Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

    Ik weet niet goed onder welk topic ik dit moet zetten, maar nu heb ik toch weer iets raars voor.
    Ik heb foto's laten afdrukken bij Elka en van de 10x15 'tjes ben ik qua kleur zeer tevreden, de 15x20, die zijn te bruin, maar goed, als het dat maar was.
    Er is een foto bij van een meisje met een halssnoer met rode pareltjes...
    Op de 15x20, zijn ze wel degelijk rood, mààr op de 10x15 zijn er 3 zwart en maar één rood en op de andere 10x15 zijn ze allemaal zwart!

    Hoe is dat te verklaren????
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

  • #2
    Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

    Hoe zien de foto's erop het beeldscherm uit met name de pareltjes?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

      Zoals ze in het echt ook zijn: rood!
      Het is zelfs hetzelfde bestand, gewoon verschillende keren afgedrukt, dus het ligt niet aan mij, maar aan Elka
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

      Comment


      • #4
        Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

        Misschien een probleem dat het rood van de pareltjes buiten het kleurbereik van de afdrukcentrale ligt, hoewel het dan nog bizar is dat het resultaat zwart wordt... De andere dingen die je beschrijft (foto's "te bruin",...) KUNNEN liggen aan een probleem met het kleurbeheer. Welk kleurprofiel gebruik je, is je scherm gecalibreerd, hangt er überhaupt een profiel aan de files die je aanlevert en zo ja is dat het juiste,... Er kan natuurlijk altijd een foutje gebeuren, maar een grote speler zoals Elka is over het algemeen echt wel betrouwbaar hoor. Dus eerst even bekijken welke kleurprofielen zij vragen voor de files (ik werk niet met Elka) en dan even kijken of je workflow in orde is.
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment


        • #5
          Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

          Ik heb kleurbeheerlessen van Marc Cielen en Bart Wybouw gehad en ben daar zéér blij mee. Nu ik ben bijlange geen expert, nog in de verste verte niet, maar ik begrijp het wel.
          Mijn scherm is gecalibreerd. Nu heb ik de foto's gewoon in sRGB geleverd, omdat ik idd niet verder nagekeken heb, dus dat van te bruin, daar snap ik wel. Alhoewel... de kleintjes zijn perfect van kleur, het zijn enkel de grote, maar wel van hetzelfde bestand.
          Vandaar ook dat het niet logisch is dat op één en dezelfde foto één parel wel rood kan zijn en de andere zwart (heeft volgens mij dan toch niets met kleurbereik van de printer te maken, dan zouden ze een ander rood gekregen hebben), en dat dezelfde foto in klein formaat problemen geeft en de grote wel allemaal mooie rode bolletjes.
          Ik ga zeker nog eens proberen uitvissen of zij specifieke kleurprofielen gebruiken.
          De andere drukker die ik gebruik vraagt altijd sRGB. Maar wou nu eens Elka testen.
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

            Bij sommige labo's worden verschillende formaten geprint op verschillende toestellen, dus ook al komen ze van hetzelfde bestand toch kan je dan onderlinge verschillen zien. De meeste labo's (geen idee hoe het zit met Elka) passen altijd nog een kleurcorrectie toe, ook al zijn de beelden in orde. De reden hiervoor is trouwens omdat dat bij veel aangeleverde bestanden door "fotoleken" gewoon ook nodig is ;-) Maar dat betekent ook dat je, indien je die correctie niet wil, je daar specifiek om moet vragen. Ook weer bij sommige labo's (ook weer geen idee hoe het zit bij Elka) betaal je dan wat meer omdat je afwijkt van hun standaard workflow. Volledig normaal dus. Het is ook niet omdat je kiest voor bv "profwerk", dat die correctie niet gebeurt. Expliciet vragen is de enige manier om hier uitsluitsel over te krijgen (ik werk met Axis in Herent: ook daar standaardcorrectie tenzij anders gevraagd wordt, ook al werken ze voornamelijk voor beroepsfotografen). In jouw geval is het denk ik echt nuttig om hier naar te informeren, anders ga je nooit te weten waar de oorzaak ligt. Een labo met een goeie service vertelt je met alle plezier welke formaten op welke toestellen afgewerkt worden, welke handelingen ze nog uitvoeren op je files,... Verder kan het best wel zijn hoor dat één pareltje net wat afwijkt in verzadiging en daardoor net buiten het kleurbereik valt. Ga maar eens met het pipet in photoshop over die parels en je ziet ongetwijfeld de RGB-waarden variëren ook al lijkt het visueel dezelfde tint. Maar nogmaals: ook als dat kleurbereik een probleem zou zijn lijkt het me inderdaad bizar dat het resultaat zwart zou worden. Meestal verlies je dan gewoon detail in die kleur met een "platte kleur" als resultaat, omdat de kleurwaarde geclipt wordt door de printer naar de dichtsbijzijnde kleur die WEL gereproduceerd kan worden.

            Een occasioneel probleem met hun toestellen kan ook altijd, hoewel misschien minder voor de hand liggend.

            Sorry dat ik geen concrete hulp kan bieden, maar een telefoontje naar Elka kan je ongetwijfeld meer soelaas bieden...

            Roeland
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

              Ja, dat de verschillende formaten op verschillende toestellen gedrukt worden, daar had ik ook al aan gedacht. Door de bruinere kleur van de groteren.
              Ik ga eens fatsoenlijk nagaan hoe het bij Elka zit. Maar de verklaring van de "zwarte" parels blijft me een raadsel. :-)
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

                automatic red-eye correction for amateurs.
                De software ziet het verschil niet tussen rode pareltjes en rode flitsoogjes.
                Last edited by notex; 3 augustus 2012, 18:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  automatic red-eye correction for amateurs.
                  De software ziet het verschil niet tussen rode pareltjes en rode flitsoogjes.
                  Oh nee, maar dat klinkt idd wel logisch! Bedankt!!
                  Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                    Oh nee, maar dat klinkt idd wel logisch! Bedankt!!
                    Graag gedaan. Voor een simpel probleem heb ik altijd een simpele verklaring

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

                      Tjah, ik had nooit aan rode ogen gedacht bij bolletjes van een halssnoer...

                      Ik dacht nochtans dat ik de automatische "verbeteringen" had uitgeschakeld, maar waarschijnlijk door het honderd keer opnieuw proberen doorsturen, wegens de kapotte modem, zal ik dat de honderdste keer vergeten aanduiden zijn.
                      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bizar verschijnsel bij het afdrukken...

                        Ik heb net reactie van Elka gekregen: de zwarte bolletjes komen idd door hun automatische correctie. Die is niet uit te schakelen en ze werken er ook niet met profielen.
                        Tenzij je hun professionele circuit volgt, maar dat kan je enkel via de fotograaf.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment

                        Working...
                        X