Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte???

    Sinds enkele weken ben ik druk aan de gang met mijn D100. Toch lijkt het of dat ik geen enkele scherpe foto kan maken. Pas nadat ik de foto door een foto bewerkingsprog. heb gehaald vind ik het resultaat pas het aanzien waard. Nu heb ik een aantal test foto's gemaakt en deze op mijn site gezet.
    Ik zou graag eens van anderen horen wat ze van de scherpte vinden en hoe ik dit evt. kan verbeteren. Ligt het aan de kamera, lenzen of instellingen?
    Ik heb van de foto's op de site alleen het formaat gewijzigd en ze opgeslagen als een bmp file zodat de file niet te groot werd (nog steeds 1.6 mb per foto). Als het niet lukt om aan de hand van deze foto's een oordeel te kunnen geven zou ik graag horen hoe dat wel mogelijk is. (b.v. door andere foto's of een ander bestandstype)
    Alvast bedankt rOb
    Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
    Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

  • #2
    Nog even als toevoeging: Alle programma's van de D100 stonden op AUTO, Ik heb de gegevens onder de foto toegevoegd tevens zijn de foto's zijn gemaakt met een statief.

    rOb
    Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
    Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

    Comment


    • #3
      Hoi Rob, ik zie alleen maar rode kruisjes op je site. Kan je dit ff checken?

      Groetjes
      “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
      Scott Adams

      Comment


      • #4
        Kan dit komen omdat het een bmp file is ????????
        Bij mij werkt alles zoals het hoort.

        rOb
        Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
        Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

        Comment


        • #5
          sorry, hier ook alleen maar rode kruisjes, kun je soms jpg files op je site zetten ipv bmp.

          nu, ter info, het is wel dood maar dan ook doodnormaal dat beelden die uit een DSLR komen nabewerking nodig hebben, die hebben de neiging soft te zijn.

          Reden daarvoo is dat een DSLR veel minder verscherping doorvoerd dan een compact camera, de camera laat dit liever aan u over zodat u controle hebt over alles (of toch zoveel mogelijk)
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Ik kan er 1tje zien http://www.kei-bes.demon.nl/foto6.htm... en heb ook gezien dat je die feitelijk met een tele hebt gemaakt ... misschien stond je wat te dicht bij het onderwerp... probeer een met de andere lens of ga wat verder staan
            [Nikon D5100 & Nikon D70]
            [Yves en Liesbeths blog Resort]

            Comment


            • #7
              nu zie ik er ook eentje, er lijkt weliets verkeerd te zijn met je focus, de iets verder liggende houtblokken zijn scherper dan die die wa uitsteekt in het midden, je hebt dus verschillende af puinten gebruik en dit kan de oorzaak zijn, je stond er zoals eerder gegd redelijk dichtbij en je had te weinig DOF om het gehele zaakej scherp te hebben
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Ik heb de site even snel aangepast als het goed is zijn alle foto's goed zichtbaar in jpg formaat. Foto 3, 4 en 5 zijn vanaf het zelfde punt genomen en de kamera gaf aan dat het goed scherp gesteld stond?

                Bedankt rOb
                Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
                Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

                Comment


                • #9
                  Ik vind ze redelijk scherp, met name op sommige blokken. Kan met de focus te maken hebben: te korte afstand waardoor de scherpte/diepte te klein wordt mede door de korte afstand. Maar resumé: ik zou er niet ontevreden mee zijn.
                  Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

                  Comment


                  • #10
                    persoonlijk denk ik ook dat het te maken heeft met de autofocus die op een 'verkeerde' plaats scherp stelt. heb dit in het begin met mijn 10D ook gehad, de camera stelt scherp op verschillende plaatsen maar niet op die die ik wou
                    probeer eens te focussen op 1 plaats.

                    groetjes
                    Mac Patrick
                    Groetjes Mac Patrick
                    Sometimes you can't make it on your own
                    Make Poverty History www.one.org
                    They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

                    Canon dinges
                    BDxxxBE

                    Comment


                    • #11
                      Thanks voor de reacties. Als er nog meer ideeen of tips zijn hoor ik die graag!

                      rOb
                      Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
                      Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

                      Comment


                      • #12
                        Hoi Rob,

                        Ik vind dat de foto's achter je link inderdaad scherper kunnen. Maar met dit onderwerp kan je dat eigenlijk moeilijk controleren.

                        Ik stel het volgende voor :
                        Zet een aantal identieke voorwerpen waarop o.a. tekst staat op een tafel. Bv. 7 flesjes bier met duidelijk etiket. Zet ze diagonaal (45° graden op je lensvlak) zodat bv. het meest linkse flesje vooraan in je beeld komt en het uiterst rechtse fles achteraan in je beeld komt.
                        Stel scherp op het middenste flesje en fotografeer met statief en met verschillende diafragma's. Met deze opstelling zal je de scherptediepte veel beter kunnen beoordelen...

                        Vriendelijke groet,
                        Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment


                        • #13
                          Hoi Rob,

                          Even samenvatten wat er al gezegd is:
                          1. Je fotografeerde op AUTO. Dan bepaald je camera ook het onderwerp en die hoeft volgens de camera dan ook niet in het midden te liggen. Wellicht dat'ie kiest voor dat deel waar het meeste contrast is. Bij je foto lijkt dit aan de linkerkant te zijn waar je foto redelijk scherp is.
                          2. De afstand: Het kan zijn dat je net op het randje qua afstand tot je onderwerp hebt gestaan waarbij je eigenlijk de macrofunctie zou moeen overwegen.
                          3. Scherptediepte. Het kan zijn dat je camera het diafragma vol open heeft gezet zodat de scherptediepte heel klein is. Dan is goed scherpstellen erg belangrijk.

                          Een 4e is, maar ik ben geen D100 gebruiker, dat je camera qua fotoformat (resolutie en scherpte), bij AUTO niet voor een foto met maximale resolutie en scherpte gaat, maar voor een 'acceptabele'. Hierdoor kan het zijn dat je foto's in de instelling AUTO wat minder scherp zijn.

                          Fotografie is creatief, dus waarom niet van de AUTO af en zelf op ondekkingsreis?

                          Succes!
                          Don
                          Canon 300D met toebehoren, Sealife DC-600 met Flitser
                          http://dosaas.myjalbum.net

                          Comment

                          Working...
                          X