Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis Afrika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rondreis Afrika

    Ik vertrek heel binnenkort naar Afrika voor een rondreis van 3 weken.
    Nu ben ik in dubio welke lenzen ik mee zou nemen, aangezien ik slechts bitter weinig ervaring heb met reisfotografie (en in dit geval ook voornamelijk wildlife). Ik hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen om te kiezen.

    Ik heb de volgende lenzen:
    EFS 18-55 mm
    EFS 55-250 mm (op dit moment mijn favoriete lens)
    EF 70-300 mm
    EFS 17-85 mm

    Ik heb plaats voor 2 lenzen in mijn tas (misschien 3, maar dat zal afhangen wat ik nog meeneem aangezien ik slechts 1 stuk handbagage kan voorzien).
    Nu had ik dus graag geweten welke lens sowieso onmisbaar is en wat een mooie aanvulling is.
    De laatste 2 lenzen heb ik nog maar pas in mijn bezit, dus nog niet echt de kans gehad om ze uit te testen. Vandaar dus dat alle tips welkom zijn

  • #2
    Re: Rondreis Afrika

    Wat bedoel je met 1 stuk handbagage ? Zelf heb ik altijd een trolley mee het vliegtuig in. Meestal weegt deze zo'n 12 kilo (soms meer). Gewicht wat je mee mag nemen in het vliegtuig verschilt per maatschappij.

    Schoudertas voor de fotografie spullen gaat mee in de koffer....

    Wat betreft de objectieven. Neem mee waar jij je prettig mee voelt met fotograferen. Een tele objectief is wel een must om mee te nemen. je geeft indirect al antwoord op één van je vragen. Dat de 55-250 op dit moment je favoriete objectief is. Verder denk ik dat het handig is om de 17-85 mee te nemen. Dan ben je toch al leuke set mee.

    Verder advies lees eens op het forum. Mbt extra tips. Er is al erg veel geschreven over safari etc ;-)
    En wat betreft de ervaring met je objectieven. Dit doe je pas op door deze te gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Rondreis Afrika

      Met 1 stuk handbagage bedoel ik dat ik dus slechts 1 iets meeneem op het vliegtuig. In die tas moeten dus mijn camera + objectieven en de spullen die ik gedurende de reis overdag nodig zal hebben (bvb zonnecrème, drinkbus, portefeuille, ...). Vandaar dat ik dus met beperkte mogelijkheden zit om spullen mee te nemen en selectief moet zijn.

      Aangezien het een jeepsafari is, is een trolley nutteloos. En aangezien de rugzak niet voldoende bescherming zal bieden, kan ik daar ook geen fotomateriaal in kwijt. Vandaar moet het in de handbagage.
      Ook gezien het feit dat ik geen ezeltje ben en mezelf geen grote rugzak, fototas en aparte daypack zie meesleuren moet ik alles toch een beetje combineren om zo efficiënt en licht mogelijk te reizen.

      Comment


      • #4
        Re: Rondreis Afrika

        Hey Tila,

        Als je vliegt met een lijnvlucht naar Afrika (wat meestal zo is), dan controleert men je handbagage nooit op gewicht. Als het binnen de toegelaten afmetingen is, zal niemand iets zeggen. Dus op kilo's zou ik niet kijken.

        Wat inderdaad belangrijker is, is dat je tas ook perfect bruikbaar moet zijn in de jeep. Zorg dat je makkelijk overal aan kan, en zorg dat je de plaats in je tas optimaal benut. Met dat laatste bedoel ik; op het vliegtuig laat je de zonnecrème en de drinkbus beter in je gewone bagage, zodat er meer plaats is voor lenzen. En in de jeep kan de zonnecrème dan weer in je handbagage, want er zal plaats genoeg zijn in je tas: je hebt immers al je camera en één lens steeds vast in je handen!

        Terloops; ik zie niet het nut in om een drinkbus mee te nemen. De meeste jeepsafaris nemen steeds vers water mee (in plastic flesjes) dat bovendien voor jou wordt koel gehouden. Er zijn meestal pockets voorzien om zo'n flesje in neer te planten. En vervuilend hoeft het niet persé te zijn; je kan steeds je flesje hervullen, net zoals je zou doen met je drinkbus.

        Anyway, moest je toch moeten kiezen wat betreft je lenzen; ik zou zeker de 300mm meenemen. Het klopt dat je voor de grootste dieren dit niet nodig hebt. Maar voor al de rest wél. En dan heb ik het niet enkel over de vogels, maar zelfs bvb over de katten. want ik vermoed dat je op safari gaat in Nationale Parken, en daar mag je niet van de weg af. Maw de kans is klein dat die leeuw net gaat staan op 5 meter van de baan.

        Mijn tweede lens zou één van je twee breedhoek lenzen zijn. Neem je favoriet. Sowieso moet je een breedhoek hebben, want een reisalbum met enkel plaatjes van dieren, en zonder de landschappen; het zou maar triestig zijn.

        Mijn derde keus zou dus pas die 55-250 zijn. Maar zoals ik zei; je zorgt beter dat er zoveel mogelijk lens materiaal mee kan, dus neem ze maar mee. En zeker als het je favoriete lens is.

        Safari nyema!

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: Rondreis Afrika

          Bedankt Jochen. Wordt dus dit weekend even mijn nieuwe lenzen uitproberen en beslissen.

          Wat betreft de drinkbus, er staat wel effectief op de inpaklijst om deze mee te nemen. Het klopt dat ze water voorzien op de jeep, maar bij het reisbureau zeiden ze me dat dit in een groot reservoir is waarvan je dan zelf je bus kunt vullen. Geen idee dus wat ik moet verwachten, aangezien elke maatschappij waarschijnlijk wel zijn manier heeft (en met deze maatschappij heeft nog niemand van het reisbureau ervaring).
          Nu ja, ik zie wel ter plaatse. Ik gooi dat ding gewoon in mijn rugzak en bij aankomst zie ik dan wel of ik hem er nog uithaal of niet. Er worden namelijk ook game walks georganiseerd, dus ik vermoed dat ik hem daarom nodig heb.
          Wat betreft de andere spullen zoals zonnecrème, die gaan bij vertrek inderdaad in de gewone bagage Ik zat er trouwens daarnet ook aan te denken om speciale reisflesjes te kopen en daar dan elke keer zonnecrème in over te zetten zodat het minder plaats inneemt in mijn tas. Dan kan het gewoon in mijn heuptasje mee en blijft de grote tube in mijn rugzak.

          Comment


          • #6
            Re: Rondreis Afrika

            Hey Tila,

            Je kan evengoed, éénmaal je bent aangekomen op je bestemming, een klein flesje water kopen hé. Dan kan je dat als drinkbus gebruiken, en heb je je de plaats bespaard in je handbagage

            Mvg,

            J.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: Rondreis Afrika

              De drinkbus gaat gewoon in mijn rugzak die ingecheckt wordt hoor, die neem ik niet mee op de vlucht
              Dat flesjes water zou ik dan ter plaatse toch ook moeten meenemen in mijn daypack, dus dan toch liever de drinkbus. Dan ben ik zeker dat die niet gaat uitlopen

              Comment


              • #8
                Re: Rondreis Afrika

                Haa sorry ik dacht dat je rugzak je handbagage was.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Re: Rondreis Afrika

                  Ben 2x keer in Afrika geweest (januari weer ).
                  Een groothoek heb je zeker nodig. Ik heb zelf de efs 17-85 en die voldoet prima.
                  Welke tele je meeneemt hangt van je voorkeur af.
                  De efs 55-250 is een fijne lichte lens, de 70-300 heeft iets meer bereik, maar dit is in vergelijk met de 55-250 nagenoeg verwaarloosbaar
                  Zo heb je de range van 17 tot 250/300 mm "gedekt".

                  Ik zou ook letten op de lichtsterkte. Safari's zijn vaak in de vroege ochtend en namiddag tot zonsondergang (i.v.m. de warmte en dus ook inactiviteit van het wild) dus iedere stop is er één. Weet niet welke 70-300 je hebt met of zonder IS. Ook dit kan meewegen.

                  Daarnaast is het zo dat als je begeleide safari's (met gids en zo) gaat, deze je vaak tot op enkele meters van het wild kunnen brengen
                  Voor vogels kom je altijd mm tekort is mijn ervaring.

                  Een drinkbus zou ik niet meenemen. Ook in Afrika zijn flessen water verkrijgbaar. Je kunt toch niet onder de kraan bijvullen. Kraanwater is daar in 99,99 van de 100% niet geschikt als drinkwater.
                  Veel (foto)plezier. Ik ben benieuwd naar de resultaten
                  Don't Blame The Canon, Blame The Canonnier

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rondreis Afrika

                    Tila,

                    Heb zelf geen ervaring met de jouw lensen maar zou sowieso de gedachtengang van Jochen volgen !

                    Kwestie bagage moet je toch wel uitkijken, ze zijn weliswaar toleranter indien je enkel fotomateriaal in je handbagage steekt maar het hangt ook wel af van de vliegmaatschappij.
                    Vergeet niet dat je buiten je handbagage vrijwel altijd een camera+lens en laptop mag dragen.
                    Een drinkbus ter plaatse vullen uit een groot reservoir lijkt me nogal "gevaarlijk". Indien mogelijk beperk je je beter tot "bottled" water.
                    Heb zelf een kleine/goedkope maar praktisch rugzakje gekocht met een "camelbag". Vooraleer op reis te gaan zou ik een bezoekje brengen aan een Decathlon sportwinkel. Safaribroeken en rugzakken aan scherpe prijzen :-)
                    Even iets anders, neem je één camera mee ? Welk model ?
                    Misschien het overwegen waard om een tweede camera te kopen. tweedehands kan je er genoeg vinden, die je na afloop voor weinig verlies weer van de hand doet. Op deze manier heb je een backup voor deze, toch wel unieke reis EN niet onbelangrijk, heb je twee camera's ter beschikking en dien je niet van lens te verwisselen ( minder kans op stof ...).
                    Liefst dan nog een camera die hetzelfde type batterijen/geheugenkaarten gebruikt !
                    Een niet onbelangrijke vraag, hoe ga je je foto's opslaan ... ?

                    Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat je heel autonoom kan werken, je kan immers niet snel even naar huis gaan om één en ander te halen, noch ter plaatse naar de Mediamarkt !
                    Dus goed enkele keren alles overlopen !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rondreis Afrika

                      Picha, bedankt voor de uitgebreide reactie.

                      Ik neem de Canon 60D mee. Ik zat al na te denken over eventueel nog een 2de body, maar vrees dat ik dat niet georganiseerd krijg in mijn tas
                      Ik vraag het wel even aan een kennis of ik het eens kan uittesten met zijn camera of er 2 in de rugzak passen, maar heb er niet al te veel hoop op. Ik neem namelijk ook nog voor beide lenzen een zonnekap mee, wat uiteraard ook wat ruimte in beslag neemt.

                      Qua geheugenkaartjes heb ik 2x 16GB en 5x 4GB. Ik vroeg me ook al af of dit voldoende zal zijn. Ik neem namelijk geen laptop mee, want dat wordt me te onhandig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rondreis Afrika

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tila Bekijk bericht
                        Picha, bedankt voor de uitgebreide reactie.

                        Ik neem de Canon 60D mee. Ik zat al na te denken over eventueel nog een 2de body, maar vrees dat ik dat niet georganiseerd krijg in mijn tas
                        Ik vraag het wel even aan een kennis of ik het eens kan uittesten met zijn camera of er 2 in de rugzak passen, maar heb er niet al te veel hoop op. Ik neem namelijk ook nog voor beide lenzen een zonnekap mee, wat uiteraard ook wat ruimte in beslag neemt.

                        Qua geheugenkaartjes heb ik 2x 16GB en 5x 4GB. Ik vroeg me ook al af of dit voldoende zal zijn. Ik neem namelijk geen laptop mee, want dat wordt me te onhandig.
                        Graag gedaan !

                        Zoals ik al zei, één camera+lens mag rond je nek. Dus zeker proberen ! Beperk je (hand)bagage (toiletgerief en dergelijke kan je ook ter plaatse kopen !).
                        Inventief zijn is de boodschap ( droeg een fleece blazer bij vertrek waarin ik bij aankomst in Afrika een camera en lens wikkelde).
                        Persoonlijk zou ik niet genoeg hebben aan 52 Gb, tcoh niet wanneer je Raw shoot.
                        3 weken is lang en Afrika mooi ! :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rondreis Afrika

                          Ik ben onlangs nog in Kenia geweest en mijn fototas weegt bijna 20kg (er zitten 2bodies en o.a. een 500mmf4 in) en die past net in de overhead van een grote jet (genre 747). In kleinere jets lukt dat niet en dan laat ik die bij het personeel die er altijd een veilig plaatsje voor vindt). Idem als we gaan duiken en dan heb ik een even grote trolley met o/w fototoestanden. En dat doe ik al 20 jaar, minstens één keer per jaar. Ik heb één keer wat strubbelingen gehad, maar een combinatie van vriendelijkheid en fermheid lost zoiets wel op.
                          Ik zou nooit naar Afrika gaan zonder een 2de body. Een lens is omzeilbaar, want je kan je voeten (of de jeep) gebruiken om vooruit of achteruit te gaan; een body niet. De prijs van de geheugenkaartjes is miniem in de totale kost van je reis, dus best zoveel mogelijk. En een trolley is handig in de luchthaven...Stap een winkel binnen en vergelijk fototassen; mijn vrouw heeft een Loewepro mini trekker en daar kan je echt veel spullen in kwijt. jJe kan ook een fotovest dragen en daar een body of lens in stoppen.
                          plezier ermee!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rondreis Afrika

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tila Bekijk bericht
                            Qua geheugenkaartjes heb ik 2x 16GB en 5x 4GB. Ik vroeg me ook al af of dit voldoende zal zijn.
                            Voor mij zou dat toch het geval zijn. Ik heb idem camera (en ook nog een 5D), en heb 50Gb aan kaartjes mee voor 2 weken safari. En daarmee kom ik ruimschoots toe. Alhoewel... soms is het er "kort bij".
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rondreis Afrika

                              Zoals reeds gezegd kan ik geen trolley meenemen. Die is misschien handig op de luchthaven, maar ter plaatse wordt die door de maatschappij afgeraden. Ook mijn reisagente zei al dat ik ter plaatse echt geen nut zal hebben van een trolley maar beter een rugzak of schoudertas voorzie. Het is en blijft een kampeerreis met tussendoor wel eens een overnachting in basic lodges, maar ik ga niet in mooie, luxueuze hotels overnachten. Die trolley past dus echt niet in het plaatje.

                              @Jochen, serieus twijfelgeval Ik neem denk ik toch nog maar één of twee extra kaartjes mee. You never know! Die dingen wegen toch niks, dus op dat vlak hoef ik me niet in te houden

                              Comment

                              Working...
                              X