Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft tips voor foto's in sporthal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft tips voor foto's in sporthal ?

    Hallo,

    Ik zou zaterdag a.s. foto's moeten maken van een kampioenenmatch basketbal van één van mijn kinderen (en de viering achteraf). Tot nu toe heb ik echter géén ervaring met fotografie in een sporthal. Op het forum heb ik hier al wel knappe en goed belichtte aktiefoto's gezien van indoor-sporten.
    Kan iemand mij wat tips geven om tot toonbare foto's te komen ?
    Ik werk met een Minolta Dimage 7, in combinatie met een Minolta 3600 HS(D)flitser.

    Alvast bedankt !

    Benny
    ~~ Konica-Minolta 7D, Minolta Dimage 7, Dynax 500 SI, Dynax 505 SI Super ~~

  • #2
    Hallo Benny,

    Ga voordien even proeffoto's nemen als je het licht in de zaal niet kent. Dan kan je bepalen aan hoeveel ISO je kan werken (hoe minder hoe liever (ruis). Je kan ondervinden wel licht je hebt.
    Bij 400ASA zijn de foto's afzchuwelijk leliljk.....

    Je kan dan ook de min. sluitersnelheid bepalen die nodig is. De rest van het werk wordt door lensopening gedaan (S- mode --shutter priority).

    Eventueel kan je ook de "Sports- scene mode " uittesten op je preshoot. (Alhoewel ik die nooit zelf gebruik...)

    Vermijdt het gebruik van flash. Het is storend (vooral als je de enige bent...) en het bereik valt erg tegen. Kan wel nuttig zijn voor portretfoto's....en de viering achteraf .

    En vergeet niet om, indien mogelijk, een plaatsje te vinden met een raam achter je rug......


    Skitch


    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      hallo,

      ik heb dat over enige maanden gedaan en mijn aanbevelingen zijn deze:
      - iso 200 of 400 (zonder actie of met actie)
      - aperture priority op 2.8
      - antishake zit daar niet op denk ik (a1 wel)
      - voor de echte snelle actie nog eens onderbelichten, dat kan je later dan terughalen
      - raw voor minder ruis


      - dat onderbelichten en die raw heb ik maar bij enkele foto's toegepast omdat ik er dan pas opgekomen was , nu hier vind je wat er van geworden is:

      http://users.skynet.be/jongmoorsele/img/foto's%20werkjaar%202003-2004/Turnfeest%2013%20maart%202004/default.htm;

      indien je beter wil, dan moet je voor een reflexcamera zorgen, film of digitaal.

      groeten
      rigel

      Comment


      • #4
        Originally posted by Rigel
        hallo,

        ik heb dat over enige maanden gedaan en mijn aanbevelingen zijn deze:
        - iso 200 of 400 (zonder actie of met actie)
        - aperture priority op 2.8
        - antishake zit daar niet op denk ik (a1 wel)
        - voor de echte snelle actie nog eens onderbelichten, dat kan je later dan terughalen
        - raw voor minder ruis


        - dat onderbelichten en die raw heb ik maar bij enkele foto's toegepast omdat ik er dan pas opgekomen was , nu hier vind je wat er van geworden is:

        http://users.skynet.be/jongmoorsele/img/foto's%20werkjaar%202003-2004/Turnfeest%2013%20maart%202004/default.htm;

        indien je beter wil, dan moet je voor een reflexcamera zorgen, film of digitaal.

        groeten
        rigel

        niets te zien op die site
        [Nikon D5100 & Nikon D70]
        [Yves en Liesbeths blog Resort]

        Comment


        • #5
          Ik heb een evenement voor mijn werkgever gecoverd (zaalvoetbal) en is dus vergelijkbaar.

          Tips :

          - Werk met een snelle lens met grote opening.
          - voor de actie scherp te stoppen reken op iso 800-1250
          - flitsen kan, maar dan heb je een stevige gun nodig ...
          - werk met een telezoom, flexibel voor closeup en wider
          - preset je witbalans met een grijskaart, zeker onder kunstlicht.

          Ik heb zelfs shots op iso 1250 en 1600 gemaakt, ze zijn echt best te doen met een degelijke camera. Er zijn A4 prints van gemaakt en 'whooow' was meer dan eens te horen achteraf ...

          Comment


          • #6

            http://users.skynet.be/jongmoorsele/img/foto's%20werkjaar%202003-2004/Turnfeest%2013%20maart%202004/default.htm


            zonder ; dus

            Rigel

            Comment


            • #7
              Oops....

              De Minolta Dimage 7 gaat gaat tot 800 ASA.
              Volgens Dpreview is er heel wat ruis aan 800 ASA.
              400 ASA zal een maximum zijn.

              Groetjes

              Skitch
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #8
                ik heb een tijdje geleden met mijn Minolta dimage Z1 een avondwedstrijd voetbal getrokken, ook vrij donkere lichtomstandigheden dus.

                * (zwaar) onderbelichten en achteraf optrekken; best op voorhand testen hoever je daarin kunt gaan (1 of zelfs 2 stops?) zonder al te veel kwaliteits/kleurverlies.
                * ISO zo hoog mogelijk (800 in jou geval); ruis kan je achteraf nog wegkrijgen (met neatimage bvb.), bewogen foto's zijn reddeloos verloren...
                * het focussen in 'donkere' omstandigheden op konstant bewegende basketters zal vermoedelijk een probleem worden. Ik vind het snel manual focussen met niet DSLR digicams niet echt gemakkelijk, zoek dus op voorhand in de zaal een aantal goedbelichte kontrastrijke objecten op verschillende afstanden (3m, 6m, 15m, bvb. tribune, een bank, de bastekbalkorfpaal, ...) en gebruik die telkens tijdens de wedstrijd om te pre-focussen alvorens de actie te reframen en die te schieten. In dat geval kan je wel best full manual gaan voor de (onder)belichting, je diafragma zo groot mogelijk (f2.8 bvb) en sluitertijd (zo snel mogelijk) op voorhand al vaststellen.
                * om de hoeveelheid nabewerking toch iets te beperken zeker manueel white-balance instellen.
                zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

                Comment


                • #9
                  Iedereen bedankt voor de tips !
                  Ik heb niet de mogelijkheid gehad om proefopnames te gaan maken, maar hoop dat er nog een wedstrijd voor deze van onze mannekes is zodat ik alsnog kan testen.
                  Ga er gewoon het beste van trachten te maken en laat jullie wel eens het resultaat zien in showcase of beoordeel mijn foto.

                  Groeten,
                  Benny
                  ~~ Konica-Minolta 7D, Minolta Dimage 7, Dynax 500 SI, Dynax 505 SI Super ~~

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb geen ervaring met een Dimage7, wel met sportfotografie indoor, ben een badminton recreant, met een zoon die A-speler is bij de jeugd.
                    Ik heb een Nikon CP5700, en zoals Skitch aangeeft, ga ik mij inderdaad een DSLR kopen, niet alleen uit liefde voor mijn "andere" hobby, maar ook om betere actiefoto's te maken.
                    Met mijn CP5700 werk ik steeds op 800iso, de ruisfilter in PS helpt mij de schade herstellen. Ik verkies PS boven NeatImage. Die laatste tool overdrijft, gaat gezichten gladstrijken en haalt detail uit de foto.
                    Meestal slaag ik er in van op 1/125e te werken, dat is wel een minimum voor badminton. Ik ga Phille een beetje tegenspreken, ik vermijd om mijn diafragma helemaal open te zetten. Als sportfotograaf ben je meestal toch een eindje van je onderwerp verwijderd, toestellen zoals de Dimage7 of een CP5700 hebben geen lenzen gelijk je op een D100, een 10D of een 300D kan zetten hé, dus met een open diafragma op afstand is het niet gemakkelijk om scherpe actiefoto's te bekomen.
                    Als je geïnteresseerd bent in mijn resultaten: www.servbadminton.be
                    In de recentste reeks vind je ook foto's door Skitch, waarvoor dank!
                    Zo zie je duidelijk het verschil tussen een CP5700 en een 300D. Skitch gebruikde de Canon 28-135 3.5-4.5.
                    Flitsen heeft meestal geen zin omdat je te ver van je onderwerp zit.
                    http://pieterbie.skynetblogs.be

                    Comment

                    Working...
                    X