Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens raden jullie mij aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro lens raden jullie mij aan?

    Hallo, ik heb een Canon EOS 1100d en zou graag een macro lens kopen.. Spijtig genoeg ken ik hier niet zoveel van (al die cijfertjes enzo ;p)
    Ik studeer nog, dus liefst een lens onder de 800 euro maar waarmee ik toch insectjes goed genoeg kan fotograferen.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

    Stuk voor stuk (optisch) goeie alternatieven:

    - Canon 100mm f2.8 macro USM
    - Canon 100mm f2.8L IS macro USM
    - Sigma 105mm f2.8
    - Sigma 150mm f2.8
    - Tamron 90mm f2.8

    Nu de Tamron is het goedkoopste. Is optisch een goede lens (ik heb hem zelf gehad, op een Pentax camera weliswaar). Bouwkwaliteit is op zich ook niet slecht. Nadelen; vreselijk trage auto focus en geen full time manual focusing. (check google maar wat dit precies inhoudt )

    De op 1 na goedkoopste is de Sigma 105mm f2.8. Ik heb zelf geen ervaring met dit objectief maar wat ik ervan gelezen heb is deze optisch ook goed en heeft deze eveneens een erg trage AF.

    Dan de Canon 100mm f2.8 macro. Deze is wel wat duurder dan de Tamron 90mm en de Sigma 105. Toch zou ik je véél eerder deze aanraden. Is optisch écht supergoed, bouwkwaliteit is beter dan de Tamron (en vermoedelijk ook beter dan de Sigma?) en heeft USM, en is hiermee een stuk sneller en beter qua AF. Ook deze heb ik zelf gehad dus ik put uit mijn eigen ervaringen

    De Canon 100L f2.8 macro is nog mooier. Optisch net zo goed of zelfs nóg beter dan de non-L, heeft nog een beter bouwkwaliteit ('t is een L lens en die zijn altijd supergoed gebouwd), AF nog sneller (o.a. dankzij het feit dat je de AF op drie standen kunt selecteren) en een geweldig IS (= beeldstabilisatie) systeem, die speciaal ontwikkeld is voor macro-gebruik.

    Met de Sigma 150mm heb ik geen ervaring maar ik weet wel dat er veel mensen zijn die lyrisch zijn over dit objectief. Het voordeel van een langere brandpunt is in ieder geval wel dat de minimum werkafstand iets groter is. Dit houdt dus in dat je iets minder dicht op je onderwerp hoeft te kruipen en dat in geval van schuchtere insecten zijn voordeel hebben. Nu moet je je overigens wel voorstellen dat de minimum scherpstelafstand wordt berekend vanaf de sensor. De Canon 100L heeft een minimum scherpstelafstand van 30cm, de Sigma 150mm heeft een minimum van 38cm. Maar... de Canon 100L is 12,3 cm lang, de Sigma is 15cm lang. Het voordeel van de grotere scherpstelafstand bedraagt dus geen 8cm maar slechts 5,3cm. For what is worth...

    Wat een langere brandpunt wel als voordeel heeft is dat je vaak een mooiere achtergrondvervaging kunt creëren. Anderzijds, een langere brandpunt vereist wel een kortere sluitertijd tegen bewegingsonscherpte of al eerder het gebruik van een statief.

    Ik werk tegenwoordig zelf met de Canon 100L macro IS en als je het geld ervoor hebt (ligt iets boven je budget van 800,-) zou ík je zeker deze adviseren. De IS op dit objectief werkt supergoed en door het brandpunt van 100mm is deze ook nog zeer goed te gebruiken als portretlens.

    Nog 1 tip... voor je überhaupt tot aanschaf overgaat zou je je mijns inziens toch eerst eens moeten verdiepen in de fotografie-materie (je weet wel, al die cijfertjes enzo )
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

      Heel hard bedankt voor je hulp. Ik ben ondertussen een poging aan het doen om mij te verdiepen in de cijfertjes enzo ;p
      Last edited by vlinder'; 21 augustus 2012, 12:03.

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

        Ik denk dat er een canon 100mm L aangeboden staat hier op het forum

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

          Die heb ik zien staan denk ik, maar is zonder beeldstabillisator en dat zou ik toch wel graag willen : ) Toch bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

            Vlinder, er zijn dus 2 soorten Canon 100mm macrolenzen. De "gewone" 100mm f2.8 macrolens en de 100mm f2.8L lens. De L lens heeft beeldstabilisatie (genaamd IS, wat staat voor Image Stabilizer), de gewone 100mm macro niet. Als het dus een L lens is die hier te koop staat, dan is dit dus de versie mét beeldstabilisatie.

            Edit; Ik heb even in de verkoop-sectie van dit forum gekeken, ik neem aan dat deze advertentie bedoeld wordt. Dit betreft volgens de advertentie dus een L versie dus met beeldstabilisatie. Dit is echt een prachtlens om te gebruiken Ik zit niet zo in de tweedehandsprijzen maar als ik zo op Kieskeurig.nl kijk is deze momenteel het goedkoopst te koop voor zo'n 810,- (in Nederland bij de Mediamarkt nota bene). De adverteerder heeft er nog een B&W UV filter bij, deze kosten ook wel een paar tientjes. Op zich lijkt de verkoopprijs mij dan ook niet onredelijk, uitgaande dat zijn exemplaar daadwerkelijk in nieuwstaat verkeert.

            Een foto zegt meer dan 1000 woorden, daarom dan ook een paar resultaten die ik afgelopen zondag heb geschoten met mijn 100L & 5DII






            Last edited by MarkEL; 21 augustus 2012, 22:09.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

              Waarom koop je geen setje tussenringen...is veel goedkoper.
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                Iemand die zelf aangeeft niets te snappen van "al die cijfertjes" zou ik geen tussenringen aanraden. Bovendien werken tussenringen moeilijker dan een échte macrolens, ze geven je een beperkte vergroting en je moet ze op een goeie lens zetten om deftige resultaten te krijgen. Verre van de ideale kennismaking met macro imho.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Iemand die zelf aangeeft niets te snappen van "al die cijfertjes" zou ik geen tussenringen aanraden. Bovendien werken tussenringen moeilijker dan een échte macrolens, ze geven je een beperkte vergroting en je moet ze op een goeie lens zetten om deftige resultaten te krijgen. Verre van de ideale kennismaking met macro imho.
                  Volledig mee eens. Tussenringen zijn goedkoper... en daar houdt wat mij betreft direct alle voordeel mee op...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Volledig mee eens. Tussenringen zijn goedkoper... en daar houdt wat mij betreft direct alle voordeel mee op...
                    wou de tussenringen optie gewoon even vermelden. Ik heb een 105mm macro die ik niet gebruik omdat ik betere resultaten haal met een prime met een ring.
                    My Website : http://www.ineedair.org
                    Music / Painting / Motion Graphics / Image
                    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door vlinder' Bekijk bericht
                      Hallo, ik heb een Canon EOS 1100d en zou graag een macro lens kopen.. Spijtig genoeg ken ik hier niet zoveel van (al die cijfertjes enzo ;p)
                      Ik studeer nog, dus liefst een lens onder de 800 euro maar waarmee ik toch insectjes goed genoeg kan fotograferen.
                      Alvast bedankt!
                      Kijk eerst eens hoeveel mm je denkt nodig te hebben voor jouw onderwerp(en). Bedenk voor aankoop of je de macrolens voor andere doeleinden zal gaan gebruiken. Ook in welke omgeving ga een dergelijke lens gebruiken (in een bietenveld of in een meer gecontroleerde omgeving b.v. een tuin of zelfs binnen (productfotografie)). Met beeldstabilisator is een macro ook zonder statief flexibeler. Met een budget van €800 zou ik voorzichtig omgaan daar je voor de helft mogelijk al die lens vind die je nodig hebt (dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn).

                      Als aanvulling op de voorgestelde lenzen in dit topic zou ik de Tokina 100mm f/2.8 AT-X PRO 1:1 Macro nog willen toevoegen, vergelijk de foto's van deze lens eens met die van de Canon 100mm L. Scherp en een heel fraaie onscherpte (bokeh).

                      Drie reviews:




                      Mvg Michel
                      Last edited by Lachofikschiet; 23 augustus 2012, 16:02.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                        De kiron 105 mm macro is een absolute toplens




                        Ik heb zelf de lestr A dine 105 mm macro voor pentax wat dezelfde lens is.
                        Men zegt wel de beste macrolens ooit gemaakt.
                        Is wel geen digitale lens, voor pentax geen probleem maar hoe dat met canon werkt weet ik niet



                        Groetjes Marlies

                        https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                          De Kiron en Vivitar hebben een FD vatting en zal niet op een 1100D passen, hier past alleen een EF en EF-S vatting.

                          Er zijn adapters (EF>FD) maar let wel dat je geen autofocus hebt (de adapter heeft het wel) omdat de lens manuele focus heeft en geen auto.
                          Last edited by Lachofikschiet; 23 augustus 2012, 19:30.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door vlinder' Bekijk bericht
                            Die heb ik zien staan denk ik, maar is zonder beeldstabillisator en dat zou ik toch wel graag willen : ) Toch bedankt!
                            Dan kom je uit bij de Sigma of de Canon L (600-850 euri).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke macro lens raden jullie mij aan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door vlinder' Bekijk bericht
                              insectjes goed genoeg kan fotograferen
                              Sigma macro 150mm + statief/monopod. Indien je echt schuwe beestjes wilt schieten, verleng dan zo'n Sigma 150 met een Sigma TC 1.4x. Die Sigma is heeeel misschien iets minder kwalitatief gebouwd dan de gekende A-merken maar zelfs met TC blaast 'm ze qua IQ allemaal weg... (als het tenminste over middenlange tot lange telemacro's gaat).



                              A propos, Prieckaerts: schitterend!
                              Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                              [/IMG]
                              Cheers,
                              F.

                              Comment

                              Working...
                              X