er een tc op te zetten en je verliest autofocus. Het is meestal geen goed idee op een teleconverter te zetten op een lens als je diafragma voorbij de f/5.6 gaat (uitzonderingen daargelaten zoals de superteles). Koop dus een andere lens waarmee het wel gaat, of waarmee je genoeg bereik hebt zonder teleconverter, of crop je foto's

            @Beertje: De 70-300 VR heeft VR, dus kan je al wat lager gaan qua sluitersnelheid Een statief lijkt mij erg onhandig, behalve als je een goede videokop of gimballhead hebt, is mee pannen met een vliegtuig een nachtmerrie. Gewoon uit de hand dus, al dan niet met VR (weet niet exact wat de opties zijn op deze lens, mijn Sigma heeft een speciale modus waar hij enkel de verticale bewegingen stabiliseert, ideaal voor panning dus).
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

              je 70-300 is niet gemaakt om een tc tussen te zetten.
              probeer bv de nikon 300 f4 met 1.4 tc en ja gaat al een eind verder komen.
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

                Oké,
                Als ik het dus goed begrijp, zal ik voor de sanicole nocturne, airshow bij valavond, de teleconverter beter niet gebruiken. Anders ga ik gefrusteerd naar huis, vrees ik. Komende zondag is er het tweede deel van de airshow, en dan ga ik de TC er toch opzetten en de tips die zijn meegegeven in deze discussie ( waarvoor dank), ter harte nemen. Het KMI voorspeld voor zondag toch redelijk zonnig weer. Nieuwe kosten maken voor weer een aangpaste lens wil ik toch uitstellen.

                Vriendelijke groeten,
                Mvla

                Comment


                • #9
                  Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

                  Hopelijk is het niet te zonnig op Sanicole airshow.... je staat daar namelijk grotendeels van de dag te fotograferen in tegenlicht.
                  Voor de Nocturne zal de TC inderdaad meer slecht dan goed doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

                    Tijdens een avondshow zal je meer hebben aan een lichtsterke lens, anders zal je de iso al snel heel hoog moeten zetten om de sluitertijd voldoende kort te houden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mvla Bekijk bericht
                      Hello,

                      KNIP
                      Wat kan ik nog meer doen??

                      Mvla
                      Teleconverter weggooien en foto's wat meer croppen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: vliegtuigspotter krijgt het niet scherp met teleconverter van Kenko

                        Er is natuurlijk een reden waarom de originele Nikon teleconverters niet op de 70-300mm passen. Zet je op zo'n lens een vreemd merk converterter dan snap je na 5 minuten waarom nikon zorgt dat hun spullen niet op elkaar passen: te trage AF, wollige scherpte, niet doen dus.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X