Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens/lenzen voor fotoshoot.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens/lenzen voor fotoshoot.

    Hoi,

    Ik ben vrij nieuw in de fotografie wereld ben er nu ongeveer een jaar mee bezig.
    Ik doe vooral fotografie in discotheken.
    Nu vragen mensen aan mij om fotoshoots van hun te doen met hun auto (vooral met hun auto).
    Ik heb dit altijd afgewezen omdat ik niet genoeg ervaring had hiervoor, nu wil ik na een jaar wel de stap zetten richting fotoshoots. Maar dan eerst beginnen met vriendinnen (voornamelijk vrouwen dus die het vragen) omdat die er niet al te veel van verwachten en de meesten heben al ervaring met fotoshoots dus eigenlijk vooral voor mij om te oefenen.

    Ik ben in het bezit van een Canon 40D en een Canon 1100D.
    Ik heb een standaard 18-55mm lens, een tele-zoom 55-250mm (gebruik ik niet in discotheken maar voor andere dingen) lens en een 50mm met vast brandpunt (de f1.4).
    Deze zijn allemaal van Canon.
    Ik heb ook nog een 18-200 lens van Sigma.

    Nu is men vraag, wat voor lens kan ik het beste gebruiken voor fotoshoots met een auto(s) en dan een model erbij?

    Mvg, Philippe

  • #2
    Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

    Er zijn tal van mogelijkheden. Wat zijn naar je eigen idee de beperkingen met de lenzen die je nu hebt? Heb je ook een idee van budget?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

      Veel mensen zegge me dat ik een groothoeklens nodig heb, maar dat zijn mensen die kopen een goot toestel en denken dan dat ze er alles van weten...
      Qua beperkingen: met de 50mm zit ik op dezelfde afstand is meer een lens voor portretfoto volgens mij
      de 18-55 zou kunnen werken, mete tele-zoom lens ben ik niks voor fotoshoot volgens mij en de 18-200 lijkt mij ook wel te werken hiervoor.
      Maar daar ben ik dus allemaal niet zeker van, daarom dat ik hier even navraag doe.

      Qua budget rond de 500-600 euro.

      Comment


      • #4
        Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

        Doe gewoon eens een shoot, wanneer het gratis wat jij doet heb je zeker crediet om gewoon eens te proberen of je de juiste lens hebt voor dit werk.Een echte groothoek levert natuurlijk een andere beeldhoek dan 18mm, om mee te beginnen is 18mm denk ik prima. Voor de iets artistiekere foto's is de 50mm 1.4 geschikt, op deze manier kun je meer met scherptediepte spelen. Bekijk eens groothoeklenzen en de foto's die ze nemen om te zien of dit de beeldhoek is die jij zoekt. Geef anders eens een voorbeeldfoto van wat je in gedachte hebt.

        Linkje: http://www.pixel-peeper.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

          voor zo weinig mogelijk vervorming te krijgen van personen, mag je al brandpunten op crop van 50mm en langer gaan gebruiken

          daarbij komt dan eigenlijk nog eens het feit dat je met een variabele lichtsterkte zit op de meeste van je lenzen.
          Hier dien je ook rekening mee te houden en ben je dus best dat je steeds het maximale diafragma neemt, zodat je 'missers' door ineens te donker te zijn uitschakelt.
          Persoonlijk als ik zie wat je hebt, is de beste lens die je hebt je 50 mm 1.4.
          Let wel op want als je deze wide open gaat gebruiken, ga je heel sterk moeten opletten met de scherptediepte.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

            Als de auto met model er helemaal moet opstaan ga je met je tele al ver moeten staan.
            Ik zou beginnen met je 18-55 en als je details wil maken de 50mm of de 55-250 nemen want dan kan je gemakkelijker een beperkte scherptediepte realiseren om die details te benadrukken.
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

              Breedhoek wordt beter beperkt tot shots zonder mensen omdat dit een vervorming veroorzaakt waar vooral je vriendinnen niet gelukkig mee zullen zijn. Met je 18-55 en die 50mm moet het lukken. Stop die 18-55 maar serieus af tot voorbij f8, zelfs tot f16 (vermijd storende elementen in de achtergrond, in tegendeel, zorg voor een achtergrond die het karakter van de auto moet aanvullen). Een statief is handig. Let op een egale belichting: auto's kunnen wel eens harde reflecties en highlights veroorzaken. Een stevige portie photoshop valt betreffende auto's ook niet te onderschatten.

              Veel succes,
              F.

              Comment


              • #8
                Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

                Wellicht een idee om eens op bijvoorbeeld flickr te kijken naar foto's (de EXIF informatie) hieruit haal je al heel veel informatie mbt instellingen en gebruikte apparatuur ;-)

                Recentelijk soort gelijke vraag gehad. Heb de foto's gemaakt met een 5D III en 16-35 II en 24-105 met CP filter (om reflectie uit de ramen te halen)

                Comment


                • #9
                  Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

                  Die opmerkingen in de vorige twee posts over groothoek voor personen (vermijden) en het gebruik van een CP filter zijn twee toptips.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

                    Bedankt voor de tips, voor een CP filter ben ik al aan het rondzien aangezien ze me in de winkel hadden gezegd dat dit een must is bij fotografie van auto's.
                    Ik heb nog geen idee hoe of wat van CP dus daar moet ik me nog even in verdiepen.
                    Ik ben nu vooral bezig met het bewerken van foto's omdat ik hier echt een totale leek in ben (ja zelfs na ongevver een jaar met fotografie bezig te zijn nog altijd) ik heb het bewerken van foto's altijd een beetje gemeden omdat het moeilijk is, moeilijk gaat ook natuurlijk.
                    Ik ben er nu mee begonnen omdat ik dan binnekort shoots zou moeten gaan doen en beetje bij beetje lukt het wel

                    Als jullie nog meer tips hebben, ze zijn altijd welkom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

                      Nog een tip, let op dat je frontelement van je lens niet roteert want een CP filter is dan praktisch onbruikbaar gezien de aard van het filter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens/lenzen voor fotoshoot.

                        Op digitalefotografietips.nl vind je uitleg over een CP filter. Zelf ben ik wel beetje van mening dat je de basis van fotografie wel moet beheersen.

                        Op een objectief met een draaiend front element vergt het gebruik van een CP filter wat oefening, maar het is niet onmogelijk of onwerkbaar.

                        Comment

                        Working...
                        X