Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro

    Een van de dingen die nog ontbreekt in mijn fototas is een macrolens, en ik wil me toch ook eens beginnen verdiepen in de materie.
    Ik heb voor mezelf al een kleine selectie gemakt van lenzen die eventueel in aanmerking komen:
    - de nikkor 105 Vr
    - sigma 150 (eventueel met os)

    De tokina 105 komt eventueel ook nog in aanmerking..alsook de sigma 105

    Nu ik weet dat de die nikkor 105 en die sigma 150 zeer goede lenzen zijn, en de sigma vrij populair is op dit forum. Maar waar ik een beetje mee worstel zijn de mm's. Een 105 zou, als mijn opzoekingswerk correct is, op 29cm afstand 1:1 moeten geven en een 150mm op 43 cm. Voor bloemen ed zal dat wel geen verschil maken, maar is dat verschil wezenlijk voor bv insecten? Met andere woorden is die sigma de meerprijs waard?
    Ik neig eerlijk gezegd meer naar de 105mm omdat die range ook wel leuk is voor portretten (en de prijs nog 'meevalt' ), maar aan de andere kant is die 105 geen 2.8 doorheen de ganse scherpstel range (als iemand daar in praktijk ervaring mee heeft....), de Sigma is dat wel dacht ik?

    Als iemand kennis ter zake heeft, ik zou je input zeer apprecieren!
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Macro

    105mm wordt pas minder lichtsterk wanneer je naar 1:1 gaat, als je verder dan 1m blijft, is het een 2.8. Weet wel dat je op 1:1 dan ook kan gaan naar een kleinste diafragma van 40+ (met de diffractie op dat diafragma).
    Persoonlijk twijfel ik ook nog als ik mijn 85mm zou vervangen door een 105mm. 85 is voor mij net ietsje tekort voor mij, 105 zou perfect zijn. 150mm zal waarschijnlijk wel beter zijn voor beestjes, maar dan nog... Al eens gekeken naar een 200mm f/4? Deze is zeer geschikt voor diertjes, maar je zal wel een statief nodig hebben .

    Comment


    • #3
      Re: Macro

      Ik heb de Sigma 150 (niet OS) en de Tamron 60 f:2.0. Twee totaal verschillende lenzen, beide uitstekend en perfect te gebruiken buiten macro-toepassingen (de 60 is een heel leuke portretlens, de 150 een aangename medium tele)
      Trek je van die maximale opening op 1:1 niet te veel aan, je zult doorgaans redelijk diafragmeren (8-11 of zelfs 16) om voldoende scherptediepte te krijgen.
      De langere macrolenzen (met een grotere werkafstand) zijn veel geschikter voor insecten etc dan korte, voor bloemen maakt het weinig uit.
      Zoals ik steeds zeg: probeer eens, vraag aan een kennis of lid op BD uit je buurt om diens lenzen te mogen testen, of ga naar de betere fotozaak, en probeer daar.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #4
        Re: Macro

        Bedankt alvast voor de reacties. Goed om te horen dat de 105 enkel minder lichtsterk is op 1:1, dat zou inderdaad betekenen dat ik hem voor portret wel op 2.8 zou kunnen gebruiken. Voor macro maakt die maximale opening inderdaad niet veel uit, daar je inderdaad snel aan f/8 of meer zit.
        200mm gaat me iets teveel zijn, daar ik de lens ook nog voor andere zaken wil gebruiken.
        Dus misschien toch maar de de 105 dan, want blijkbaar gaat die variabele opening geen probleem zijn, en dat was een van de dingen die mee tegen hield om de 105 te kopen...
        facebook

        500px

        Comment


        • #5
          Re: Macro

          Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
          maar aan de andere kant is die 105 geen 2.8 doorheen de ganse scherpstel range
          Aan dezelfde kant heeft elke macrolens dit probleem, zelfs elek lens, maar in het niet macrogebied is het verwaarloosbaar.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Macro

            Ik fotografeer met canon en mijn speeltuintje is macro. Veel bloemetjes maar ook diertjes als die zich presenteren. Als je 150 met os kan veroorloven zou ik deze kiezen! De mm's die je teveel hebt gaan je in macro slechts een stap naar achter brengen, de mm's die je tekort brengen zullen je naar huis sturen zonder foto ...

            Ik heb nu de 100L (met stabilisatie) en slaag er prima in ook insecten te fotograferen ALS ze maar niet schuw zijn ... Echter is het niet altijd het schuwe insect die het probleem is maar ook waar deze zich ophoud. Gisteren bv boomkikkertjes gaan fotograferen, er zaten er heel veel ... IN de braamstruiken! Daar had een langere macro zeker een troef geweest!!!!
            Webstek in opbouw

            Comment

            Working...
            X