Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betalen voor eigen foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betalen voor eigen foto?

    Beste allemaal,

    bij het googelen van mijn eigen naam stootte ik op een foto van mijzelf op een sportfotografiewebsite, die drie jaar geleden op een tennistornooi werd getrokken en toen ook in de (regiopagina's van de) krant verscheen. Ik weet dat de fotograaf hiervoor mijn toestemming nodig heeft (die ik nooit gegeven heb), maar wil hier geen punt van maken omdat het niet zoveel uitmaakt. Nu, aangezien ik het wel een leuke foto vond, mailde ik hem met de vraag om de foto door te mailen (op de site staat de naam van de fotograaf meerdere malen op de foto waardoor hij onduidelijk is). Ik kreeg intussen antwoord. Hij vraagt 5-20 euro, afhankelijk van de kwaliteit, vorm en grootte voor het al dan niet digitaal doorsturen van de foto. Ik studeer zelf sinds kort rechten, maar heb nog maar weinig gezien omtrent auters-en portretrechten. Ik vroeg mij af of het geoorloofd is wat mijn vriend de fotograaf hier doet. M.a.w.: kan hij zomaar geld vragen voor een foto van mij, die hij zonder mijn toestemming heeft genomen EN gepubliceerd?

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Gerald V.

  • #2
    Re: Betalen voor eigen foto?

    Je kan hem eventueel vragen om de foto te verwijderen, maar ik betwijfel of je het recht hebt om dat te vragen, valt normaal gezien onder het portretrecht (als je herkenbaar en als enige op de foto staat, mag je vragen om te verwijderen, vanaf dat er meer dan 1 persoon op staat, niet meer). Vermits je meedeed aan een tenniswedstrijd, had je kunnen vermoeden dat je gefotografeerd ging worden, waardoor dat recht mss vervalt (?). Vergelijk het met een foto gemaakt van Tom Boonen als hij een massaspurt wint, mag hij dan vragen aan alle fotografen om de foto's uit de kranten te houden vanwege zijn portretrecht?

    Echter heeft de fotograaf daarnaast auteursrecht. Dat betekent dat je zijn foto niet mag gebruiken of reproduceren zonder zijn expliciete toestemming en hij kan daar een vergoeding voor vragen. Hij kan dus perfect beslissen geld te vragen voor een foto, of het nu een foto van jezelf is of niet.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Betalen voor eigen foto?

      Ok, bij dat laatste had ik niet stilgestaan. Bedankt. (Over de eerste alinea: ik denk wel dat, als ik dit zou willen, ik de verwijdering van de foto zou kunnen bekomen. De vergelijking met Tom Boonen gaat ook niet echt op he, aangezien hij een publiek persoon en ik niet.)

      Comment


      • #4
        Re: Betalen voor eigen foto?

        je deed mee aan een tennistornooi, dus dat maakt je een publiek persoon ongeacht het niveau waar je op speelde.
        ik heb vroeger ook nog snooker gespeeld met lenny davis (echt waar/ik had wel geen schijn van kans hoor tegen hem LOL ) daar zijn fotos van maar ik kan er maar trots op zijn, zou ik nog een foto ervan willen dan zou ik dat niet zo abnomaal vinden dat ik ervoor moet betalen, de fotograaf heeft toch zijn werk gedaan of niet soms? wil je weer alles gratis?

        Comment


        • #5
          Re: Betalen voor eigen foto?

          er zit een bug in het foum waardoor ik mijn vorige post niet kan aanvullen.

          anyway

          ik wou je nog even deze bedenking geven...

          als je een foto pakt van een vogel, geef jij die dan ook wat eten als "betaling"?

          veel succes met je studie rechten....

          Comment


          • #6
            Re: Betalen voor eigen foto?

            Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Betalen voor eigen foto?

              Geef die arme fotografen toch de kans om hun brood te verdienen :-) Voor 5 euro koop je nog geen tennissokken!
              Last edited by kristofpattyn; 4 augustus 2012, 22:12.
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: Betalen voor eigen foto?

                Als het een mooie actiefoto is dan koop je die toch gewoon, dan heb je a: een goeie kwaliteit foto en b: een leuke herinnering voor later.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment

                Working...
                X