Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon FD lenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon FD lenzen.

    Ik zelf ben Nikon gebruiker en ken van canon niks.
    Ik heb daarnet bij een vriend een hele partij canon FD lenzen gezien die hij gekregen had na een sterfgeval.
    Hij kent van fotografie niets en vroeg wat deze nog waard zijn.
    Er zitten enkele zeer leuke lenzen bij zoals een 200mm f4 macro enkele lichtsterke tele's en groothoeken zoals een 35mm f2
    Ook enkele accessoires zoals een balg en converters.
    Alles is in superconditie met dozen en alles erbij.

    Wat moet ik hem vertellen???


    Johan

    P.S als iemand intresse moest hebben ga ik wel eens opschrijven wat er allemaal voor handen is.

  • #2
    Re: Canon FD lenzen.

    Je moet hem helaas de boodschap brengen dat deze lenzen vrijwel onbruikbaar zijn tenzij er een macrolens bij is.
    De registerafstand van FD is 42 mm en van Nikon F 46 , dus er kan alleen dichtbij tot zeer dichtbij scherpsgesteld worden als je erin zou slagen een adapter FD-Nikon F te vinden.
    Geldt ook voor Canon EOS en de meeste andere reflextypes.
    De genoemde macro zoomlens is van huis uit geen macrolens, hooguit close-up, maar op een Nikon kan je dan nog wat dichterbij.
    Veel waard is het niet meer.
    Last edited by Keeskanon; 11 augustus 2012, 16:27.

    Comment


    • #3
      Re: Canon FD lenzen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Je moet hem helaas de boodschap brengen dat deze lenzen vrijwel onbruikbaar zijn tenzij er een macrolens bij is.
      De registerafstand van FD is 42 mm en van Nikon F 46 , dus er kan alleen dichtbij tot zeer dichtbij scherpsgesteld worden als je erin zou slagen een adapter FD-Nikon F te vinden.
      Geldt ook voor Canon EOS en de meeste andere reflextypes.
      De genoemde macro zoomlens is van huis uit geen macrolens, hooguit close-up, maar op een Nikon kan je dan nog wat dichterbij.
      Veel waard is het niet meer.
      Ik zou ze zelf niet gebruiken hoor.
      Misschien voor de canonians hier.

      Johan

      Comment


      • #4
        Re: Canon FD lenzen.

        Ook voor Canon EOS ongeschikt.

        Comment


        • #5
          Re: Canon FD lenzen.

          Op bvb Nex (en de komende EOS M) wel inzetbaar ... lichtsterke primes zullen een gegadigde vinden

          Comment


          • #6
            Re: Canon FD lenzen.

            Ten eerste mag je hem condoleren van ons.

            Idd laat ff weten wat er nog meer bij zit, ik ben geinteresseerd. Ze kunnen wel op nex. Ik heb wel eens gehoord dat er een paar mensen zijn geweest die een hele nieuwe mount voor kunnen maken. Ik was net tv lenzen aan het zoeken om een poging te wagen uit te dokterren hoe dat gaat lol.

            Jammer dat ze op weinig camera's kunnen. bijv: canon fd 50/55mm 1.2 135mm 2.0 85mm 1.2 24mm 1.4 en mijn favoriet 200mm 1.8 zullen toch hele aardige lenzen moeten zijn en steeds meer vind ik manueel focussen minder irritant en juist leuk........?!

            Comment


            • #7
              Re: Canon FD lenzen.

              Veel zijn ze niet waard, allemaal plastiek, maar geen slechte lenzen op zich, als je d'r echt gebruik van wilt maken zou ik aanraden om een bijpassend toestel to kopen (a la AE-1P), back to basics eh.

              Comment


              • #8
                Re: Canon FD lenzen.

                Tenzij er echte top-primes (L) tussenzitten, zal het, in dit digitale tijdperk, niet veel waard zijn. Dit zijn allemaal lenzen van voor 1987, toen Canon zijn mount veranderde van FD (manuele focus) naar het EOS EF (autofocus) systeem. Ze zijn ook mechanisch anders waardoor je ze zelf niet als manuele lens kan gebruiken. Er zijn er wel die het doen hoor, via adapters etc... maar in opnieuw tenzij top-glas, is het de moeite niet waard.

                Beter er een Canon FD Analoge body zoeken en verkopen aan een student of purist die met film wil sukkelen, euh werken. Maar veel zal er niet inzitten, ik zou het gewoon houden als erfstuk.
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Canon FD lenzen.

                  Som eens concreet op welke lenzen, misschien zit er wel een uitschieter bij, die kan je aan zotten op ebay nog wel voor enkele tientallen euro's verkopen.Als er pro lenzen van die tijd bijzitten misschien 100-en.
                  Van 'gewone' lenzen brengen de 28mm lenzen het meeste op.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon FD lenzen.

                    je kan ze nog gebruiken voor macro door ze op je lens front-to-front te zetten met een adapterring, verder redelijk waardeloos denk ik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon FD lenzen.

                      Nogal negatief over canon fd lenzen

                      Mijn canon fd 50mm is beter dan mijn carl zeiss of de smc pentax ........de andere heb ik al lang weggedaan en kan niet met zekerheid zeggen hoe ze vergelijken

                      Ik zoek nu een fd 24mm 1.4 als iemand er een heeft ik heb interesse. Ik heb al de 24mm mk2 van canon maar wil de fd ook graag eens uitproberen of hebben.
                      Op nex of panasonic zijn ze nog fantastisch

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon FD lenzen.

                        Mijn FD lenzen staan in vitrinekast, samen met de goeie ouwe Canon A-1 als "bezienswaardigheid".
                        Kan er evenwel geen afstand van doen : Heb er teveel plezier aan beleefd in 80er en 90er jaren.
                        Nooit de intentie gehad om die FD lenzen op mijn digitale body te zetten.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment

                        Working...
                        X