Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 16-85 of 18-105

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 16-85 of 18-105

    Momenteel ben ik aan het kijken naar een nieuw lens.

    De keuze gaatnmomenteel tussen de 16-85 en 18-105, de vraag die me wel stel is waarom de 16-85 meer dan het dubbele kost. Wat zijn de verschillen en zijn deze belangrijk?

    Thx!

  • #2
    Re: Nikon 16-85 of 18-105

    Metalen vatting versus kunstof... en dan natuurlijk die 16 mm ipv 18. Qua scherpte zullen beide lenzen elkaar niet veel ontlopen. Of dat jou het prijsverschil waard is, dat weet alleen jij. Beide lenzen zijn regelmatig tweedehands te koop en dan is de prijs van de 16-85 al wat redelijker.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 16-85 of 18-105

      ik heb vorig jaar mijn 18-105 ingeruild voor een 16-85 en ik moet eerlijk zeggen dat ik buiten de bouwkwalitieit weinig verschil merk.
      mischien had ik een heel scherpe 18-105 maar ik zou het niet meer doen gezien het prijsverschil.
      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 16-85 of 18-105

        Zelf vind ik die stap van 28mm naar ongeveer 24mm toch wl interessant, en 10 keer per dag van lens kunnen wisselen zonder je zorgen te maken dat de vatting afbreekt, dat is ook wat waard.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 16-85 of 18-105

          je bedoelt 18 vs 16 mm zeker?

          het prijsverschil is enorm tussen de 2 maar waar zit die 300 euro toch?!

          is een metalen mount een enorm verschil met een plastic?
          Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
          Zelf vind ik die stap van 28mm naar ongeveer 24mm toch wl interessant, en 10 keer per dag van lens kunnen wisselen zonder je zorgen te maken dat de vatting afbreekt, dat is ook wat waard.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 16-85 of 18-105

            De 16-85 heeft 2 elementen méér, en 2 ipv 1 ED element en 3 ipv 1 asferisch element. Dus meer glas en duurder glas - denkelijk vooral omwille van die 16 mm (24 mm omgerekend). De 16-85 focust ook iets sneller. Die andere motor, glas en metalen elementen verhogen allemaal de prijs. Nikon zal denkelijk ook wel een wat betere marge nemen op duurder materiaal.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 16-85 of 18-105

              Ik heb ze alletwee getest en in scherpte zijn ze mekaar waard. De extra breedte is bij de een voordeel, het extra telebereik bij de ander.
              Beide lenzen presteren zeer goed vind ik zelf....

              Comment

              Working...
              X