Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter 1.4x

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter 1.4x

    Heb onlangs de teleconverter Nikor AF-S 1.4X voor mijn 300mm Nikor lens geplaatst. Ik heb de indruk dat mijn scherpte niet zo best is.
    Zijn er mensen met ervaring en mogelijke oplossingen ?.

    Bedankt voor eventuele tips.

    Pixelboy

  • #2
    Re: Teleconverter 1.4x

    De grootste fout is volgens mij, dat een TC achter een lens geplaatst wordt en niet er voor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter 1.4x

      Proficiat , maar denk je dat de mensen van Nikon, Canon e.d. daar niet zouden aan gedacht hebben ?

      Ik zit met een Canon 100-400 waarvan ik meer last heb van onscherpte met TC van 1.4 dan bij mijn 70-200.
      Zet ze beiden op statief en schakel nochtans de stabilisator uit ( voor de 100-400 ) , bij de 70-200 (II) moet dat niet blijkbaar.
      Kan de lucht zijn, onzuiverheden e.d.m. op grotere afstand , misschien ?
      Last edited by zoltan; 25 juli 2012, 19:37.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter 1.4x

        Heb hetzelfde ervaren met mijn foto's van de laatste airshow in Florennes gemaakt met Tamron 70-300VC (f4-5.6) en Kenko pro 1.4x. Heb ze allemaal wat moeten aanscherpen. Zonder teleconverter is de lens nochtans haarscherp en ik heb nauwelijks last gehad van hunting. Het probleem zat hem zowel bij foto's met sluitertijd 1/400 als 1/800. VR stond actief en heb het nooit zonder geprobeerd aangezien ik pas thuis heb vastgesteld heb dat de scherpte niet 100% was.
        Heb daarna wat gespeeld met onderwerpen van 20m tot oneindig, alles in raw gechecked.
        'Ik' (kan dus ook aan mij liggen) zie geen verschil tussen foto's genomen
        met en zonder VR
        op 300mm zonder TC (f5,6) en 220mm met TC (f7,6 en f16)
        maar dus wel met deze op 300mm met TC (zowel f8 als f16).
        Al waren er bij 220mm met TC ook enkele die niet 100% waren en bij 300mm met TC wel enkele die wel 100% waren.
        Bij MF op 300mm met TC lukt het wel om een scherp beeld te krijgen, al is het miniem bijstellen.
        Ligt de precisie waarmee de AF mechanisch kan bijregelen mischien te laag?
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter 1.4x

          Ja, natuurlijk. Heb mij verkeerdelijk uitgedrukt. Heb hem achter de lens geplaatst.

          Pixelboy

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter 1.4x

            Een teleconverter is een soort van loep, het vergroot het beeld maar daarmee ook de fouten. Scherpte, contrast, ca... wordt slechter.

            Hoe goed de beeldkwaliteit blijft met teleconverter hangt vooral af van de lens. Op welke lens heb je de converter geplaatst? Op lenzen trager als f/4 is het sowieso af te raden om een 1.4 teleconverter te plaatsen.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter 1.4x

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Tamron 70-300VC (f4-5.6) en Kenko pro 1.4x.
              Eigenlijk is dit een onmogelijke combinatie en je hebt geluk gehad dat het wilde focussen aan het lange eind. TC's zijn voor lichtsterke lenzen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter 1.4x

                De combinatie Sigma 150mm f2,8 macro + Sigma 1,4x teleconverter werkt wel prima.
                Maar het is inderdaad zo dat een teleconverter niet bij elke lens even goede resultaten geeft.

                Als de camera de mogelijk heeft om AF correctie toe te passen, dan zal je gewoonlijk wat verder moeten corrigeren als er een teleconverter wordt gebruikt.
                Daarom detecteert de camera ook dat er een teleconverter wordt gebruikt.

                Het is ook mogelijk dat een camera waarbij je geen AF-correctie kan instellen, dat je daar een te grote afwijking krijgt en dat de foto's minder scherp worden omdat de camera niet meer juist focust.
                Dat speelt dus ook een rol, samen met de scherpte die vermindert omdat er nog een aantal lenselementen bij komen als je een teleconverter gebruikt.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter 1.4x

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Tamron 70-300VC (f4-5.6) en Kenko pro 1.4x.

                  Eigenlijk is dit een onmogelijke combinatie en je hebt geluk gehad dat het wilde focussen aan het lange eind. TC's zijn voor lichtsterke lenzen.

                  Werkt ook met men Nikkor 16-85 (f3.5-f5.6).

                  Heb mij er ooit in verdiept en in theorie zou FA werken tot f8. Een TC 1.4x verliest theoretisch 1 stop.
                  Een lens f5,6 wordt dus f8 en zou theoretisch nog moeten werken.
                  In praktijk kan dit dus, afhankelijk van de marges van de theorie, de body, TC en lens werken of problemen geven.
                  Bij zonnig en licht bewolkt weer werkt het bij mij perfect en heb ik m.a.w. een 420mm lens (630mm in combi met men APC) wat geweldig is voor sport. Ik merk geen verschil in snelheid van AF en heb nauwelijks last van hunting, zelfs niet als ik een andere dan mijn enige cross type focus punt gebruik.
                  Bij slechtere lichtomstandigheden kan ik het bijna steeds oplossen door een rand van het onderwerp te selecteren (hoger contrast) en dan te herkadreren. Bij nacht heb ik het nog niet durven proberen

                  M.a.w. het geeft inderdaad wat problemen maar slechts in een beperkt aantal gevallen die niet opwegen t.o.v. het plezier.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teleconverter 1.4x

                    Oorspronkelijk geplaatst door pixelboy Bekijk bericht
                    Heb onlangs de teleconverter Nikor AF-S 1.4X voor mijn 300mm Nikor lens geplaatst. Ik heb de indruk dat mijn scherpte niet zo best is.
                    Zijn er mensen met ervaring en mogelijke oplossingen ?.

                    Bedankt voor eventuele tips.

                    Pixelboy
                    Welke body, welke teleconverter en welke lens, want er zijn nogal wat verschillende types

                    Ik gebruik de TC-14E II op mijn 70-200 VR, op een 300 f/4 en op een 300 f/2,8 VR op een D300 en op D700

                    Op geen van deze lenzen merk ik iets van kwaliteitsverlies.

                    Wel benieuwd of ik hier iets van ga merken op D800

                    TravelToy
                    www.christian-bailleul.be | Blog

                    Comment


                    • #11
                      Re: Teleconverter 1.4x

                      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      Werkt ook met men Nikkor 16-85 (f3.5-f5.6).

                      Heb mij er ooit in verdiept en in theorie zou FA werken tot f8. Een TC 1.4x verliest theoretisch 1 stop.
                      Een lens f5,6 wordt dus f8 en zou theoretisch nog moeten werken.
                      In praktijk kan dit dus, afhankelijk van de marges van de theorie, de body, TC en lens werken of problemen geven.
                      Bij zonnig en licht bewolkt weer werkt het bij mij perfect en heb ik m.a.w. een 420mm lens (630mm in combi met men APC) wat geweldig is voor sport. Ik merk geen verschil in snelheid van AF en heb nauwelijks last van hunting, zelfs niet als ik een andere dan mijn enige cross type focus punt gebruik.
                      Bij slechtere lichtomstandigheden kan ik het bijna steeds oplossen door een rand van het onderwerp te selecteren (hoger contrast) en dan te herkadreren. Bij nacht heb ik het nog niet durven proberen

                      M.a.w. het geeft inderdaad wat problemen maar slechts in een beperkt aantal gevallen die niet opwegen t.o.v. het plezier.
                      Nee, dat klopt niet. De AF werkt maar tot f/5.6 op de meeste bodies. Het is enkel op de topbodies zoals de D800, D4 of bij Canon de 1D serie (maar niet de 1Dx) waar het tot f/8 werkt en dan nog niet met alle focuspunten (ik denk enkel het middelste).

                      Dat het bij jou wel werkt is omdat je een Kenko teleconverter hebt die ofwel het diafragma niet doorgeeft, ofwel een Kenko 1.4 DGX die de camera doet denken dat hij nog kan autofocussen. Dat jij het nog vind werken is prima, maar volgens de specs (en mijn ervaring) werkt dat erg slecht en is dat niet aan te raden.

                      Ik gebruik zelf ook een 1.4 tc op mijn Sigma 120-300 f/2.8 OS en dat werkt prima. Scherpte loopt nauwelijks terug en AF wordt een beetje trager, maar niet veel.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Teleconverter 1.4x

                        Oorspronkelijk geplaatst door pixelboy Bekijk bericht
                        Heb onlangs de teleconverter Nikor AF-S 1.4X voor mijn 300mm Nikor lens geplaatst. Ik heb de indruk dat mijn scherpte niet zo best is.
                        Zijn er mensen met ervaring en mogelijke oplossingen ?.

                        Bedankt voor eventuele tips.

                        Pixelboy
                        HTML-code:
                        Hallo, ik gebruik de tc-1,4eII en de 1,7eII op de nikkor 300mm f4 in combinatie met een nikon 300s. Met de Tc1,4eII heb ik geen merkbaar kwaliteitsverlies en een verwaarloosbaar snelheidsverlies. Met de tc-1,7eII heb ik zichtbaar verlies in scherpte vanaf het moment dat ik begin te croppen anders niet zichtbaar. met beide tc's heb ik behoud van autofocus. Daar u denkt dat uw scherpte niet optimaal is denk ik dat er misschien wat aan uw tc mankeerd. Mvg,
                        Marc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Teleconverter 1.4x

                          Hier een lijst van Nikon voor de compatible lenzen,of deze pdf, weliswaar voor Nikon lenzen.grt
                          Last edited by guido.g; 12 augustus 2012, 12:53.
                          https://ggpics.be/

                          Comment

                          Working...
                          X