Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betalen voor eigen foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betalen voor eigen foto?

    Beste allemaal,

    bij het googelen van mijn eigen naam stootte ik op een foto van mijzelf op een sportfotografiewebsite, die drie jaar geleden op een tennistornooi werd getrokken en toen ook in de (regiopagina's van de) krant verscheen. Ik weet dat de fotograaf hiervoor mijn toestemming nodig heeft (die ik nooit gegeven heb), maar wil hier geen punt van maken omdat het niet zoveel uitmaakt. Nu, aangezien ik het wel een leuke foto vond, mailde ik hem met de vraag om de foto door te mailen (op de site staat de naam van de fotograaf meerdere malen op de foto waardoor hij onduidelijk is). Ik kreeg intussen antwoord. Hij vraagt 5-20 euro, afhankelijk van de kwaliteit, vorm en grootte voor het al dan niet digitaal doorsturen van de foto. Ik studeer zelf sinds kort rechten, maar heb nog maar weinig gezien omtrent auters-en portretrechten. Ik vroeg mij af of het geoorloofd is wat mijn vriend de fotograaf hier doet. M.a.w.: kan hij zomaar geld vragen voor een foto van mij, die hij zonder mijn toestemming heeft genomen EN gepubliceerd?

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Gerald V.

  • #2
    Re: Betalen voor eigen foto?

    Je kan hem eventueel vragen om de foto te verwijderen, maar ik betwijfel of je het recht hebt om dat te vragen, valt normaal gezien onder het portretrecht (als je herkenbaar en als enige op de foto staat, mag je vragen om te verwijderen, vanaf dat er meer dan 1 persoon op staat, niet meer). Vermits je meedeed aan een tenniswedstrijd, had je kunnen vermoeden dat je gefotografeerd ging worden, waardoor dat recht mss vervalt (?). Vergelijk het met een foto gemaakt van Tom Boonen als hij een massaspurt wint, mag hij dan vragen aan alle fotografen om de foto's uit de kranten te houden vanwege zijn portretrecht?