Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

    Ik ben al een tijdje aan het lezen en zoeken maar kom d'er niet uit.

    Nu in het bezit van 2 18-55's (een met en een zonder IS), maar wens mijn glasbak lichtsterk te maken. Mijn dochter moet komende 2 jaar fotograferen analoog (opleiding school) en daarmee zou ik graag een lens (mag oude en/of manuele zijn!) vinden die het kitbereik heeft ongeveer (mag iets meer of minder zijn als die lichte wide naar richting portretbereik er maar insteekt - school vroeg nl dit bereik), lichtsterk is en beiden op crop (onze digitale toestellen) en FF EOS5 prima presteerd en als het even kan ook aanvaardbaar in de geldbeugel. Geen probleem met derde-partij-merken

    Wie heeft wijsheid?
    Webstek in opbouw

  • #2
    Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

    Probleem is hier een klein beetje de combi crop en FF en daarnaast nog eens lichtsterk, dit moet dan ook nog betaalbaar blijven.

    Voor op crop zou ik je onmiddelijk de Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM aanraden, is zeer betaalbaar, krijgt goede kritieken en niet duur. Probleem is echter dat deze niet op FF kan.

    Ga je dan verder kijken dan wordt het heel erg lastig een lens te vinden die en lichtsterk is en zeer betaalbaar. Wellicht is de Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF een optie, weet alleen niet zeker of deze op crop kan. Wil je echter een lichtsterke FF lens dan beginnen de prijzen toch een beetje vanaf de € 700.

    Een bijkomend nadeel is dat je de milimeters van 18-24/28mm op de cropcamera gaat missen. Bijv. de Tamron 28-75 is op crop 45-120mm, al heb je bijvoorbeeld wel nog gewoon de kitlenzen.

    Comment


    • #3
      Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

      Het is dus niet vreemd dat ik er niet aan uit kwam

      Misschien zit er in prime een uitweg? Ik heb zelf geen bezwaar tegen prime, school had voorkeur voor zooms "voor het gemak" maar gemak is niet altijd de ideale uitkomst.
      Webstek in opbouw

      Comment


      • #4
        Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

        tamron 28-75 2.8 of nieuwe tamron 24-70 2.8 VC (al weet ik niet wat die zou doen op analoog toestel) of 24-105 f4 IS

        je zal sowieso naar een van deze lenzen moeten gaan voor een continu lichtsterkte en beginnend bij 24mm voor op FF als je ook portret wil aankunnen
        anders is er eventueel ook nog de 17-40 f4 of 16-35 f2.8
        wil je primes, dan zijn de 50mm 1.8 / 1.4 of 85 1.8 / 1.4 mogelijkheden om te overwegen
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

          Misschien hebben we dan eigenlijk al wat nodig is. 50mm 1.4 heb ik al en we hebben al en telebereik vanaf 70/80 ook (zie onderschrift). Misschien dan toch kiezen voor een prime onder die 50mm ...
          Webstek in opbouw

          Comment


          • #6
            Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

            Het voordeel van de tamron is dat die op FF bruikbaar is. De optische prestaties zijn dan niet denderend. Op APS-C erg fraai lensje! Tevens een van de weinige lenzen met mooi bokeh.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

              Je hebt toch al een mooie (en redelijk volledige) collectie, met wat je al hebt zou ik gewoon voor een lichtsterk breedhoek prime gaan, iets in de aard van een 24mm F/1.4 of F/2.8 (al vind ik F/2.8 niet echt erg "lichtsterk" als je met DoF wilt spelen op een breedhoek).

              Comment


              • #8
                Re: Kitlens-bereik die goed is voor FF en crop

                Da's zeker een volwaardige optie temeer dat ik héél graag met primes werk
                Eentje om uit te zoeken, ik zou in deze zelf neigen eerder naar een derdepartij-merk omdat ik zo al weet dat deze breedte me minder ligt en ik meen te weten dat primes ook bij die merken goed tot zeer goed zijn én in regel goedkoper ... , het is eigenijk vooral omdat mijn dochter ze behoeft voor school dat ik de kost zou doen en dan kijk je vanzelfsprekend ook dat ie ook goed presteerd op je huidige toestellen zodat je er na en naast die opleiding ook nog wat aan hebt af en toe

                Bedankt voor uw visie te delen

                De tamron vind ik ook een goede optie maar helaas, ik vind als je spul koopt voor school en je daar op uw werk (beelden) zal worden gequoteerd je moet trachten gewoon goed materiaal te hebben ... tenslotte bepaald dit mee hoe je uiteindelijk scoord in de foto-opdrachten lijkt me.
                Webstek in opbouw

                Comment

                Working...
                X