Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

    Dag fotograafjes!

    Ik heb me altijd laten vertellen dat beeldstabillisatie toch wel belangrijk is.. Maar is dit bij macro fotografie nodig? Is hier veel verschill in? (foto's met of zonder beeldstabillisatie?!)

    Ik hoor het graag van jullie! Groetjes!

  • #2
    Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

    Bij macrofotografie wordt bijna altijd een statief gebruikt, dus een lens met stabilisatie heb je niet nodig (dat zet je namelijk af als je n statief gebruikt).

    En bovendien zijn macrolenzen zonder stabilisatie veel goedkoper dan die met !
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

      Het oude principe "macro altijd op statief" is lang niet altijd toepasbaar.

      Ik maak veel fotos zonder stabilisatie, zelfs met een 180 mm uit de hand als er genoeg licht is.
      Maar op die manier heb ik wel regelmatig missers, of kan de foto gewoon niet nemen.
      Ik overweeg toch een IS lens om "voor de voet" raak te schieten.

      Veel hangt af van wat je wil fotograferen, wanneer en hoe.
      De mooiste fotos zijn dikwijls degene die je op voorhand gepland hebt en tijd voor genomen - op statief, en niet de snapshots.

      Ik zou beginnen met een (nu veel tweedehands verkrijgbare) lens zonder stabilisatie om een beetje te zien of het je ligt.

      Comment


      • #4
        Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

        onscherpte bij Macro is in heel veel gevallen niet zozeer bewegingsonscherpte, maar beweging van jezelf van en naar het object toe, dus bv een ademhaling of dergelijke beweging wat het focuspunt verandert, daar helpt IS ook niet bij.
        Ik zelf fotografeer uit de hand met een 180 mm, vind zelf een statief bij beestjes absoluut niet werken, tegen de tijd dat je de boel recht hebt staan is de ""vogel"" vaak al gevlogen.
        Dus macro is naar mijn mening meer een kwestie van goede technieken aanleren dan van hulpmiddelen zoals IS en statief.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

          Hier lens met IS en kan uit ervaring zeggen dat je er echt wel baat bij hebt. Met stabilisatie en niet nodig is knopje omzetten, er zonder heb je geen keuze. De keuze? MET!!!! Ik gebruik mijn macrolens ook voor bv portretten en daar komt IS ook vaak vanpas My vote is PRO stabilisatie!
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

            klopt, maar dat het absoluut nodig is, is een ander verhaal. Handig als je het hebt dat wel, maar met de juiste techniek is meer te bereiken.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

              Beeldstabillisatie op een objectief kan altijd handig zijn, bijzonder boven de pakweg 85mm, is het een noodzaak, neen.

              Comment


              • #8
                Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                En met goede techniek en mogelijkheden nog het meest
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                  ik ben toch serieus bIij dat ik de 100mm met IS gekocht heb, ik zou niet meer zonder kunnen, ik werk ook vaak vanop statief maar heb daar niet aItijd zin in om dat ding mee te sIeuren, imo is IS toch weI een must.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                    Ik heb al goede foto's genomen met de 100mm L IS op 1/20sec. Goede techniek en ademhaling zijn dan zoals al aangehaald wel belangrijk. Ook het zacht indrukken van de ontspanknop is dan een must.
                    Zij die beweren dat je het niet nodig hebt hebben nog niet veel met deze lens gewerkt. Op statief heb je het inderdaad niet nodig. Maar je sleurt niet altijd met het statief rond en soms kom je er met een statief niet naargelang de omgeving of ondergrond.
                    Heb je het budget neem dan mét stabilisatie. Als je het hebt kan je het afzetten. Als je het niet hebt kan je het niet opzetten Een 'must' is het niet, maar ik wil niet meer terug naar de versie zonder IS.

                    Grtz,
                    Kurt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                      Beeld stabilisatie nodig bij macro fotografie?
                      Niet echt,
                      maar...
                      een macrolens koop je niet alleen om aan echte macro vergrotingsmaatstaf 1:1 te doen.
                      Met een vrijwel altijd dure macrolens, kan je toch veel meer doen.
                      Elke macrolens gedraagt zich als om het even welke andere lens,
                      bovendien zijn de meeste macrolenzen, prime lenzen, lenzen met vast brandpunt, wat de scherpte van de lens ten goede komt, in vergelijking met zoomlenzen.
                      Het is zonde om een macrolens enkel voor macro te gebruiken, in mijn ervaring.

                      Heb 3 macrolenzen.
                      60mm. niet gestabiliseerd
                      180mm. niet gestabiliseerd
                      105mm, met beeldstabilisatie.

                      Bij de 60mm. mis ik de beeldstabilisatie niet.
                      Bij 180mm. mis ik de beeldstabilisatie erg, wanneer mijn onderwerp wat verder weg is.
                      Je kan met deze lens immers dezelfde foto's nemen, als met om het even welke lens, op 180mm.
                      De 105mm. heeft beeldstabilisatie aan boord, heb de lens speciaal gekocht omdat ik dit mis, bij dit soort (korte) tele.

                      Een lens koop je voor jaren, gaat bij wijze van spreken een leven lang mee,
                      zelfs bij eventuele verkoop, zal je weinig verliezen op een gestabiliseerde lens.

                      Een lens kopen is keuzes maken, voor mij is het duidelijk, ik kies voor een gestabiliseerde macro lens.

                      Succes bij je keuze.
                      Nikon D7000, en wat glas.
                      http://blog.seniorennet.be/pacha/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                        Op statief is IS niet nodig, uit de hand geschoten boven 60mm wordt het lastig zo niet onmogelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                          onzin, fotografeer al jaren zonder IS, met een 100 mm, 150 mm en nu een 180 mm, gewoon uit de hand, maar zoals ik al eerder aangaf, vergt wat oefening en ervaring. Je vraagt je soms af hoe mensen in godsnaam vroeger het voor elkaar gekregen hebben om foto''s te maken, zonder beeldschermpje, autofocus, IS en meer van die huidige handigheidjes.
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                            ........... Je vraagt je soms af hoe mensen in godsnaam vroeger het voor elkaar gekregen hebben om foto''s te maken, zonder beeldschermpje, autofocus, IS en meer van die huidige handigheidjes.
                            goede fotografen met de juiste camera instelling en veel ervaring en geduld.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beeldstabillisatie nodig bij macro fotografie?

                              Wil niet gelijk zeggen dat IS onzin is, maar niet gelijk voor iedereen nodig (voor Macro), maar persoonlijk ben ik er erg content mee. Geeft mij toch de mogelijkheid om met kortere sluitertijden uit de hand te schieten.
                              Het is dan ook voor iedereen verschillend of het een toegevoegde waarde heeft......

                              Vroeger was alles anders. Paard en wagen etc ...

                              Comment

                              Working...
                              X