Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

    hey hey

    ik zit nu al een tijdje te twijfelen over welke lens ik me zou kopen
    zoals de titel al zegt gaat het om de 24-70 f2.8L MkI of de 24-105 f4L
    beide zou ik ze in occasie willen aanschaffen aangezien ik een bouwgrondje heb gekocht met de vriendin en dus toch een beetje moet zien wat ik doe

    nu het zou voor op een canon 550D zijn dus crop factor 1.6 als ik niet mis ben?

    mijn voorkeur gaat uit naar de 24-70 f2.8 omwille van de lichtsterkte

    nu het gebruik zou vooral zijn voor portret denk ik ik heb nog geen vaste richting die ik uit wil

    ik denk dan ook dat de f2.8 voor mooie bokeh zou zorgen?

    de 24-105 heeft dan misschien mer voordelen
    IS
    grootere brandpunt afstand
    goedkoper.
    maar f4 wat me wat afschrikt

    nu denk ik als ik de 105 neem dat ik mss een 85 f1.8 zou bij nemen om toch iets lichtsterke te hebben

    nu wat denken jullie
    ik weet het het is een hele boterham
    maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

    bedankt al grtz Glenn

  • #2
    Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

    vergeet een ding niet

    je hebt idd wel met de 24-70 een stop meer licht zogezegd, doch de IS kan ervoor zorgen dat je 4 stops wint (weet nu niet vanbuiten hoeveel stops stabilisatie op die 24-105 zit)
    wil je minder hard in de geldbeugel tasten, kan je ook de 28-75 2.8 van tamron overwegen, die kost ongeveer de helft van de nieuwprijs van de genoemde lenzen (behalve de nieuwe 24-70 2.8 mk2 die eraan komt, dan is het 1/5de van de prijs voor de tamron)

    ook heeft tamron een nieuwe lens op de markt, nl de 24-70 2.8 VC
    nieuwprijs rond de prijs van de 24-105 / 24-70 2.8 mk1 maar wel als voordeel de 2.8 & de VC welke geen ander merk aanbiedt momenteel

    lichtsterkte wil idd zeggen, 'mooier' bokeh, nu is dit laatste relatief en heel persoonlijk, en sterk afhankelijk van lens tot lens

    sorry dat ik nu mss je keuze nog moeilijker maak he

    de 28-75 gebruik ik zelf en is een prijs-kwaliteit op crop een top-lensje

    je kan naast die 85mm ook de 50mm 1.8 overwegen (±100 euro), ook een leuke lens op crop om te spelen met scherptediepte en bokeh en scherp vanaf 2.8, ietswat softer in de 'lagere' diafragma's.

    wil je de 28-75 & 50mm eens bekijken, altijd welkom als je van in de buurt bent
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

      Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
      vergeet een ding niet

      je hebt idd wel met de 24-70 een stop meer licht zogezegd, doch de IS kan ervoor zorgen dat je 4 stops wint (weet nu niet vanbuiten hoeveel stops stabilisatie op die 24-105 zit)
      wil je minder hard in de geldbeugel tasten, kan je ook de 28-75 2.8 van tamron overwegen, die kost ongeveer de helft van de nieuwprijs van de genoemde lenzen (behalve de nieuwe 24-70 2.8 mk2 die eraan komt, dan is het 1/5de van de prijs voor de tamron)

      ook heeft tamron een nieuwe lens op de markt, nl de 24-70 2.8 VC
      nieuwprijs rond de prijs van de 24-105 / 24-70 2.8 mk1 maar wel als voordeel de 2.8 & de VC welke geen ander merk aanbiedt momenteel

      lichtsterkte wil idd zeggen, 'mooier' bokeh, nu is dit laatste relatief en heel persoonlijk, en sterk afhankelijk van lens tot lens

      sorry dat ik nu mss je keuze nog moeilijker maak he

      de 28-75 gebruik ik zelf en is een prijs-kwaliteit op crop een top-lensje

      je kan naast die 85mm ook de 50mm 1.8 overwegen (±100 euro), ook een leuke lens op crop om te spelen met scherptediepte en bokeh en scherp vanaf 2.8, ietswat softer in de 'lagere' diafragma's.

      wil je de 28-75 & 50mm eens bekijken, altijd welkom als je van in de buurt bent
      zal de tamron eens bekijken

      den 50 f1.8 is niet men ding heb ze al eens een dagje kunnen gebruiken en was content als ze op de camera zat maar eens de foto's op pc :s
      waarschijnlijk wel mijn fout omat ik alle foto's op 1.8 wou nemen
      heb de 1.4 ook al eens mogen gebruiken en daar was ik meer content van

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

        Oorspronkelijk geplaatst door shameboy2 Bekijk bericht
        zal de tamron eens bekijken

        den 50 f1.8 is niet men ding heb ze al eens een dagje kunnen gebruiken en was content als ze op de camera zat maar eens de foto's op pc :s
        waarschijnlijk wel mijn fout omat ik alle foto's op 1.8 wou nemen
        heb de 1.4 ook al eens mogen gebruiken en daar was ik meer content van
        omtrent de tamron staat hier in een ander topic dat ik zelf heb gestart (dacht ik of een ander kan ook) een link naar een youtube-filmpje waar de 4 standaardzooms worden 'vergeleken' met elkaar.

        die 50 1.8 is wat zoeken en zoals ik zei, onder de 2.8 softer van beelden. en je moet de lens leren kennen, bij mij zit er voor modellenfotografie buiten momenteel amper een andere lens op het toestel
        een 1.4 zal hier ooit wel eens volgen, eerst andere investeringen te doen
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

          Ik heb beide lenzen en gebruik ze zowel op 7d als op 550d. Mijn eerste aankoop was de 24-105 en was is zeer tevreden over. Redelijk lichte lens om als allrounder te gebruiken. Onlangs dan 2de hands een 24-70 mkI op de kop kunnen tikken en ik moet zeggen dat ik deze liever gebruik. Ik had onlangs een doopfeest en de 24-105 is er gewoon niet opgekomen. Voor portret is de 24-70 schitterend, mooie bokeh, maar is dan ook persoonlijk. Waarschijnlijk ga ik binnenkort de 24-105 wel verkopen want beide bijhouden is een beetje overkill. Wat wel een nadeel is van de 24-70 is dat ze te zwaar is als je deze op een 550d zet, op mijn 7d past deze beter. Vergeet niet dat de 24-70 tov 24-105 toch wel een stuk zwaarder is.
          Goed alternatief is de 50 1.4 of de 85 1.8 ook wel een leuke voor portretten.
          Veel succes met je keuze, gaandeweg zal je wel aanvoelen waar je graag mee werkt en waarmee minder.
          Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
          http://www.500px.com/Forex7d

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

            Oorspronkelijk geplaatst door Forex Bekijk bericht
            Ik heb beide lenzen en gebruik ze zowel op 7d als op 550d. Mijn eerste aankoop was de 24-105 en was is zeer tevreden over. Redelijk lichte lens om als allrounder te gebruiken. Onlangs dan 2de hands een 24-70 mkI op de kop kunnen tikken en ik moet zeggen dat ik deze liever gebruik. Ik had onlangs een doopfeest en de 24-105 is er gewoon niet opgekomen. Voor portret is de 24-70 schitterend, mooie bokeh, maar is dan ook persoonlijk. Waarschijnlijk ga ik binnenkort de 24-105 wel verkopen want beide bijhouden is een beetje overkill. Wat wel een nadeel is van de 24-70 is dat ze te zwaar is als je deze op een 550d zet, op mijn 7d past deze beter. Vergeet niet dat de 24-70 tov 24-105 toch wel een stuk zwaarder is.
            Goed alternatief is de 50 1.4 of de 85 1.8 ook wel een leuke voor portretten.
            Veel succes met je keuze, gaandeweg zal je wel aanvoelen waar je graag mee werkt en waarmee minder.
            Bedankt al voor uw info is handig iemand die ze alle 2 gebruikt en me feedback kan geven.

            De 24-70 is idd een gewichtig lensje heb ze ook al eens op men 550d mogen steken.

            Maar zoals u zegt ik heb dit weekend ook een doop en in dat geval zal de 24-70 in mijn ogen ook beter zijn.
            Als je flits zou gebruiken zou het kind kunnen verschieten of beginnen wenen.
            Zo denk ik ook voor als ik ooit een huwenlijk mag doen dat deze beter zou uitkomen on de kerk.

            De 24-105 heeft dan de voordelen dat ze lichter is en is heeft en mss cheaper en als ik die koop dat ik in combo een 50mm 1,4 of 85 1,8 zou kunnen nemen.


            Moest u toevallig enkele voorbeeld foto's hebben die je me in een prive bericht kan sturen kan ik ze eens bezien .

            De 105 op f4 lijkt me haarscherp op sommige foto's die in zie ik weet nu niet wat de 70 zegt.

            Op dit ongenblik leun ik naar de 105 en 50 of 85 mm setup omwille van de haarscherpe foto's.
            Maar hiervoor leukde ik al 2maand naar de 70.

            Dus ik denk er al effe over

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

              Oorspronkelijk geplaatst door shameboy2 Bekijk bericht
              hey hey

              ik zit nu al een tijdje te twijfelen over welke lens ik me zou kopen
              zoals de titel al zegt gaat het om de 24-70 f2.8L MkI of de 24-105 f4L
              beide zou ik ze in occasie willen aanschaffen aangezien ik een bouwgrondje heb gekocht met de vriendin en dus toch een beetje moet zien wat ik doe

              nu het zou voor op een canon 550D zijn dus crop factor 1.6 als ik niet mis ben?

              mijn voorkeur gaat uit naar de 24-70 f2.8 omwille van de lichtsterkte

              nu het gebruik zou vooral zijn voor portret denk ik ik heb nog geen vaste richting die ik uit wil

              ik denk dan ook dat de f2.8 voor mooie bokeh zou zorgen?

              de 24-105 heeft dan misschien mer voordelen
              IS
              grootere brandpunt afstand
              goedkoper.
              maar f4 wat me wat afschrikt

              nu denk ik als ik de 105 neem dat ik mss een 85 f1.8 zou bij nemen om toch iets lichtsterke te hebben

              nu wat denken jullie
              ik weet het het is een hele boterham
              maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

              bedankt al grtz Glenn

              Hier een kopij van een door mij al eerder geplaatste opinie, ik heb beide Lenzen in bezit gehad dus weet wel duidelijk waarover ik spreek.
              Deze opinie geldt voor een Full Frame camera.
              Voor jouw 550d raad ik je de 17-55 2.8 aan. Dat is een veel betere keuze voor Crop.. tenzij je later naar FF wil gaan.. dan uitgezonderd

              Beide Lenzen zijn uitstekend en zijn eigenlijk niet volledig vergelijkbaar.
              Beeldkwaliteit op evenredige diafragma's /brandpuntsafstanden is vergelijkbaar.
              Kleur en Contrast zijn bij beiden uitstekend.

              Op 24 mm heeft de 24-70 minder vervorming dan de 24-105 maar deze laatste is beter corrigeerbaar omdat vervorming gelijkmatiger is terwijl de 24-70 meer een bult heeft in het midden.

              De 24-105 is scherp in het midden bij alle brandpuntsafstanden bij F4
              De 24-70 is dat ook ( en ook bij f2.8)

              Bij evenredige diafragma's is scherpte in de hoeken vergelijkbaar bij hetzelfde brandpunt.
              CA's zijn ook evenredig.

              De 24-70 heeft een doeltreffendere zonnekap die zowel bij 24mm als 70mm zijn functie
              bijdraagt door het omgekeerd zoomen (24mm is uitgeschoven en 70mm in)
              De kap van de 24-105 heeft alleen maar optimaal invloed op de 24mm stand maar is uiteraard ook kleiner van formaat.

              Bouw van de 24-70 is ook iets beter, de telescoopbuis is bijvoorbeeld in metaal en bij de 24-105 in kunststof.

              De 24-105 is uiteraard ook lichter wat een voordeel kan zijn (minder metaal en glas) maar das persoonlijk zoiets.

              En ja natuurlijk de 24-105 heeft iS die je nu moet missen op je 24-70 maar je hebt nu wel 2.8 en das een volle stop lager en kan interessant zijn voor sommige toepassingen.

              Bokeh op de 24-70 is iets beter dan zijn rivaal door en op de 2.8 alhoewel een mooi vergelijkbaar resultaat zeker haalbaar is op f4 op 105mm tegenover de 70mm (door compressie)

              Conclusie: twee verschillende lenzen voor verschillende toepassingen waarvan de éné niet beter is dan de andere.
              Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf verlangt.
              Last edited by Funcky; 6 september 2012, 22:48.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                Ik doe mijn 24-105 en 35 f2 van de hand omdat ik de 24-70 wil kopen vanwege de f2.8 (ik heb meer behoefte aan lichtsterkte dan bereik). Dus als je voor de 24-105 gaat mag je het zeker laten weten :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                  @ funcky bedankt voor het duidenlijk antwoord.

                  Denk dat de kogel door de kerk is en dat het den 24-105 zal worden in combo met een 50mm

                  @tvde u mag me iets maten weten ik zal u een pb sturen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                    Oorspronkelijk geplaatst door shameboy2 Bekijk bericht
                    @ funcky bedankt voor het duidenlijk antwoord.

                    Denk dat de kogel door de kerk is en dat het den 24-105 zal worden in combo met een 50mm
                    Beide objectieven zijn een zeer goede keuze. Het is maar wat jij verlangt om te fotograferen en dat kan niemand in jouw plaats doen. De punten die ik opgenoemd heb zijn gewoon een leidraad die je misschien kunnen helpen.

                    De door jou gekozen 24-105 is zeer goed, ook op een 550D.
                    Houd wel rekening dat 24mm slechts 38 mm is op de 550D. Dus een matige groothoek. Om die reden is de 17-55 iS een betere keuze.
                    Als 38 mm voor jou volstaat en heb je meer behoefte aan telebereik dan kan de 24-105 een goede keuze zijn voor jou.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                      Om eerlijk te zijn heb ik alle 3 de lenzen gehad, eerst 17-55 is f2.8. Super lens maar die 55mm vond ik te kort en dan is die 105m een wereld van verschil als allrounder. Maar ja die is dan 24mm tov 17mm. Het is geven en nemen, uiteindelijk ben ik bij 24-70 terecht gekomen en vind dit voor mij de beste keuze.
                      Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
                      http://www.500px.com/Forex7d

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                        Ik volg Funcky zijn advies, voor crop is de beste lens de 17-55 f2.8. Deze lens gaf mij betere resultaten dan de 24-105. Nu ben ik op FF en ik mis deze lens nog steeds, enkel primes doen mij haar vergeten. De ideale reportage lens, doop, trouwfeesten, noem maar op, en als de 88mm niet voldoende is ben je te ver af van je onderwerp
                        Ex Oriente Lux
                        www.soefisinjoor.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 24-70 f2.8L of 24-105 f4L

                          Heb ooit op punt gestaan om een uwa te kopen een tokina 11-16
                          Maar ook na lang twijfelen en nu bij nader inzien zie ik het nut er niet van in.
                          Heb nog geen toepassing gehad dat ik dacht van jah nu moet ik ze hebben.

                          Denk niet dat de 24 me zou zou storen op men 550d zen ook mensen doe me zeggen enekel ff lenzen kopen.
                          Wie weet ooit de overstap.

                          Als de 24 niet breed genoeg is op mijn 550 dan heb ik men kitlensje nog wat ik wel zo veel mogenlijk wil vermijden :

                          Ben er nog Over aan het denken en aan het rondkijken

                          Bedankt alemaal al voor de info
                          Als er nog iemand opmerkingen heeft

                          Comment

                          Working...
                          X