Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignettering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vignettering

    Hallo ... ik heb een maandje geleden een Canon powershot a80 gekocht en als ik foto's binnen maak zie ik erg vaak zwarte randen rond mijn foto's. Is het de manier waarop ik de foto's maak die dit probleem geven of is het een probleem met mijn camera ? Hoe kan ik dit het beste controleren ? Ik heb met de helpdesk gebeld en ze hebben me gezegd om eens langs een dealer te gaan en dat hij dan ziet of dit probleem daadwerkelijk aan mijn a80 ligt ofwel aan mijn onkunde van fotograferen

    probleem! ik heb mijn camera dus in duitsland gekocht en ik moet dus een dealer hier dichtbij huis vinden die zo vriendelijk ik wat tijd voor me te nemen ! Volgens de persoon op de helpdesk mag dit geen probleem zijn omdat het dus een europese garantie enz betreft, maar ik kan me ook in de plaats stellen van een norse handelaar die geen tijd voor me wil maken en mijn probleem als flauwekul afdoet!

    Daarnaast, hoe lang ga ik mijn camera kwijt zijn ... ik hoop niet te lang, en misschien krijg ik wel een slechtere terug.

    hier bvb een voorbeeld fotootje waar je de zwarte randen wat ziet ! op deze valt het nog mee.



    Nu mijn vraag, is dit echt te vermijden door in te zoomen of instellingen aan te passen, of mag dit op automatische instellingen echt wel niet te zien zijn op de foto ?

    groetjes

  • #2
    Foto is niet te zien...
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      ja hangt aan mijn crappy host, een even refreshen en het moet wel lukken. grtz

      Comment


      • #4
        Originally posted by Morreke
        ja hangt aan mijn crappy host, een even refreshen en het moet wel lukken. grtz
        Yep hij is er.

        En idd. het lijkt vignetting. Ik weet echter niet of dit zoveel voort hoort te komen bij jouw cam. Ken het type niet...

        Heb je hier flits gebruikt? In deze pic lijkt de vignetting bijna enkel voor te komen bovenaan je pic, een beetje alsof je flits niet tot zo ver reikte. Of hoe zat het met de belichting in die kamer? Die vignetting zijn toch niet gewoonweg donkere hoeken in de kamer hee?
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          neenee de pic is wat gecropt onderaan en hij is wel met flits genomen, maar ik kan beter een egaal vlak posten hier, dan zie je het zeer duidelijk !

          heb het eens geprobeerd op automatische stand met flits:

          sluiter 1/60 en f2.5 -> je ziet heel erg vignettering
          sluiter 1/60 en f2.5 + beetje ingezoomd -> geen vignettering

          echt raar.

          Comment


          • #6
            Niet dat ik een expert ben of zo maar...
            Het lijkt mij eerder dat de flits de gefotografeerde oppervlakte niet bestrijkt. Heb je het zelfde effect zonder flits?
            Een andere test is dat je een foto met de zoom zo wijd mogelijk neemt met flits van een witte muur.
            Dan zou het effect zeker te zien moeten zijn...

            Denk trouwens dat vignettering iets heel anders is, maar zoals ik zei, ik ben geen expert (zeker niet in terminologie).

            Jo.

            Originally posted by Morreke
            neenee de pic is wat gecropt onderaan en hij is wel met flits genomen, maar ik kan beter een egaal vlak posten hier, dan zie je het zeer duidelijk !

            heb het eens geprobeerd op automatische stand met flits:

            sluiter 1/60 en f2.5 -> je ziet heel erg vignettering
            sluiter 1/60 en f2.5 + beetje ingezoomd -> geen vignettering

            echt raar.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

            Comment


            • #7
              Een andere test is dat je een foto met de zoom zo wijd mogelijk neemt met flits van een witte muur.
              Dan zou het effect zeker te zien moeten zijn..


              als ik niet inzoom en ik fotografeer een egaal vlak met flits is het ZEER duidelijk te zien ! Zoom ik een beetje in dan betert het precies

              normaal ?

              Comment


              • #8
                Ik weet niet of ze het alle toestellen van dat type dit hebben.
                Kan je vergelijken met andere eigenaars?
                Eventueel heeft de winkel waar je het toestel gekocht hebt nog een exemplaar om te testen. Je weet maar nooit of er in jouw exemplaar iets mis is met de spiegel van de flits.
                Heb niet direct een test gevonden van de A80 wel van de a70 die volgens de test (lichtjes last heeft van vignettering (de term is dus toch juist).
                The three megapixel PowerShot A70 and two megapixel PowerShot A60 were introduced this year just in time for the Photo Marketing Association (PMA 2003) trade show in Las Vegas. The PowerShot 'A-series' are Canon's entry-level digital cameras, the A60 and A70 replace the A30 and A40 of exactly twelve months earlier. This year however Canon has taken the amount of functionality provided in an entry level camera the next level, both cameras have manual controls including aperture and shutter priority as well as selectable sensitivity, focus modes, metering modes, white balance, photo effects and three minute movie clips. Almost everything in this review not related to image resolution can be applied to the PowerShot A60, other than the sensor the cameras are identical.

                misschien zijn er andere sites of tijdschriften die dergerlijke tests van de A80 gedaan hebben.

                Misschien is het aan jou om de winkelier ervan te overtuigen dat hij je een ondermaats toestel heeft verkocht en je een ander in de plaats wilt...

                Jo.
                Originally posted by Morreke
                Een andere test is dat je een foto met de zoom zo wijd mogelijk neemt met flits van een witte muur.
                Dan zou het effect zeker te zien moeten zijn..


                als ik niet inzoom en ik fotografeer een egaal vlak met flits is het ZEER duidelijk te zien ! Zoom ik een beetje in dan betert het precies

                normaal ?
                A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                Nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Volgens mij is het gewoon de flits, die niet de hele oppervlakte egaal belicht. Dat is volgens mij zo bij de meeste compacte toestellen. (De muur is trouwens verder weg.)
                  Maak buiten eens een foto van bijvoorbeeld een witte muur (zonder flits natuurlijk), dan kan je duidelijk zien of het vignettering is.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    ok, maar is het dus best dat ik dit buiten probeer of binnen ?
                    Wat is eigenlijk de standaard waarmee ze dit testen ?

                    bij landschapsfoto's en al de rest heb ik geen last, is dus enkel binnen !

                    Comment


                    • #11
                      Normaal gezien is vignettinger dan altijd, ook zonder flits. Is dit bij jou zo? En meestal komt het ook enkel voor bij lensuitersten (wide, tele).
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        ik zal straks thuis eens wat foto's maken met verschillende instellingen, dan kunnen jullie zien of dit acceptabel is !

                        zonder flits, buiten dus !

                        Comment


                        • #13
                          Heb je op je lens eventueel een zonnekap of filter staan? Als er een filter op staat en je gebruikt je groothoekinstelling heb je heel veel kans op vignetering.

                          Comment

                          Working...
                          X