Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een Toneel te fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een Toneel te fotograferen.

    Ik heb overlangs nog eens een repetitie van het schooltoneel mogen/kunnen opnemen, ik ben in de vakantie 2 dagen telkens 5 uur gegaan en ik heb achteraf de mening gevraagd van de acteurs over hoe storend zo'n sessie is en hoe dat te voorkomen.

    1. een flits is natuurlijk helemaal uit den boze
    2. het gebruik van een driepikkel is aanbevolen, maar niet noodzakelijk, men moet natuurlijk wel oppassen dat men nergens tegenstoot.
    3. hoewel het vaak niet zo lijkt, zijn acteurs zich wel degelijk bewust van wat er in de zaal gebeurd ( praten etc... ) Het is volgens hen dus noodzakelijk dat de fotograaf zich verdoken opstelt en niet beweegt op cruciale momenten.
    4. een aangepaste kledij is aangeraden, vaak is alleen het podium verlicht en zit het publiek 'in den donkere'. het is dus niet aan te raden een fluo geel vestje aan te doen
    5. het is ABSOLUUT essentieel dat de fotograaf ten allertijde een deel van het decor is, dynamisch rondhuppelen, ver af dan weer dicht bij dan weer ver af brengen de acteurs uit hun rol. De fotograaf kan zich dan ook best ergens opstellen en daar gedurende een half uur blijven zitten.
    6. Wees geduldig, vloek niet als je net een lens aan het wisselen was toen een acteur plots in een prachtige pose veranderde
    7. zet het biepje van je focus uit, en wanneer je met DSLR of SLR werkt, trek geen fotos tijdens een stilte tussen de dialogen, naar het schijnt is het geluid van een opklappende spiegel dan kilometers ver te horen.

    tot zover mijn kleine bijdrage aan de hoe-fotografeer-ik-dit-of-dat verzameling

    Vandecapelle,
    http://17-jewels.deviantart.com

  • #2
    Nog een tip misschien:
    - blijf uit de omgeving van rokers, de rook zorgt gemakkelijk voor "mistige" foto's

    have fun
    Mikko2

    Comment


    • #3
      Merci! Handige tips...
      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

      Comment


      • #4
        ik vind dit eigelijk niet zo'n geweldige tips, met alle respect....

        ik ben laatst ook een grote opvoering gaan fotograferen, samen met twee andere fotografen.... en de allerbelangerijkste tip die ik je toch wel wil meegeven is dat je NOOIT tijdens een toneelopvoering moet gaan fotograferen omdat je dan inderdaad aan je stoel moet gekluisterd blijven zitten..ga tijdens de generale repetitie ! die is identiek aan een gewone opvoering, maar dan zonder toeschouwers...grimmage, belichting, kledij en alles zijn net zoals de voorstellingen zelf...

        en ja hoor : op bepaalde momenten stond ik gewoon tussen de acteurs op de scène ! Er zaten zowel professionele acteurs tussen als kinderen die nog nooit toneel hadden gespeeld, en er is er geen eentje die een woord missproken heeft omdat wij daar stonden hoor... integendeel zelfs : ik vond de general repetitie beter dan de opvoering waarvoor ik free tickets kreeg....

        op mijn website kan je een kleine reeks van dat toneelstuk bekijken bij "Fiddler on the roof"...

        Stef

        Comment


        • #5
          Zelfde ervaring hier als Stef. Ik heb met en zonder flits geprobeerd - ja dat mocht tijdens de repetitie - en heb een voorstelling zonder flits gefotografeerd. Ik heb vanop drie verschillende plaatsen foto's genomen met statief en een 70-200/4 lens op ISO1600 f4. De zoom was noodzakelijk omdat ik niet zomaar van plaats kon veranderen tijdens een heuse voorstelling, anders had ik zeker ook de 50/1.8 gebruikt. Tussen de acteurs heb ik niet gelopen...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment

          Working...
          X