Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

    Ik ben als professionele maker van allerlei filmreportages sedert dit jaar deels overgestapt van de filmcamera naar filmen met DSLR's.
    Mocht ik hier of daar een verkeerde term gebruiken, mijn excuses, want ik kom niet echt uit de "wereld van de fotografie"...
    Ik heb een Canon 60d (nieuw) en een Canon 5dmark2 (tweedehands) gekocht + een aantal lenzen.
    Sedert gisteren zie ik dat de 5d, ook als deze volledig uitgeschakeld is, in het midden vd lens licht doorlaat (sluiter niet dicht ?). De 60 d heeft dit probleem niet.
    Is dit erg en hoe kan dit opgelost worden ?
    Zou dit een gewijzigde instelling kunnen zijn, want ik heb deze week een beetje zitten "spelen" met de instellingen....misschien komt het daardoor ?
    Met dank.

  • #2
    Re: Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

    Oorspronkelijk geplaatst door weddy Bekijk bericht
    Sedert gisteren zie ik dat de 5d, ook als deze volledig uitgeschakeld is, in het midden vd lens licht doorlaat (sluiter niet dicht ?).
    Ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt, al mijn lenzen op mijn camera laten licht door als de camera is uitgeschakeld. Hoe stel je, wat vast?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

      Iedereen heeft recht op 1 domme vraag, en ik denk dat de mijne er zo eentje is ...
      Ik heb dit voorheen nooit echt opgemerkt.
      Bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

        Bij elke DSLR kan je gewoon door de zoeker kijken, daarvoor moet die niet ingeschakeld zijn.
        Je zal dan wel handmatig moeten scherpstellen als je wil dat het beeld scherp is.

        Je kijkt dus via de spiegel (en een prisma) door de lens, terwijl je een foto maakt klapt de spiegel op, en gaat het sluitergordijn open om de sensor te belichten.

        In de live view mode gaat de spiegel omhoog en de sluiter open, dan kan je alleen maar het schermpje van de camera gebruiken, door de zoeker zie je dan niets.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5dm2 - Sluiter blijft open staan na uitschakelen toestel

          Wat dat betreft, zou ik het vreemd vinden mocht je een verschil merken tussen de 5D en de 60D. Zoals gezegd, gaat het licht door de lens via de spiegel naar de zoeker, ongeacht of je toestel is ingeschakeld of niet. Om dat te verhinderen moet je de lensdop gebruiken.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment

          Working...
          X