Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra body of extra lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra body of extra lens

    Hallo allemaal,

    Nadat ik ontzettend veel heb gelezen en ervaring heb op gedaan op dit forum leek het me wel tijd om zelf een account aan te maken, want ik zou graag wat advies willen hebben.
    Dit is dus mijn eerste forumpost, dus ik weet niet of ik in het goede topic zit. Maar dit leek me de beste keuze.
    Ik ben een 18 jarige jongen die vanaf zijn 8e al bezig is met fotografie. Ik ben een redelijk allround fotograaf en vind eigenlijk alle soorten fotografie leuk om te doen.
    Mensen, sport, landschap, evenementen, wildlife, eigenlijk heel veel dus.
    Ook krijg ik steeds meer betaalde opdrachten binnen zoals portretsessies en huwelijksreportages.
    Inmiddels heb ik al redelijk geïnvesteerd in apparatuur.
    Ben nu in het bezit van een 7d+Grip, 16-35L, 24-70L en een 70-200L. Allemaal F2.8 over het hele bereik.

    Nu zit ik alleen met een probleem. Wat wordt mijn volgende uitgave?
    De keuze gaat tussen een extra body of een nieuwe lens.
    - 5dMIII
    - 100-400 / 300F4

    Een fullframe body zit wel erg in mijn gedachten. Puur omdat een extra body nooit verkeerd is en de beeldkwaliteit is gewoon een stuk beter.
    Plus dat ik dan opeens bezit over veel meer groothoek; combinatie fullframe+16-35.
    Het scheelt ook met lenzen verwisselen en dat is erg handig tijdens huwelijksreportages. 5d+24-70 en 7d+70-200 lijkt me dan de ideale combinatie.
    Het wordt dan sowieso een 5d, want de 1d serie ligt voorlopig niet binnen bereik qua budget.

    In het algemeen gaat mijn voorkeur met name uit naar telefotografie.
    Ik zat te denken aan de 100-400L 4.5/5.6 of de 300L F4.0.
    En voor sport- en landschapsfotografie lijkt me nog meer tele boven de 200mm sowieso handig.
    De 100-400 in combinatie met de 7d levert door de cropfactor een enorm bereik op. Ook is hij erg veelzijdig doordat het een zoom lens is.
    Maar de beeldkwaliteit van de 300 prime schijnt weer beter te zijn en hij is sneller. Nadeel, minder veelzijdig.

    Een extra body komt er sowieso ooit een keer.
    Het is alleen de vraag wanneer.
    Maar de grootste vraag is dus: Eerst een extra body of eerst een extra lens en dan welke lens?
    Wat ik vaak heb gehoord en gelezen is dat mensen zeggen: 'Always glass first'.
    Wat vinden jullie daar van?
    Misschien dat er iemand onder jullie is die voor dezelfde keuze heeft gestaan.
    Elk advies is welkom.

    Met vriendelijke groet,
    Joost Wiltink
    Last edited by Joost Wiltink; 30 juli 2012, 13:01.

  • #2
    Re: Extra body of extra lens

    Dat is een moeilijke vraag. Voor je opdrachten heb je meer aan de 5D, als je niet filmt kan het wellicht zelfs een markI zijn. Voor je hobby zoek je meer tele....
    Wat betreft de tele: een 300m IS f4 is inderdaad iets minder flexibel, maar daar heb je ook je 70-200 voot. Met 1,4 extender is de beeldkwaliteit ook goed te doen met de 300mm en heb je effectief alweer 420mm...
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Extra body of extra lens

      Als ik jou was: beide .

      Een 5DII tweedehands en een 300/4 + 1.4x, ook tweedehands.

      Met wat geluk past die 1.4 TC ook op je 70-200, dan heb je er ofwel een 400mm prime of wel een 300mm zoom mee.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Extra body of extra lens

        Tja, vraag eens of ge die tweedehandstele van de belastingen moogt aftrekken in geval van huwelijken. Tegen een reservetoestel kunnen ze moeilijk bezwaar maken, vind ik. Ik heb ooit een brievenbus afgetrokken, zonder probleem, en naar het vogelke kijken ging niet eens, want er zat geen in,... maar die was nieuw.

        Comment


        • #5
          Re: Extra body of extra lens

          Body in dit geval

          Sorry maar eigenlijk vind ik dit een nutteloze vraag.
          Wat ga je in godsnaam doen met een 100-400 tele op huwelijken?
          Geen bal, daar kom je perfect toe met je 24-70 & 70-200.
          Om dan nog maar te zwijgen van het feit dat als je 7d het begeeft, je je klanten op hun belangrijkste dag moet teleurstellen dat ze geen herinnering eraan hebben.

          Dat doet mij zelfs de vraag stellen als je zelf die redenering niet kan maken en ook nog eens aanhaalt dat je maar 18 bent.
          Beschik jij over een ondernemingsnummer????????????
          Ik heb zo het vermoeden van niet en dan ben je heel strafbaar bezig, zeker aangezien je zelf aanhaalt dat je al enige tijd bezig bent en betaalde opdrachten doet.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Extra body of extra lens

            Ik heb niet gezegd dat ik die 100-400 op huwelijken ga gebruiken. Fotografie is voor mij altijd puur hobby matig geweest. Sinds dit jaar begin ik hier en daar wat opdrachten te krijgen en ik kan het combineren met mijn studie.
            Ben zeker van plan om me nu in te gaan schrijven bij de kvk, omdat ik er in verder wil en er mijn beroep van wil maken. Ik neem trouwens aan dat iedereen zo ooit is begonnen. Je moet toch ergens beginnen, of niet?
            Het enige wat ik hier vraag is wat advies om voor mezelf mijn keuze duidelijker te maken, meer niet.

            Comment


            • #7
              Re: Extra body of extra lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Joost Wiltink Bekijk bericht
              Ik heb niet gezegd dat ik die 100-400 op huwelijken ga gebruiken. Fotografie is voor mij altijd puur hobby matig geweest. Sinds dit jaar begin ik hier en daar wat opdrachten te krijgen en ik kan het combineren met mijn studie.
              Ben zeker van plan om me nu in te gaan schrijven bij de kvk, omdat ik er in verder wil en er mijn beroep van wil maken. Ik neem trouwens aan dat iedereen zo ooit is begonnen. Je moet toch ergens beginnen, of niet?
              Het enige wat ik hier vraag is wat advies om voor mezelf mijn keuze duidelijker te maken, meer niet.
              ik denk dat daar eigenlijk in 1ste instantie niet over te twijfelen valt als je zelf een beetje nadenkt.
              je haalt zelf al aan dat je er je beroep van wil maken (veel succes om het effectief rond te krijgen als hoofdberoep trouwens), dan lijkt het toch vrij logisch dat je eerst en vooral investeert in een 2de en eventueel betere body en dan pas glaswerk voor je plezier.

              iedereen begint vermoedelijk wel zo ja, maar velen blijven lijkt mij een verkeerde mentaliteit te hanteren
              de dag dat ik morgen ook mijn bijberoep aanvraag, staan een 5d mark II of mss III als het financieel lukt en een 24-105 op de verlanglijst (voor de 5d dan indien de 28-75 2.8 kwalitatief niet zou voldoen), daarnaast heb ik nu al 2x 40d, een 17-50, 28-75 & 50 1.8 in de zak steken.
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment

              Working...
              X