Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke laptop zouden jullie kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke laptop zouden jullie kiezen?

    Hey allemaal,

    Ik ben nieuw in het bewerken van foto's, maar aangezien het stilaan tijd wordt voor een nieuwe laptop, zou ik deze meteen willen "aanpassen" voor dit doel...
    Budget is +-800€ en ik wil in elk geval een 15 inch scherm en een i7 processor (met het oog op multitasken), maar zit verder nog met een aantal vragen wat betreft het belang van bepaalde zaken...

    - RAM-geheugen: hoe meer, hoe sneller photoshop e.d. werkt/opstart? Ik zou mikken op 8Mb Ram?
    - Processor: I7 3610QM of 2670QM? 3e generatie zal wel sneller zijn dan 2e generatie, maar de vraag is of ik dit effectief ga merken in de praktijk met wat IK er mee doe... (dagdagelijkse dingen zoals surfen, mailen, klantendossiers en dus fotobewerking met Photoshop CS6, Camera Raw, Lightroom)
    - Videokaart: AMD Radeon HD7470M/7670M of Nvidea Geforce GT610M/630M. Ik heb de indruk dat Nvidea als beter aanzien wordt, maar opnieuw: ga ik dit merken?
    - Videogeheugen: 1GB of 2GB, welk effect heeft dit op fotobewerking?
    - Scherm: vinden jullie een mat/anti-glare-scherm nuttig, of hebben jullie de indruk dat dit de kleurenweergave te veel beïnvloedt?
    - 500Gb HD met eventuele extra externe HD ok? of liever zo groot mogelijke interne HD? (ivm eventueel snelheid van ophalen/wegschrijven misschien?)

    Nog andere tips?
    Concrete aanbevelingen voor bepaalde laptops? (heb er enkele op het oog, maar had eerst graag wat meer info gehad omtrent bovenstaande)

    Alvast bedankt!


    EDIT: momenteel gaat het tussen deze 2:

    1) i7 2670QM
    8GB RAM
    1TB harddisk
    15,6inch anti-glare 1366x768 scherm
    AMD Radeon HD7470M, 1GB videogeheugen
    prijs: 800€

    2) i7 3610QM
    8GB RAM
    500GB harddisk
    15,6 inch glanzend 1366x768 scherm
    AMD Radeon HD7670M, 1GB videogeheugen
    prijs 800€

    Welke configuratie zouden jullie verkiezen?
    M.a.w. weegt de betere processor op tegen de kleinere HD en het glanzende scherm?

    (Ik had ook nog een 3e kanshebber: i7 3610QM, 8GB, 750GB HDD, 15,6 inch glanzend scherm, NVidea Geforce met 2GB videogeheugen MAAR het is een qwerty keyboard :-( )
    Last edited by freyja19; 7 augustus 2012, 15:34.

  • #2
    Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

    Ok, 8gb ram, antiglare als je scherm regelmatig beïnvloedt wordt door een raam of zo, 3e generatie!, nvidea kaart (werkt samen met adobe, zoveel mogelijk cuda cores 1 gb zou voldoende moeten zijn. Geen hdd, maar een ssd als je foto's bewerkt, veeel sneller voor alles, hdd is meestal de zwakke schakel in een systeem. Koop een externe hdd van 1tb voor storage, dit x2 voor backup. Een ssd van 180 gb is meestal voldoende met een externe hdd. 15 inch is wel klein voor fotobewerking, ik heb een 17 " en toch heb ik nog een extra 24" scherm gekocht voor thuis. 800€ voor een laptop voor fotobewerking is wel niet veel, ik heb er zo'n 1400€ voor betaald en heb net geupgrade naar een ssd voor 200€.

    Comment


    • #3
      Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

      Bedankt Henri, ik heb even mijn oorspronkelijke bericht upgedate met de huidige kanshebbers...

      Ik werk overdag vaak onder een lichtstraat, dus anti-glare leek me niet oninteressant...

      Een SSD lijkt me heel interessant maar vind ik persoonlijk momenteel nog te duur voor wat het opbrengt.

      Ik verkies in principe 15 inch boven 17 inch of groter omwille van de draagbaarheid/handigheid (en een extern scherm is altijd mogelijk mocht dit echt té klein blijken.
      Voor 100€ meer had ik anders wel een interessante 17inch gevonden van Asus:
      I7 3610QM, 8GB Ram, 1TB HD, 17inch glanzend 1600x900 scherm, Nvidea Geforce GT630M met 2GB videogeheugen

      Comment


      • #4
        Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

        Deze laptop :http://tweakers.net/pricewatch/31299...s4035v-nl.html. Veel beter dan alles wat je nu opnoemt en 929 euro. Je krijgt een 750gb 7200 rpm hdd, 1920x1080 15.6'' scherm, Nvidia GT 650m videokaart, I7 3610QM, 8 GB ram. Ik zou dan nog de cd drive vervangen door een SSD, bvb http://tweakers.net/pricewatch/30521...ies-128gb.html
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

          Scherm klinkt goed, is ook een mat scherm lees ik, en snellere harde schijf, maar helaas... hij gaat mijn budget te boven.
          De link die je aangeeft voor 929€ (en dat is eigenlijk al te veel) is er voor eentje met een qwerty-keyboard, met een azerty-keyboard vind ik hem niet goedkoper dan 999€....

          Comment


          • #6
            Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

            Net nog een (denk ik?) zeer interessante optie gevonden:

            i7 3612QM
            750GB HD + 16GB SSD
            15,6 inch anti-glare scherm, 1600x900
            Nvidea Geforce GT630M
            4GB RAM

            De RAM is nogal weinig, maar voor 40€ steek ik er nog eens 4GB extra bij. Dan zou het totaal op 840€ komen, incl 2j on site next business day garantie.
            Merk is alleen Lenovo... dit ken ik niet echt, maar lijkt niet slecht zijn volgens wat ik ervan kan vinden?
            Wat denken jullie????

            Comment


            • #7
              Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

              Lenovo is het vroegere "IBM" (Mijn oude IBM G41 laptop is nu ook een "Lenovo" voor support) ... of er nog 4GB bij kan zal moeten blijken uit de tech specs ... 16GB SSD? dat lijkt mij een caching SSD en niet eentje waar het OS op kan?

              Comment


              • #8
                Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

                Lenovo = IBM, dus dat is goed neem ik aan?

                Er zijn 2 geheugensloten en er zit 1x 4GB in, nog eens 4GB bijsteken zou dus geen probleem mogen zijn.

                En er staat inderdaad "16GB SSD express cache".... Ik vond het al erg klein (maar ik zou het ook niet doen voor die SSD, al is het wel een potentiele leuke bijkomstigheid) en dacht idd dat Windows 7 sowieso al 16GB vraagt (en liefst nog een pak meer). Maar wat is dan wel het nut van zo'n kleine SSD?

                Ik had graag ook het anti-glare scherm eens irl kunnen beoordelen (lijkt me op zich handiger, maar ben bang voor beïnvloeding van de kleurenweergave) maar dit blijkt niet mogelijk te zijn in de betreffende winkel.

                Comment


                • #9
                  Re: welke laptop/pc specs zijn belangrijk?

                  Die SSD speelt "cache" voor uw HDD waardoor die virtueel performanter wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                    Heb hier net mijn hdd vervangen door een ssd en wow zo'n verschil! Lightroom is opeens super snel en laptop start op in 35 seconden met win 7 en dus waarschijnlijk 25 sec met win8. Het is wel degelijk een enorme vooruitgang!

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                      door die 16gb cache gaat bewerken wel vlotter gaan hoor.
                      is wa weinig, maar beter dan niks
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                        Ik zou sowieso gaan voor een 1920x1080 scherm, dat is een stuk aangenamer werken.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                          Ik zou sowieso gaan voor een 1920x1080 scherm, dat is een stuk aangenamer werken.
                          "noodzakelijk" Daarom heb ik ook een 24" 1920x1200 Dell scherm erbij gekocht, het scherm van mijn laptop had geen accuraat scherm. Zorg ervoor dat je het scherm gezien hebt! En kies 1 dat je kan aanpassen (gamma, contrast,...)

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                            Het is de Lenovo (met 4GB RAM extra) geworden, is momenteel de beste koop voor mijn budget.
                            Qua extern scherm kan ik dan mettertijd nog altijd upgraden :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke laptop zouden jullie kiezen?

                              Wanneer komt hij binnen? Laat ons dan eens de uitslag weten , zeker qua scherm.

                              Comment

                              Working...
                              X