Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding van foto's in boek...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergoeding van foto's in boek...

    Beste leden,

    Als amateurfotograaf ben ik enkele dagen geleden gecontacteerd door een Amerikaans schrijver die foto's van me wil publiceren in een boek van hem. Buiten de toelating vroeg hij ook wat ik als vergoeding per foto zou willen betaald zien ?!
    Donderslag bij heldere hemel..... en onwetendheid troef bij me ...
    Ik heb weet van Sofam, maar die eissen een lidmaatschap van 120 €, en bij Kunstenloket kan ik dezer dagen niet terecht bij de verantwoordelijke persoon..... wegens verlof.
    Ik heb intussen nog enkele dagen respijt voor een antwoordje naar Amerika, maar wil er ook niet te lang mee wachten natuurlijk ;-)
    Kan er iemand me hierbij helpen, alle tips of verwijzingen naar organisaties zijn welkom!
    Alvast bedankt.
    Last edited by Nirvanasan; 2 augustus 2012, 14:48.
    NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

  • #2
    Re: Vergoeding van foto's in boek...

    Hoi Nirvanasan,

    eerst en vooral: ik ben geen expert in dit gebied, dus wat nu volgt zijn tips die ikzelf ook gekregen heb van anderen:

    Je bent niet verplicht je aan te sluiten bij Sofam, maar je kan wel hun prijzen op hun website gebruiken als leidraad. Aansluiten bij Sofam doe je als je van hun diensten gebruik zou willen maken (juridisch advies, bescherming, belastingsaangifte, enz... http://www.sofam.be/nl/76/Waarom-voor-SOFAM-kiezen)

    Bvb: op de pagina http://www.sofam.be/nl/30/Belgische-tarieven vindt je een pdf (helemaal onderaan).
    Als je op p13 kijkt, bij "boeken", dan kan je zien dat je enkele gegevens moet opvragen aan die schrijver:
    - Hoe groot je foto zal worden tov een bladzijde
    - de oplage
    - andere kenmenrken, zoals foto op de cover, heruitgave, aard van de publicatie, enz...

    Kortom, het blijft een leidraad he, het is jouw foto. Zorg er misschien best ook voor dat jouw naam vermeld wordt vlakbij de foto of achteraan het boek.

    Veel succes!
    ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
    Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

    Comment


    • #3
      Re: Vergoeding van foto's in boek...

      Het lijkt me inderdaad zowat de enigste mogelijkheid om de auteur een zinnig antwoord te geven ..... ondertussen weet ik dat hij naar België afreist en we gaan onderhandelen :-)
      Bedankt alvast voor de moeite
      Greetz
      NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

      Comment


      • #4
        Re: Vergoeding van foto's in boek...

        Een bekende schrijver, grote oplages in kringen met potentiële klanten, misschien is iets investeren dan toch wel winstgevend.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Vergoeding van foto's in boek...

          Succes met je onderhandelingen. En laat ons misschien even weten in welk boek de foto's verschijnen.
          Wat glas en een D600

          Comment


          • #6
            Re: Vergoeding van foto's in boek...

            Ik hoop dat het klopt, maar het klinkt een beetje als een scam. Pas goed op en kijk eerst eens goed na of het idd een schrijver is!
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Vergoeding van foto's in boek...

              Tarieven van SOFAM zijn gewoon niet realistisch. Doorgaans hebben de uitgeverijen standaard tarieven en heb je geen keuze. Ofwel lever je aan die prijs, ofwel kopen ze het beeld ergens anders.
              Nog een pest, ongeacht jouw betalingstermijnen, hanteren zij minimaal 90 dagen...

              Vrij verwonderlijk dat je gecontacteerd wordt een schrijver en niet door een uitgeverij.

              De tarieven die ik van mijn uitgevers krijg: Tussen de 3.5 tot 45 euro per beeld. Van 200 tot 325 per reportage.
              Art buyers voor reclame industrie betalen doorgaans beter.
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment


              • #8
                Re: Vergoeding van foto's in boek...

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                Ik hoop dat het klopt, maar het klinkt een beetje als een scam. Pas goed op en kijk eerst eens goed na of het idd een schrijver is!
                Ja, dat ging bij mij ook even door mijn hoofd... Maar als je je houdt aan de regel "zij betalen, ik ontvang - en niet omgekeerd" en je weigert categoriek elke "onvoorziene of voorziene" kost te betalen, dan zit je wel safe.
                ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
                Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

                Comment


                • #9
                  Re: Vergoeding van foto's in boek...

                  Toevallig onlangs een filmpje op YouTube gezien. Het is van een Amerikaan, dus geen idee hoe toepasbaar het is voor België,
                  maar de tips die hij geeft, zijn algemeen genoeg, en lijken me hier ook te gelden. De wetten zelf uiteraard niet:
                  Long time New York professional photographer, visual arts lawyer, and educator Len Speier discusses the legality of photography. He introduces photographers ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergoeding van foto's in boek...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dr_MiMiC Bekijk bericht
                    Ja, dat ging bij mij ook even door mijn hoofd... Maar als je je houdt aan de regel "zij betalen, ik ontvang - en niet omgekeerd" en je weigert categoriek elke "onvoorziene of voorziene" kost te betalen, dan zit je wel safe.
                    De schrijver komt naar België om de deal te bespreken. Vind ik een beetje vreemd omdat de kost van een vliegticket USA-België redelijk nog is en dat zoiets prima via mail en telefoon bespreekbaar is. Doet mij een beetje denken aan de reeks in Basta over oplichters
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergoeding van foto's in boek...

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      De schrijver komt naar België om de deal te bespreken. Vind ik een beetje vreemd omdat de kost van een vliegticket USA-België redelijk nog is en dat zoiets prima via mail en telefoon bespreekbaar is. Doet mij een beetje denken aan de reeks in Basta over oplichters
                      Als je nu zijn vluchten, onkosten en een paar nachten in de Hilton betaalt, dan krijg je later een percentage van zijn winst op de boekenverkoop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergoeding van foto's in boek...

                        Hij komt uiteraard niet enkel over en weer voor de onderhandelingen maar ook voor verdere research..... het onderwerp van het boek ligt nl. in België. Onze afspraak gaat eind volgende week door.... wordt dus vervolgd !
                        NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vergoeding van foto's in boek...

                          Daar ga ik een uurtje voor uittrekken..... bedankt !
                          NIKON D700 & NIKON D300 Telephoto AF Micro-Nikkor 105mm f/2.8 G ED-IF, AF-S VR Autofocus lens, 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF, AF-S DX VR Autofocus lens, Nikkor AF 80-400/4.5-5.6 ED D VR. Tokina SD 12-24(IF) DXII, Nikon SB 900.

                          Comment

                          Working...
                          X