Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

    Hallo,

    Ik volg een filmopleiding op het Rits in Brussel.
    Nu ga ik een nieuwe camera kopen. Helaas heb ik niet zoveel besef van wat voor camera's er allemaal op de markt zijn, maar ik dacht aan een DSLR vanwege de goede prijs/kwaliteit-verhouding.
    Ik heb gespaard en kan er maximaal 1200 euro aan uitgeven. Ik wil echter de filmcamera-ervaring zoveel mogelijk benaderen, dus wil er ook een microfoon, een paar lenzen en evt. een steunsysteem of mount bij kopen (vergeet ik nog iets?). Dit vind ik bijna net zo belangrijk als de camera zelf, want een mooie beeldkwaliteit is in een film lang niet alles. Dus over deze accessoires kan ik ook wel tips gebruiken (welke zijn goed en niet te duur).

    Over de camera denk ik in de richting van de Canon Rebel T2i of misschien een 60D. Iemand ervaring met die camera's? Of misschien andere suggesties die in mijn prijsklasse passen?

    Raad wordt geapprecieerd! :-)

  • #2
    Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

    Houdt er rekening mee dat de camera maar fraktie kost van al het gedoe wat er rond komt, als je echt wil filmen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

      Ik weet het. Daarom dacht ik T2i, omdat die maar +- 400 euro kost, en ik dus nog zo'n 800 euro kan uitgeven aan hulpmiddelen. Lijkt me te doen, niet?

      Comment


      • #4
        Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

        De nieuwe D3200 heeft ook machtige filmkwaliteit, je hebt al zeker een lcdvf nodig, wat je zeker vergeet ook een rode ntg-2 (gebruik ik), boompole, rode videomic pro (als referentie) en een geluidopnemer met xlr kabelinput (200-500 euro)
        Een goed videostatief!!! zeer belangrijk (niet onder de 200 euro).
        Je komt er helemaal niet met 1200 euro, al neem je de goedkoopste camera!
        Qua lenzen heb je zeker een 35mm f/1.8/2 nodig en een 50 of 85 voor portretten, voor wide angle kan je je kitlens gebruiken op 18mm. Deze lenzen komen ook al op 600 euro voor de nieuwste versies.

        Voor mijn videomateriaal heb ik ongeveer (enkel voor video) ongeveer 2000 euro uitgegeven, dit zonder camera en lenzen. En ik kom nog lang niet dicht bij wat handig zou zijn, wel de essentie.
        Last edited by henri108; 5 september 2012, 17:27.

        Comment


        • #5
          Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

          Had je €1.200 te spenderen enkel aan een body had ik je de Canon 5DmkII aangeraden.

          Eventueel de Nikon D7000, hoewel deze body ook al €800 kost..
          Wel kan je oud Nikon glas zoeken zonder autofocus (heb je toch niet nodig tijdens het filmen) wat een fractie kost van de huidige lenzen, met vrijwel dezelfde kwaliteit.
          flickr
          facebook

          Comment


          • #6
            Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

            Je moet ervoor zorgen dat de camera een externe microfoon aansluiting heeft, dan zit je wel goed met de huidige dslr's. Want ik neem aan dat je niet de ingebouwde microfoon gaat gebruiken.

            Sony A57 bv. heeft ook full hd in 50p , Canon en Nikon hebben dit niet, wel full hd maar ik geloof alleen 24p of 25p.
            Sony heeft ook fasedetectie AF in film mode, maar ik geloof dat jij daar geen gebruik van gaat maken, denk eerder manueel focussen wat ook mogelijk is. En dan is peaking wel heel handig om manueel te focussen, en dit hebben alle Sony SLT's.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

              Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
              De nieuwe D3200 heeft ook machtige filmkwaliteit, je hebt al zeker een lcdvf nodig, wat je zeker vergeet ook een rode ntg-2 (gebruik ik), boompole, rode videomic pro (als referentie) en een geluidopnemer met xlr kabelinput (200-500 euro)
              Een goed videostatief!!! zeer belangrijk (niet onder de 200 euro).
              Je komt er helemaal niet met 1200 euro, al neem je de goedkoopste camera!
              Qua lenzen heb je zeker een 35mm f/1.8/2 nodig en een 50 of 85 voor portretten, voor wide angle kan je je kitlens gebruiken op 18mm. Deze lenzen komen ook al op 600 euro voor de nieuwste versies.

              Voor mijn videomateriaal heb ik ongeveer (enkel voor video) ongeveer 2000 euro uitgegeven, dit zonder camera en lenzen. En ik kom nog lang niet dicht bij wat handig zou zijn, wel de essentie.
              Heb je werkelijk ál die dingen nodig om aanvaardbaar geluid op te nemen? Het hoeft nl. voor mij niet per se meteen op professioneel niveau te zijn.
              Statief heb ik al, lenzen zijn uiteraard noodzakelijk maar hoeven zeker niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

                de sony SLT's (a77, a65, a57 ...) zijn het meest geschikt voor video, alsook de systeemcamera's van panasonic en sony (NEX)
                -toestellen hebben snelle AF en behouden primaire lichtmeting tijdens video
                -mogelijkheid van in full HD op 50 beelden/seconde te filmen
                -de sony's hebben een extra hulpmiddel om manueel te focussen tijdens het filmen namelijk focus peaking, normaal heb je een extra groot scherm nodig om juist te focussen met DSLR
                -maken gebruik van elektronische zoeker wat voor video ook handiger is.
                -zowel sony als panasonic ondersteunen AVCHD formaat

                bvb reportage (BBC) met sony NEX
                Working together with my BBC correspondent Bethany Bell is a cameraman's dream come true. The reason is simple, she lets me do my job....:). A minute before…
                Last edited by puerte; 5 september 2012, 17:59.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

                  Oorspronkelijk geplaatst door goongumpa Bekijk bericht
                  Heb je werkelijk ál die dingen nodig om aanvaardbaar geluid op te nemen? Het hoeft nl. voor mij niet per se meteen op professioneel niveau te zijn.
                  Statief heb ik al, lenzen zijn uiteraard noodzakelijk maar hoeven zeker niet het nieuwste van het nieuwste te zijn.
                  Jij zegt dat geluid even belangrijk is, dus ik geef jouw een (zeer goedkoper) geluidoplossing met goede kwaliteit. Weet ook dat het verschil in geluid tussen een microfoon van 200 euro niet te vergelijken is met 1 van 1000 euro, zelfs normale (tv-kijkende) mensen horen het verschil zeer duidelijk. Als je nog goedkoper wil, moet je gaan naar een rode videomic pro (goedkoopste op de markt) en een zoom h1. Dit zal al 100 keer betere kwaliteit geven dan een ingebouwde microfoon indien goed gebruikt (lees: van de camera en dicht bij de persoon van onder de juiste hoek).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

                    En als het zuiver voor filmen is, ga dan voor de Olympus OM-D, bijna zo goede kwaliteit van video (scherpte) als de nikon D800 (deze zou ik zeker aangraden moest je het geld hebben) en er zijn veel lenzen beschikbaar, het zal je wat meer kosten dan 1200 euro (totaalpakket) maar met 1500 kom je er zeker.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

                      Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                      En als het zuiver voor filmen is, ga dan voor de Olympus OM-D, bijna zo goede kwaliteit van video (scherpte) als de nikon D800 (deze zou ik zeker aangraden moest je het geld hebben) en er zijn veel lenzen beschikbaar, het zal je wat meer kosten dan 1200 euro (totaalpakket) maar met 1500 kom je er zeker.
                      Waarom niet gewoon een dedicated videocamera gebruiken?
                      DSLR om fotografie te beoefenen en videocamera om te filmen!
                      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke DSLR om te filmen? (+-1200 euro)

                        Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                        Waarom niet gewoon een dedicated videocamera gebruiken?
                        DSLR om fotografie te beoefenen en videocamera om te filmen!
                        Een filmcamera die de opties geeft van een dslr kost 10.000 + euro, met een dslr heb je de dof die je hebt in cinema en heb zo kan je zeer dicht bij de cinema look komen.

                        Comment

                        Working...
                        X