Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergoeding van werkgever voor gebruik camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergoeding van werkgever voor gebruik camera

    Beste forumgangers,

    even een vraagje: zijn hier mensen die al eens foto's trekken met hun eigen toestel voor het werk en daar een compensatie van de werkgever voor krijgen?

    We willen hier op het werk eens onderzoeken hoe we een soort compensatie kunnen regelen voor cameragebruik en -slijtage voor als we foto's maken met ons eigen materiaal tijdens de werkuren.

    Bedankt!
    Maarten
    Canon 40D + en wat glas

  • #2
    Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

    Ik weet natuurlijk niet over welke opnamen het gaat maar volgens mij zijn er grosso mode twee mogelijkheden:
    1 - je neemt foto's met je eigen toestel voor je firma die gebruikt worden voor interne / externe publicatie / doeleinden.
    2 - je neemt de foto's voor eigen gemak om inzicht in een bepaalde opdracht te krijgen ( bvb herstellingen aan machines om de schade en (de)montage te documenteren.)

    Mijn redenering:
    Een bedrijf zal geen betalingen doen zonder factuur. Dus tenzij je uw werkgever een factuur kan voorleggen zal hij je niet betalen want je word al betaald...

    Uit eigen ervaring:
    Ik heb jaren foto's gemaakt voor het bedrijf. oa bij pensionering werknemers ed.
    Dit heb ik eenmalig moeten doen met eigen toestel.
    De opnamen waren blijkbaar in de smaak gevallen wat resulteerde in het feit dat de firma een toestel en externe flits zelf aankocht waarmee ik de opnamen kon maken. Dit tijdens mijn uren.

    Dus:
    in geval van situatie 2: goed voor u, no ping ping
    in geval van 2 of in combinatie met 1: De boekhouding moet kloppen en dus word je niet betaald voor je foto's. je uurloon/maandloon word al betaald of de werkgever koopt zelf een toestel aan waar je mee mag werken tijdens je uren.

    Mvg
    -Spider-
    Bezoek ook eens Spider's Web

    http://www.spidersweb.be

    Comment


    • #3
      Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

      wij hopen een soort regeling uit te werken waarbij we ons toestel tijdens een evenement verhuren aan onze werkgever, voor een bescheiden bedrag, zodanig dat na verloop van bv 5 jaar de helft van de waarde van het toestel is terugbetaald.
      Maarten
      Canon 40D + en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

        Acc. aankopen voor jezelf, zoals daar zijn, snijlat,snijmat, batterijen, ik zeg maar, dus jij het materiaal en zij het bonnetje/fact.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

          Ik had een regeling met km-veroeding getroffen voor cameragebruik.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

            Ik wens je veel sucses.
            Btw: mijn bedrijf was een multinational. Mischien dat het lukt met een kleine zelfstandige?

            Mvg
            -Spider-
            Bezoek ook eens Spider's Web

            http://www.spidersweb.be

            Comment


            • #7
              Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik had een regeling met km-veroeding getroffen voor cameragebruik.
              Een km vergoeding terwijl je reeds op het bedrijf aanwezig bent ( tijdens werkuren)
              Ruikt naar fraude, ziet er goed uit voor je berdrijf.
              Hopelijk leest er niemand mee van de belastingsdienst.
              Mvg
              -Spider-
              Bezoek ook eens Spider's Web

              http://www.spidersweb.be

              Comment


              • #8
                Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                Als het echt occasioneel is, dan kan je dat regelen met een onkostennota.
                Als dat gaat om af en toe 20 - 30€ (en met akkoord van je werkgever!), dan zal niemand daar over vallen.

                Als je dat elke week doet, dan moet je die kosten kunnen bewijzen.
                Ik moet voor mijn onkostenvergoeding ELKE Euro verantwoorden, en er is een lijst van kosten die aanvaard worden en wat niet.
                Als er iets anders op moet, dan moet ik vooraf OK aan mijn baas vragen.

                Véél beter is dat je werkgever gewoon een toestel koopt en dan gebruik jij dat toestel voor de bedrijfstoepassing.
                De meeste van onze sales and service reps hebben trouwens een compactje bij om iets bij een klant te kunnen vastleggen.
                Dat zijn toestelletjes van iets tussen de 100 en 200€.
                Als ze daar in het WE hun kinderen mee fotograferen, dan valt niemand daarover.

                Comment


                • #9
                  Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door -Spider- Bekijk bericht
                  Een km vergoeding terwijl je reeds op het bedrijf aanwezig bent ( tijdens werkuren)
                  Ruikt naar fraude, ziet er goed uit voor je berdrijf.
                  Hopelijk leest er niemand mee van de belastingsdienst.
                  Mvg
                  Dat is niet zo ongewoon hoor, dat doe ik regelmatig als ik onder werktijd naar een andere vestiging toe moet
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                    Ik gebruik regelmatig mijn camera op school, ik heb er daarentegen nog nooit aan gedacht om daar iets voor te vragen of zo.
                    Op vele scholen koopt men een camera aan die iedereen kan gebruiken voor uitstappen, feesten, in de klas,... Natuurlijk geen duur ding, maar een compactje
                    Ik zal mijn nieuwe directie eens polsen of hiervoor al een budget kan gevonden worden in ons nieuw/klein schooltje

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                      Dat is niet zo ongewoon hoor, dat doe ik regelmatig als ik onder werktijd naar een andere vestiging toe moet
                      Inderdaad als je op 'verplaatsing' moet dan is het normaal.
                      De opnamen die ik maakte voor het bedrijf was op het bedrijf zelf en niet op verplaatsing.

                      Mvg
                      -Spider-
                      Bezoek ook eens Spider's Web

                      http://www.spidersweb.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                        Is het occasioneel? Dan hoop ik dat je werkgever je een fles wijn of cadeaubon schenkt. Maar onkosten? Je broek verslijt je toch ook op kantoor? Krijg je die ook vergoed?

                        Anders word het natuurlijk als je bv heel erg veel productfoto’s voor jullie website moet maken of zo. Dan zou ik vragen aan je werkgever om in degelijk materiaal te investeren. Een toestel en lens zal dan wel klein bier zijn t.o.v het studio materiaal. Ofwel ga je voor bijberoep, fotografeer je de zaken in je eigen tijd en factureer je aan je huidige baas.
                        Overigens, een beetje camera gaat dik 150 000 foto’s mee. Dus als je voor je baas 1000 foto’s per jaar maakt (en da's veel voor een bedrijfsfeestje), kan je een vergoeding vragen van 0.6% van het aankoopbedrag. Ik hoop voor jou dan dan je een peperdure D4 en dito lenzen hebt...

                        Ik stel me zeer de vraag naar de mentaliteit van de (hobby)fotografen tegenwoordig. “Ik koop een camera, dus ben ik fotograaf en moet ik betaald worden voor elke foto die ik niet maak voor mezelf”
                        Een beetje meer realiteitszin is toch op zijn plaats. Je krijgt in het leven meer door te geven dan door te vragen. Je kan het natuurlijk niet aan een bank verkopen, maar “gratis” zou misschien beter in ieder zijn business plan moeten staan. Mij heeft het alvast heel wat opgeleverd. Maar dan denk je natuurlijk op langere termijn.
                        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                          Beste kpas,

                          de vraag werd zeker niet gesteld vanuit het idee dat élke foto die ik niet voor mezelf trek, vergoed moet worden. Absoluut niet.

                          Wél vanuit die realiteitszin dat als je aan het eind van het leven van je camera vaststelt dat de helft van de foto's voor het werk werden gemaakt en dat die foto's voor tal van doeleinden gebruikt worden en dat je je werkgever daardoor heel veel geld bespaart, dat de vraag eens mag gesteld worden aan de werkgever of er geen ruimte is voor een vorm van compensatie, toch?

                          We weten allemaal hoeveel een 7D of een D300 kost hé - de helft daarvan is toch een mooie cadeau aan de werkgever, niet?
                          Maarten
                          Canon 40D + en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                            Maarten,

                            Geen idee wat een 7D of een D300 de dag van vandaag kost. Ik koop maar ca om de drie jaar een nieuwe body. Maar als je idd op een paar jaar tijd 75 000 foto's hebt gemaakt voor je werkgever, dan is het een valabele vraag.
                            In dat geval zou ik adviseren om je baas aan te zetten tot de aankoop van een D300 of misschien wel een D700/800 of D4 en de nodige lenzen.

                            Bij dat volume aan foto's bekijk ik de fotografie toch meer als onderdeel van je functieomschrijving. Een secretaresse gebruikt toch ook niet haar privé PC op kantoor? een elektricien toch ook niet zijn privé werkmateriaal en kleding....
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: vergoeding van werkgever voor gebruik camera

                              Als je op 3 jaar 75.000 foto's maakt voor je baas, dan zou ik er nog niet aan denken dat met mijn privé materiaal te doen.
                              Dat lijkt op een bijna fulltime bezigheid, en dan moet de werkgever zorgen voor het materiaal.

                              Als mijn baas vraagt om op het personeelsfeestje een paar fotootjes te trekken, dan doe ik dat gratis. Komt er dan een fles wijn, dan is dit Ok, indien niet is het mij ook OK. Maar als de foto's onscherp zijn, of slecht belicht verwacht ik geen commentaar.

                              Comment

                              Working...
                              X