Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

    Ik probeer ietwat wegwijs te worden in het stroomlijnen van mijn aanpak van huwelijksreportages.

    Een van de dingen waar ik mee zit zijn de recepties of het avondfeest waar ze urenlang aan tafel zitten.
    Mijn gewoonlijke schema is als volgt:
    Ik maak meestal een halfuurtje foto's van thuis, dan gaan ze naar gemeente, soms naar de kerk, en dan parkfoto's en als er een receptie is dan zeg ik meestal vantevoren dat het niet zo interessant is en dat ik wel foto's maak van de tafels en details, en dan maximum een halfuurtje van de sfeer als de mensen er zijn. Meestal ga ik daarna naar huis. Voor avondfeesten word ik sowieso niet vaak gevraagd, maar als ze het doen dan weet ik niet of ik dan al die uren moet aanrekenen en gewoon een pak minder foto's moet maken op de dooie eet/praatmomenten

    Ik vraag me af hoe een reeds gestroomlijnde huwelijksfotograaf dat eigelijk doet.. zowel wat aanrekening als fotografisch betreft. Gaat die gewoon daar ergens op dat feest rondlopen en dan hier en daar een foto maken ? Ik kan niet de hele tijd aan 1 stuk de gasten fotograferen, enerzijds storen sommige mensen zich eraan (en ik ben niet zo'n toffe pee die iedereen voor de camera sleurt met een brde lach), anderzijds is het al niet zo'n geweldige compositie (ruggen, monden vol eten, donkere feestzalen dus geklungel met ongelijke belichting - no offense, moet hier nog wat bijleren). Meestal gaan er ook vele uren voorbij na de ceremoniefoto's eer de dans/taartmomenten zich voordoen..vb tussen 17 en 23u is er receptie en eten.. Kuch
    Ik kan me voorstellen dat je dan financieel regelt door een totaalpakket aan te bieden zoals 600 euro voor de hele dag ipv per uur te tellen. Ik zou me schuldig voelen als ik per uur betaald word en er eigenlijk maar wat bijzit tijdens die uren. Nu doe ik het met een soort pauze-tijd dat ik geen foto's hoef te maken gedurende een tijd en dan een fractie per uur vraag.

    Ik heb ook al op portfolios zitten kijken naar andermands feestfoto's om te zien wat ze precies fotograferen, maar dan staan er enkel wat dansfoto's op van het koppel of andere genodigden en het aansnijden van de taart. Wil dat zeggen dat hun feest/receptiefoto's ook niet zo super zijn qua aantal en kwaliteit dat ze niet in portfolios staan ?

    Edit: misschien is de kern van de zaak eigelijk dat ik niet zoveel energie heb als de gemiddelde jongemens en dus daarom wil ik weten wat precies de bedoeling is van dat avondgebeuren, zodat ik niet al die tijd onnodig op 100% moet draaien .. indien het wel zo is moet ik mijn idee maar aanpassen.
    Ik ken geen andere mensen die huwelijken fotograferen en ik weet dat hier redelijke mensen zitten en jullie advies wordt geapprecieerd
    Last edited by monstertruckess; 1 september 2012, 12:19.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

    vergis je niet, hoe belangrijk het voor een koppel is te zien wie er allemaal op het feest of receptie waren.
    de traditionele trouwfoto's maak je elders met het koppel zelf, dat zijn de foto,s die goed en mooi moeten zijn.
    maak ook (indien aanwezig), foto,s van de kleintjes.
    afgezaagd maar voor ieder bruidje toch weer nieuw, zijn de foto,s van de opmaak bv bij de bruid thuis.
    en vergeet (indien aanwezig), de trotse ouders niet vast te leggen.
    lijkt allemaal wat oubollig maar voor later toch wel belangrijk.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

      Ouders en kinderen staan er al op van tijdens al de voorgaande huis/stadhuis/kerk gebeurtenissen.
      Het gaat echt over de receptie en het feest(eten).
      Ik heb wel al enkele keren alle gasten vastgelegd terwijl ze in een schilderij-kader poseren met 2 -4 personen zodat iedereen er op staat (en fatsoenlijk) dus dit stel ik soms voor.
      Maar de klanten nemen dit idee meestal niet aan.
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #4
        Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

        Mmm, ga geheel mee met Bouk
        Vul dit aan met je eigen creativiteit en probeer een eigen stijl te creeeren.
        Als je dat lukt ben je een geslaagd huwelijks fotograaf, velen van ons (ik ook) blijven oefenen
        Het klinkt allemaal alsof het een moetje is, en een zware opdracht die je met tegenzin moet doen.
        Ik hoop eerlijk gezegd niet dat je dit uitstraalt om een huwelijksreportage.
        Waar is jou portfolio te bezichtigen???
        Ben je Pro. of in bijberoep???

        Gegroet Eljakim.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

          Nee hoor, ik loop met de glimlach rond. Ik vind het ook echt leuk, buiten enkele dingen die soms tegenzitten, maar ik zal maar niet beginnen hoe ik tijdens 9-to-5 al heb zitten balen en grienen achter een bureautje.
          Ik zie er wel tegen op om die lange uren feest/eten te doen want heb er zo al een paar gedaan en dat viel toch soms tegen met alle factoren die ik al genoemd heb. Mensen draaien zich ook expres weg als ze zien dat je een foto gaat nemen, dus dat werkt niet lekker. Dat probleem heb ik ook niet tijdens de eerste dagdelen, daar is iedereen uitgelaten en vrolijk en maakt het niet uit of ik ergens rondloop.

          Eigenlijk werk ik al 4-5 jaar met Randstad-Art contracten bij iemand die in bijberoep fotograaf is, maar ik moet eens nakijken of ik het niet beter kan regelen met een ander soort contract, aangezien de band met die persoon wat aan de mindere kant is geworden. In volledig zelfstandig beroep gaan zie ik nog niet zitten. Met 10-15 korte huwelijken per jaar aan budgetprijs geraak je echt niet rond.

          Ben nu al maanden bezig met een portfolio van de laatste 5j, en ik denk dat ik binnen enkele dagen wel de nieuwe versie op de website heb staan. Dan zal ik hem hier wel bijzetten. Nu staan er foto's op van 2008-2010 en ik denk toch dat de apparatuur die ik nu heb een blijver is, en nu wil ik ook een betere portfolio laten zien per thema ipv per huwelijk (wat eigenlijk niet eerlijk is want uit 5j de beste 200 foto's nemen moet wel een goeie portfolio geven, en de 50.000 mislukte foto's ziet toch niemand .. maar dat is blijkbaar een portfolio )

          @eljakim ik heb trouwens jouw portfolio nog enkele dagen geleden bekeken om wat inspiratie op te doen
          Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

          Comment


          • #6
            Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

            De meeste van mijn cliënten boeken mij voor 6 tot 8 uur en starten doorgaans in de ochtend bij het aankleden, make-up enz. Meestal eindigt mijn dag rond de tijd dat het koppel en hun daggasten gaan eten, zo rond 5 of 6 uur 's middags. Ik probeer indien mogelijk wel wat detailshots van de gedekte tafel te schieten en daar eindigt voor mij de dag dan mee. De meeste koppels die ik spreek vinden foto's van tijdens het eten niet zo interessant en de meeste van mijn cliënten kiezen er dus voor om mij niet in te huren voor het feest of receptie. Doen ze dit wel, dan beding ik hier ook bij in dat ik ook te eten krijg. Ik eet dan ook op hetzelfde moment als het koppel Maar zoals gezegd, ik heb nog niet vaak meegemaakt.

            Zoals ook vermeld op mijn website werk ik met een aantal vaste tarieven (de 6 uurstarief staat er overigens nog niet bij, dit moet nog aangepast worden) , gebaseerd op het aantal uren dat ik wordt ingehuurd. Naar mate ik voor meer uren wordt ingehuurd worden de reportages in verhouding per uur goedkoper. Ik laat mij echter niet inhuren op basis van een uurtarief (oftewel, ik communiceer geen uurtarieven naar de cliënt) Ik heb de prijzen van mijn pakketten gebaseerd op wat ik redelijkerwijs nodig vind ten opzichte van het gemiddelde aantal uren dat ik met zo'n shoot bezig ben. (ik ga uit van gemiddeld anderhalf uur nawerk voor elk ingehuurde uur). Ik denk overigens dat als koppels wél foto's willen van het feest of receptie, dat het dan meestal gaat om de (eerste) dans e.d. Maar hoe dan ook, als een koppel mij wil inhuren voor foto's tijdens het feest, dan zal ik op voorhand met ze bespreken wat ze graag vastgelegd willen hebben...

            Omdat ik ook niet zo vaak wordt ingehuurd voor foto's van de receptie/ feest heb ik deze vooralsnog ook niet in mijn portfolio opgenomen.

            zover my 2 cents. (en ik ben overigens ook slechts fotograaf in bijberoep. Ben dus niet persé een "gestroomlijnde bruidsfotograaf" zoals je het zelf beschrijft )
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

              Nou dit is wel heel handig. Ik denk ook dat zo'n pakket-keuze koppels aanzet tot meer spenderen (sorry he, maar bij mij pakken ze vaak 2-3u ) en dat je dan niet hoeft druk te maken over aantal foto's/uur.
              Ik stel meestal voor dat ik mee mag eten en dat ze niet betalen voor die tijd. Dan heb ik gelijk gegeten en hoef ik even niet te fotograferen.

              Ik zie dat je schrijft 'tot begin van avondfeest' maar de laatste 2 koppels die langskwamen op gesprek zeiden dat hun openingsdans en aansluitend dessertbuffet pas na 22u30 of 23u zouden plaatsvinden. Die dingen heb je dus niet vastgelegd als je eerder vertrekt. Vind ik wel jammer ergens omdat het zo'n typisch ding is.
              Ben ook even terug aan het kijken naar mijn feestfoto's van jaar 2 die ik nog niet had doorploegd. Wat een gruwel.. misschien dat het met mijn 'degelijker' materiaal wat beter zou gaan, maar ik heb er toch een ietwat nare herinnering aan.

              Met gestroomlijnd bedoel ik iemand die door ervaring of andere alle scherpe kantjes heeft afgeschuurd en nu gestroomlijnd en zonder veel onverwachte problemen zijn ding doet.
              Maar dat snapte je wel.
              Ik leer vooral door mijn eigen ervaringen met dingen die verkeerd gingen.
              Laatst vroeg het koppel of het erg was dat er iemand meeging die af en toe ook een foto wou maken. Natuurlijk vond ik dat niet erg. Uit mijn ervaring wist ik dat mensen zeer respectvol zijn en alle moeite doen om me niet in de weg te lopen. Nou.. dit keer was het anders. Deze persoon plus TWEE ANDERE FOTOGRAFEN namen het koppel mee op sleeptouw voor parkfoto's en dirigeerden er op los. Met DRIE ! Ik -als overduidelijke betaalde trouwfotograaf- werd zelfs afgesnauwd toen ik een foto wou maken omdat ik in de weg stond voor de foto. Dit gebeurt echt geen tweede keer hoor. Nieuwe regel : geen fotografen buiten mezelf toegelaten op parkshoot.
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

              Comment


              • #8
                Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                afgezaagd maar voor ieder bruidje toch weer nieuw, zijn de foto,s van de opmaak bv bij de bruid thuis.
                ????????? Afgezaagd ????? Je moet de foto's van die momenten eens bekijken of de fora voor huwelijksfotografie.
                Da's net een item waarvan je de mooiste detail en spontane foto's van kan maken !
                Maar ja, ieder zijn mening hé boukje.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                  ????????? Afgezaagd ????? Je moet de foto's van die momenten eens bekijken of de fora voor huwelijksfotografie.
                  Da's net een item waarvan je de mooiste detail en spontane foto's van kan maken !
                  daarom noem ik het nou juist afgezaagd.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    daarom noem ik het nou juist afgezaagd.
                    grt,bouk.
                    no comment

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                      Ik begin altijd met een opdrachten van minimaal van 4 uur. De reden hiervoor is dat ik in vrijwel alle gevallen vrij moet nemen van mijn kantoorbaan. Ik heb geen oneindig aantal vrije dagen per jaar tot mijn beschikking dus wil alleen hiervoor vrij nemen als het voor mij ook de moeite waard is. En voor een shootje van 2 uur vind ik het niet de moeite waard om hiervoor vrij te nemen tenzij ik dan kan volstaan met het verlof opnemen voor een 1/2 dag. Maar dit kan eigenlijk alleen maar als de shoot start na iets van half twee 's middags, afhankelijk ook nog van hoe ver ik moet rijden vanaf mijn kantoorbaan. Bovendien, zaken als brandstofkosten (die voor mij meestal in de pakketprijs inbegrepen zijn) blijven hetzelfde of het nu een korte of lange shoot is.

                      Ik doe overigens ook liever uitgebreide reportages (van 's ochtends bij aankleden/ make-up tot einde v/d middag) omdat je dan als fotograaf veel meer de mogelijkheid hebt om een verhaal van de dag te "vertellen" met de foto's. Of door middel van het gebruik van de pakketten cliënten nu ook geneigd zijn om mij meer uren in te huren weet ik niet, al probeer ik hier tijdens het gesprek met cliënten wel enigszins op aan te sturen natuurlijk Ik ben het dan ook geheel met forumlid kdm eens dat juíst in de ochtend bij het aankleden/ make-up ruimte is voor leuke, spontane (detail)foto's. Bovendien vind ik dat je zo 's ochtends vaak net even meer connectie maakt met de bruid (en vaak ook de ceremoniemeester) wat de rest van de dag weer ten goede komt. Tot slot probeer ik tijdens deze periode van de dag (wat mij betreft toch voor de écht hectische momenten aan) alvast een mooie ring-shot te maken. Als een koppel echter kiest voor een korte reportage (max 4 uur) valt doorgaans dit onderdeel van de dag af en dit vind ik persoonlijk altijd erg jammer.

                      Ik heb in mijn "exclusieve reportage" aangegeven dat ik dan aanwezig ben tot het begin van het avondfeest. De woorden "tot het begin van" staan niet voor niets tussen haakjes Hoe laat ik bij een "exclusieve reportage" naar huis ga bespreek ik dan op voorhand met het koppel en leg ik ook vast in de schriftelijke overeenkomst. Op zich maakt het mij overigens niet zo gek veel uit of ik nu om 21 uur of 22 uur naar huis ga bij een "exclusieve reportage" al probeer ik wel enigszins rekening te houden met een werkdag van maximaal zo'n 12 werkuren. Maar goed, zou een koppel het op prijs stellen dat ik tot 23 uur blijf dan maak ik daar zeker geen punt van. Da's als koppel tenslotte het voordeel van het afnemen van een "exclusieve reportage" En dat ik dan omgerekend per werkuur iets minder verdien zij dan zo. 't Is voor mij tenslotte ook vooralsnog een betaalde hobby.

                      Ik heb de vraag of er andere fotografen erbij mogen zijn nog niet gehad. Waar ik recentelijk wel een vervelende ervaring mee heb gehad is een overenthausiaste familie-videograaf die bij tijd en wijlen met 3 (!!) videocamera's tegelijk bezig was. Twee op statieven op strategische plekken en met één liep hij veelvuldig rond en mij om de haverklap in de weg. Toen bijvoorbeeld het koppel de kerk uitliep liep hij er nog geen halve meter achteraan met zijn videocamera te filmen boven het bruidspaar En op één moment wilde hij mij zelfs uit de weg dirigeren omdat ik in zijn shot stond.

                      Goed, wat heb ik hiervan geleerd? Als ik nu een gesprek aanga met potentiële cliënten geef ik direct aan dat ik geen mooie foto's kan garanderen als er familie-fotografen danwel videografen in de weg lopen
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                        terwijl de receptie aan de gang is maak je al close up foto's van de bruidstafels, bloemcorsages, menukaarten...uiteraard een foto van het handjesschudden, en maken dat je daar de belangrijkste personen toch op hebt staan: familie, getuigen...
                        Heb je het gehad? Vragen stellen opent veel deuren. Misschien mag je wel achter de schermen een foto nemen? de bruidstaart die ter paatse versierd wordt, of het klaarmaken van het eten in het algemeen, vraag de ober die net voorbij komt of hij even langs jou komt met een volle plateau, zodat je een close up, enof portret van hem kan maken. Ik heb enkele trouwfeesten gedaan. Er gebeurt altijd wat: een vriendenkring, familie die een nummertje willen opvoeren...Er zullen inderdaad momenten zijn waarop je minder interessante foto's kan maken. Duik nog even de keuken in, maar vraag dits steeds van te voren: enr kunnen behoorlijk veel stress momenten zijn.
                        Mensen worden inderdaad niet altijd even graaag gefotografeerd, vooral in het begin van de avond kan hetwel eens stroef gaan. Na een paar wijntjes gaat het al wel beter
                        Opnieuw: vragen doet wonderen. Stel jezelf voor, leg uit dat je van elke tafel een foto maakt voor het trouwalbum van het koppel,en vraag of ze even allemaal even glimlachen. Dit werkt bij mij heel goed. Ik heb mezelf geïntroduceerd, en heb vanaf dan ook het begrip van de genodigden, en ben dus niet meeer de vervelende fotograf, als ik dan later terugkom kan ik makkelijker nieuwe foto's maken, zonder knorrige gezichten. Mensen gaan zelfs zelf poseren, of roepen mij of ik nog eens een foto wil maken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wouterc Bekijk bericht
                          terwijl de receptie aan de gang is maak je al close up foto's van de bruidstafels, bloemcorsages, menukaarten...uiteraard een foto van het handjesschudden, en maken dat je daar de belangrijkste personen toch op hebt staan: familie, getuigen...
                          Heb je het gehad? Vragen stellen opent veel deuren. Misschien mag je wel achter de schermen een foto nemen? de bruidstaart die ter paatse versierd wordt, of het klaarmaken van het eten in het algemeen, vraag de ober die net voorbij komt of hij even langs jou komt met een volle plateau, zodat je een close up, enof portret van hem kan maken. Ik heb enkele trouwfeesten gedaan. Er gebeurt altijd wat: een vriendenkring, familie die een nummertje willen opvoeren...Er zullen inderdaad momenten zijn waarop je minder interessante foto's kan maken. Duik nog even de keuken in, maar vraag dits steeds van te voren: enr kunnen behoorlijk veel stress momenten zijn.
                          Mensen worden inderdaad niet altijd even graaag gefotografeerd, vooral in het begin van de avond kan hetwel eens stroef gaan. Na een paar wijntjes gaat het al wel beter
                          Opnieuw: vragen doet wonderen. Stel jezelf voor, leg uit dat je van elke tafel een foto maakt voor het trouwalbum van het koppel,en vraag of ze even allemaal even glimlachen. Dit werkt bij mij heel goed. Ik heb mezelf geïntroduceerd, en heb vanaf dan ook het begrip van de genodigden, en ben dus niet meeer de vervelende fotograf, als ik dan later terugkom kan ik makkelijker nieuwe foto's maken, zonder knorrige gezichten. Mensen gaan zelfs zelf poseren, of roepen mij of ik nog eens een foto wil maken.
                          +1 Er is werk en actie genoeg om vast te leggen.
                          Ik ben van 's morgens haarkapper/ster aanwezig tot +/- 1u30 de volgende dag. Soms ietske later, soms ietske vroeger.
                          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                            Interessante topic. De receptie en diner zijn inderdaad de minst interessante momenten op een huwelijksdag.

                            Wat doe ik tijdens deze momenten?
                            Ik zorg dat ik er in het begin van de receptie zeker ben voor het fotograferen van de eerste gasten en handjesschudden, fotograferen van orginele kado's (je ziet soms wat verschijnen), dan begeef ik me tussen het volk met mijn 70-200. Zo kan ik van redelijk veraf toch spontante momenten vastleggen. Voordeel is dat je paar meter verwijderd bent van de persoon die je fotografeert, en zo hebben de gasten het niet door dat ze gefotografeerd worden. Is een beetje zoeken en wachten soms, maar de smakelijke lach van nonkel Jean heb ik toch maar kunnen vastleggen...

                            Als ik beetje uitgekeken ben op de gasten fotografeer ik de mooi gedekte tafels en de details op de feestlocatie. Plateaus met mooie hapjes, glazen champagne,... die dingen. Daarna ga ik bij het koppel vragen of ik hun trouwringen even mag ontvreemden. Ik maak dan macro shots van de ringen op een zo creatief mogelijke manier. 's Ochtends is daar meestal geen tijd voor.
                            Tijdens het diner fotografeer ik de buffetten of in de keuken de mooi gedresseerde borden, de wijn die geschonken wordt, het toasten met de glazen wijn, het koppel die als eerste hun eten krijgt... Als iedereen eten heeft gehad eet ik zelf. Dat is een klein momentje van rust van de dag. Als alles afgeruimd is probeer ik leuke foto's van de gasten aan tafel te maken. Meestal na enkele glazen wijn lukt dat wel... Meestal volgt niet lang daarachter het dessert en de openingsdans...

                            En als ik me echt verveel? Dan speel ik een spelletje "cut the rope" op m'n iphone ;-)

                            Succes!

                            PS ik heb 3 formules: 8u, 10 u en 14u, met de optie om uren bij te boeken.
                            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoelang/wat fotograferen tijdens huwelijksreceptie en diner ?

                              ook leuk is het vrijgezellenfeest en de huwelijksnacht vast te leggen.
                              wel eerst goed overleggen met het koppel.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X