Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm f/3,5 vs Tamron 90mm f/2,8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm f/3,5 vs Tamron 90mm f/2,8

    Hey iedereeen,

    Na mijn vakantiejob is het natuurlijk de beste tijd om een nieuwe lens aan te schaffen.
    Mijn oog was gevallen op deze twee macro lenzen.
    Beiden komen ze goed uit in de reviews en beoordelingen, dus de twijfel is groot.

    Heeft er iemand raad over welke lens te kopen?
    Ik heb trouwens ook al gezien dat de Sigma 105mm overal wordt aangeraden maar daar heb ik geen geld voor.

    Met vriendelijke groet,
    Idril

  • #2
    Re: Nikon 85mm f/3,5 vs Tamron 90mm f/2,8

    Ik heb persoonlijk de 85mm f/3.5, zalige macrolens en zeer scherp, trage af, maar normaal voor een macro. Enige nadeel: krijg fullframe ideeën en deze zal ik dus niet meer kunnen gebruiken en ik zal dus de 105mm macro moeten bijkopen. Ik voel niet dat ik mm te kort kom.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm f/3,5 vs Tamron 90mm f/2,8

      Bedankt voor je snelle reactie!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm f/3,5 vs Tamron 90mm f/2,8

        De lenzen ontlopen elkaar niet veel qua prijs en optische eigenschappen.
        Paar praktische dingetjes:
        Tamron heeft geen VR, Nikon wel. Is bij maatstaf 1:1 minder effectief, maar is geen straf om te hebben. Je kunt ook "gewone" foto's maken
        Tamron heeft een diepliggende frontlens, Nikon niet. Werkt wel als een ingebouwd zonnekapje, maar bij maatstaf 1:1 kost je dit vrije ruimte tussen onderwerp en lenstuut.
        Tamron verandert van lengte bij scherpstellen, Nikon niet.
        Tamron heeft iets grotere lichtsterkte, wat een lichtsterker zoekerbeeld geeft.
        Tamron is FX geschikt, Nikon alleen DX.

        Je ziet dat de ene lens een paar puntjes meer of minder heeft dan de andere, ik kan geen harde argumenten bedenken voor één van de twee.

        Veel macrofoto's worden gemaakt op een maatstaf kleiner dan 1:1, ik denk dat je niet zo zwaar hoeft te tillen aan de minpuntjes bij 1:1.


        Ik heb zelf geen plannen om op termijn van een paar jaar naar FX te gaan; ik zou voor Nikon kiezen, ook al omdat ik een 1V1 heb, die met adapter de F-bajonet kan gebruiken, met behoud van VR en goede AF (mits van Nikon).

        De 105mm Sigma is weer een stapje verder en de helft duurder. Staat op plm hetzelfde plan als de 105mm MicroNikkor.

        Groet Hans.

        Comment

        Working...
        X