Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pixels - Hoeveel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pixels - Hoeveel

    De nieuwe kamera's kunnen ettelijke miljoenen pixels genereren
    maar voor ons "dagelijks" kiekje op vakantie of voor de printer
    hebben wij er echt niet zoveel nodig.
    Heeft het dan zin om onze camera het max te vragen ??
    Kan dat nuttig zijn voor uitsnijden, vergroten ???
    Of ?????????

  • #2
    Re: Pixels - Hoeveel

    Als je toch eens een grote afdruk wil laten maken, dan zal die er beter uitzien als je daarvoor het grootst mogelijke bestand hebt.
    Toen ik mijn eerste stappen zette in de digitale fotografie, toen kostte een geheugenkaartje van 8MB (geen GB) npg zo'n 6.000 Belgische franken.
    Als de geheugenkaartjes nu nog zo duur zouden zijn, dan zouden we waarschijnlijk heel wat minder foto's maken, anders zou het een fortuin kosten aan geheugenkaartjes en harde schijven.

    De meeste recente computers hebben nu wel een harde schijf van 1TB of meer, als je daar dan nog een externe harde schijf van 1TB bij koopt waar je de een back-up op kan zetten, dan kom je al een heel eind verder.
    Niet vergeten, de externe harde schijf alleen is géén back up, de foto's moeten op minstens twee aparte dragers staan voor je van een back-up kan spreken.
    Als dan een van de twee defect raakt (dat komt meer voor dan je denkt) dan heb je nog alle foto's op de andere schijf (niet vergeten om dan zo snel mogelijk terug een nieuwe back-up te maken als er een schijf stuk gaat).

    Wat de geheugenkaartjes betreft, je moet niet altijd de duurste nemen, alleen als je wil filmen op de hoogst mogelijke kwaliteit, dan moet het kaartje wel de minimum snelheid aankunnen dat opgegeven is in de handleiding van je camera.

    Bij den Aldi hebben ze op zaterdag 11 augustus (volgende week dus) SDHC kaartjes van 16GB class 10 voor maar 9,99 euro.
    Ik denk dat ik er zelf ook eentje ga halen (in de 5D MKIII past een CF + SD kaartje).
    Ze geven daar op zo'n spullen gewoonlijk drie jaar garantie, voor 9,99 euro is het risico dan niet zo groot.

    Als je met een camera werkt waar die SDHC kaartjes in passen, dan is dit misschien een goede tip om wat geld uit te sparen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Pixels - Hoeveel

      Oorspronkelijk geplaatst door avdsnikon Bekijk bericht
      De nieuwe kamera's kunnen ettelijke miljoenen pixels genereren
      maar voor ons "dagelijks" kiekje op vakantie of voor de printer
      hebben wij er echt niet zoveel nodig.
      Heeft het dan zin om onze camera het max te vragen ??
      Kan dat nuttig zijn voor uitsnijden, vergroten ???
      Of ?????????
      Zoals je zelf vermeldt is het vooral bij het maken van een uitsnede dat grote pixelafmetingen nuttig zijn. Dit is ook het geval voor afdrukken op groot formaat. Voor vakantiekiekjes die wellicht in een labo afgedrukt worden op een klassiek 10x15cm formaat en voor het bekijken van het volledig beeld op een scherm zijn hoge pixelafmetingen overbodig. Fotolabo's drukken af met ongeveer 250dpi en hun software herleidt beelden tot de passende pixelafmetingen. Hun software is zeer kwaliteitsvol.
      Bij de meeste fototoestellen kan je voor de opnames vooraf zelf de pixelafmetingen aanpassen, maar niet alle toestellen doen dat op een kwalitatief behoorlijke manier: ofwel gebruiken ze dan slechts een deel van de reeds kleine sensor ofwel reduceert de ingebouwde software de pixelafmetingen.
      Ik neem mijn foto's met de hoogste resolutie, wat daarna veel ruimte laat voor eventuele uitsneden en vooraleer de beelden naar een labo door te sturen voor afdrukken reduceer ik de pixelametingen in Photoshop. Op die manier vermijd ik dat te grote bestanden nodeloos moeten doorgestuurd worden. Alvast voor gewone 10x15 (of 10x13.3) afdrukken heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.
      Met afdrukken met een eigen printer heb ik geen ervaring.
      home page: http://cage.ugent.be/~hs
      reisblog: http://herser.wordpress.com
      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

      Comment

      Working...
      X