Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Combinatie van lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Combinatie van lenzen

    Hallo,

    Het is hoog tijd om een update te doen van mijn lenzen. Na een paar jaar ben ik toe aan 'ander' materiaal.
    Ik zou zowel een 'standaard' lens willen alsook een zoomlens.

    Eerst dacht ik aan een nikkor 16-85 icm een tamron 70-300.
    Daarmee kan ik zeker weer even door. Maar... Ik heb vooral nood aan een stevige zoom...

    Aangezien her en der beweerd wordt dat de 18-200 mm vr even goed zou zijn als de 16-85, zou ik eventueel deze lens kunnen nemen, en nog even doorsparen voor een grotere zoom tot 400 of zelfs 500mm.
    Momenteel is 500mm misschien overkill hoor, maar lenzen kopen is een investering, dus wil ik er goed over nadenken. Ik zou geen investering willen doen voor een 400mm lens, als ik nadien moet merken toch nog te kort te komen...

    Ik besef ook wel dat lichtsterkte een belangrijk iets is, maar het blijft een hobby en kan het thuis niet verantwoorden om een paar 1000 euro meer uit te geven voor mijn droomlenzen

    Heeft iemand ervaring met de 18-200, 16-85 en eventueel de Sigma 120-400? Of waarom niet, de sigma 50-500 :-)

    Simpel gezegd: Ik zoek dus een redelijk betaalbare zoomlens, maar waarmee combineer ik dit?


    Groeten,



    Tim
    http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

  • #2
    Re: Combinatie van lenzen

    Beste Tim,
    ik ben een canongebruiker, maar wat geldt voor alle lenzen: Hoe meer zoombereik, hoe minder de beeldkwaliteit.
    Zoomlenzen zijn steeds een compromis,,,, en ja het is natuurlijk leuk als je geen lenzen hoeft te wisselen.
    groetjes,
    ray
    Canon EOS 5D MIV
    https://www.flickr.com/photos/valloray/

    Comment


    • #3
      Re: Combinatie van lenzen

      Zelf heb ik de 16-85 en ben er enorm tevreden mee, haarscherp en perfect werkende vr.
      Ivm het zoombereik moet ik zeggen dat ik op reis meestal geen groter bereik meeneem (soms meer breedhoek, dat wel), en ik heb niet echt het gevoel dat ik mm's te kort kom.
      Mij lijkt de combinatie 16-85 en 70-300 perfect, persoonlijk zou ik wel kiezen voor de nikon 70-300vr, ipv de tamron.

      Het is idd zoals Vallory terecht opmerkt: hoe meer zoombereik, hoe meer compromissen moeten gesloten worden.
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: Combinatie van lenzen

        Wat gebruik je nu en wat kom je te kort?

        Je hebt het over 16mm en 500mm, nu ik geen idee heb wat je fotografeert en onder welke lichtomstandigheden is advies vrijwel onmogelijk. Ik zou zeggen: koop drie lenzen die ieder dat goed doen in het bereik dat je nodig hebt. Tamron 17-50 f2.8 en een Tamron 70-200 f2.8 (samen ong. €1000). Boven de 200mm kan ik je niet helpen en ik heb het idee dat je een beetje doorschiet met 500mm, zo niet dan zou ik daar mijn focus leggen. Overigens een minder lichtgevoelige standaard lens (die je nu waarschijnlijk al hebt) is een externe flitser ook geen gek idee.

        Laat even weten wat je zoal doet en voorbeelden (foto's) zeggen meer dan 1000 woorden.

        Mvg Michel
        Last edited by Lachofikschiet; 26 augustus 2012, 02:01.

        Comment


        • #5
          Re: Combinatie van lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
          Beste Tim,
          ik ben een canongebruiker, maar wat geldt voor alle lenzen: Hoe meer zoombereik, hoe minder de beeldkwaliteit.
          Zoomlenzen zijn steeds een compromis,,,, en ja het is natuurlijk leuk als je geen lenzen hoeft te wisselen.
          groetjes,
          ray
          De TS bedoelt telebereik en niet zozeer zoombereik.

          Comment


          • #6
            Re: Combinatie van lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door mottiti Bekijk bericht

            ... Ik heb vooral nood aan een stevige zoom...



            Tim
            Staat er toch echt.

            Comment


            • #7
              Re: Combinatie van lenzen

              Nu een 16-85 en 2de handse Tamron 70-300 USD VC kopen en blijkt dat je toch meer tele nodig hebt, die weer verkopen en een Nikkor 80-400 aanschaffen.

              Als je meer zoom wilt is de Nikkor 18-300 de beste keus, maar alleen voor meer zoom.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Combinatie van lenzen

                Mijn excuses, ik heb me niet correct uitgedrukt.
                Ik wil verschillende 2 tot max 3 lenzen voor een groot telezoombereik, niet perse een lens met grote zoom.
                Anders zou ik de sigma 50-500 kopen :-).

                Dus ik zoek een combinatie van lenzen, en zoals eerder vermeld niet de superdure toplenzen, want het blijft een hobby.

                Ik dacht dus aan de 16-85 in combi met een 70-300. Daar kom ik al een heel eind mee. En dan later, indien toch onvoldoende een 400 of 500mm ( dus telkens de zoom per lens wat minimaliseren)

                Maar sommige reviews zeggen dat de 18-200 evengoed is qua beeldkwaliteit als de 16-85.
                ( ik heb het nu niet over de fotograaf zelf :-) )
                Dan zou ik misschien beter de 18-200 kopen, en later een lens tot 400mm. Dan heb ik 2 lenzen, ipv 3.
                Ik weet wel dat meer zoom niet zo ideaal is, en dat lichtsterke lenzen nóg beter zou zijn, maar daar ga ik voor het compromis: centen/ hobby/ verbouwing etc

                Ik zoek dus leer 'tele' omdat ik naast landschappen meer en meer dieren (vnl vogels) fotografeer, en mijn reikwijdte verre van ideaal is...
                http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

                Comment


                • #9
                  Re: Combinatie van lenzen

                  Ik heb een 100/400 en deze is voor vogels dikwijls niet tele genoeg daarom denk ik dat een 150/500 misschien een betere optie is als deze in je budget past.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Combinatie van lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Ik heb een 100/400 en deze is voor vogels dikwijls niet tele genoeg daarom denk ik dat een 150/500 misschien een betere optie is als deze in je budget past.
                    Als je voor de 500 gaat neem dan de 50-500 os van sigma.
                    ik heb deze lens ook en is een hele fijne lens. hen de 150-500 van een kennis gezien maar die haalt de kwaliteit niet van de 50-500 os
                    hij is misschien iets duurder maar zeker zijn geld waard. Voor de vogels is het zeker een goede lens.
                    Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Combinatie van lenzen

                      lenzen kopen is een investering inderdaad, maar dat geld niet over lenzen à la 18-200...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Combinatie van lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                        lenzen kopen is een investering inderdaad, maar dat geld niet over lenzen à la 18-200...
                        Dat hangt af van je doel. Ik zei het al: ik heb geen zin om gigantische bedragen te investeren in toplenzen voor foto's die voornamelijk prive blijven. Dus voor mij persoonlijk is het geen meerwaarde om grotere investeringen te doen. Zeker omdat ik geen getalenteerde fotograaf ben. Want ik denk dat de fotograaf nog steeds belangrijker is dan de lenzen an sich.

                        Maar je hebt wel gelijk :-)


                        Alleszins wordt het een aanvulling met 16-85, een 70-300 en dan zien we later wel weer.

                        Dankjewel
                        http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

                        Comment

                        Working...
                        X