Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigen lenscontacten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reinigen lenscontacten

    Ik krijg met mijn Canon 450D een error-vermelding: error 1 (of 001) met de uitleg "reinig lenscontact".
    Ik krijg het met de 3 lenzen die ik op zet.
    Bij weinig licht krijgt de camera het precies ook niet scherp gesteld. Hij blijft zoeken, ik druk af en krijg dan die vermelding.

    Kan je lenscontacten zelf reinigen? Doe je dat zelf? Hoe doe je dat dan?
    Of ga je er terug mee naar de winkel om het te laten doen?

    Dank voor de raad en eventuele uitleg.

  • #2
    Re: Reinigen lenscontacten

    Je kan er eens voorzichtig over wrijven met een wattenstaafje met alcohol.

    Dat een lens niet meer wil scherpstellen als er niet voldoende licht is, dat is helemaal normaal.
    Een lichtsterkere lens zal langer blijven scherpstellen dan een minder lichtsterke, omdat de scherpstelsensor meer licht krijgt met een lichtsterke lens.
    Met een kitlens heb je dus eerder problemen dan met een f2,8 lens.

    De camerabody speelt ook een grote rol, zeker bij de wat goedkopere modellen is de AF-sensor minder gevoelig en zal die dus eerder beginnen te hunten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Reinigen lenscontacten

      hij heeft het altijd goed gedaan. Geen problemen.
      Het is me de laatste tijd opgevallen dat het langer begon te duren. Misschien dat die error het uiteindelijke gevolg daarvan is.

      Veeg ik over de contacten van de lens en/of van de camera?
      Aangezien ik het met de 3 lenzen heb, heb ik het vermoeden dat het ook aan de contacten van de body ligt.

      Comment


      • #4
        Re: Reinigen lenscontacten

        Oorspronkelijk geplaatst door jannemie Bekijk bericht
        .................


        Veeg ik over de contacten van de lens en/of van de camera?
        Aangezien ik het met de 3 lenzen heb, heb ik het vermoeden dat het ook aan de contacten van de body ligt.
        yep.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Reinigen lenscontacten

          Maak alle contacten schoon, als één kant (body) verontreinigd is, dan is de andere (lens) dat waarschijnlijk ook door contaminatie (vet bijvoorbeeld.)
          Ipv alcohol kun je ook contactspray gebruiken, niet op de contacten verstuiven, maar in het deksel van de spuitbus, en daar een wattenstaafje in dompelen.

          Als het probleem niet verdwenen is, dan heb je waarschijnlijk een probleem met de body. Dit kan hardware zijn ("andere kant" van de contacten of zo) of firm/software. Eerst on line advies vragen aan Canon, kan geen kwaad.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Reinigen lenscontacten

            Als je het met de drie lenzen hebt, dan lijkt mij het probleem aan de kant van de camera te zitten.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Reinigen lenscontacten

              ondertussen werd me dit aangeraden: Hama 205629 Contact Reiniger Glasvezel
              Iemand hier ervaring mee? Wat is het? Hoe wordt het gebruikt?

              Comment


              • #8
                Re: Reinigen lenscontacten

                Als je even google-t, dan kun je het vinden bij b.v. Studio73
                Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


                Blijkbaar een pennetje waarmee je over je contacten kunt borstelen. Zoals een lenspen dient om je lenzen te reinigen. Het laatste gebruik ik regelmatig, een 'vals contact' heb ik vooralsnog niet gehad.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Reinigen lenscontacten

                  die glasvezelborsteltjes moet je sterk mee opletten.
                  ten eerste breken die glasvezels af en zorgen op hun beurt voor "grof vuil" die erger is dan zand
                  ten tweede, je kan evengoed schuurpapier gebruiken, maak je alles mee kappot
                  conclusie: vergeet die glasvezelborstel

                  contact reiniger is ook niet ideaal omdat daar een zuur in zit die de contacten beitst. ze zijn dan wel even zuiver maar kleine sporen die achterblijven zullen je na langere tijd voor zware corosie zorgen.
                  conclusie: gebruik zeker ook geen contactreinigers

                  alcohol op een katoenen doekje is nog beste optie
                  alternatief is isopropanol (te krijgen bij de apotheek voor een prikje) op een katoenen doekje ideaal om contacten te reinigen
                  en nadien afblazen met een blaaspeertje om eventueel stof weg te krijgen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reinigen lenscontacten

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    isopropanol (te krijgen bij de apotheek voor een prikje) op een katoenen doekje
                    dat mag ... maar een normaal gebruikte body en lens zou nooit moeten gepoetst worden ... wanneer het geheel water gezien heeft, dat is andere koek ... dat is dan ook goed zichtbaar ... je kan eens met een propere zakdoek over de contacten wrijven van zowel lens als body ... maar normaliter is dat dus gewoon voodoo ... heb ruime ervaring maar heb nog nooit een lens of body gezien met normaal uitziende contactvlakken waarbij deze voodoo enig effect gehad heeft

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reinigen lenscontacten

                      Zelf nog nooit nodig gehad -of dus gebruikt- maar het schijnt dat het gummetje, aan de achterkant van een potlood, ook wel eens gebruikt wordt. Kan iemand dit bevestigen?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reinigen lenscontacten

                        een gum is idd een goed alternatief voor het reinigen van goudcontacten (heb veel ervaring met electronica)
                        probleem is wel dat een gum "residu" in de vorm van velletjes achter laat, als die in je spiegel / sluiter contructie komen kan je het wel ten dode opschrijven

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reinigen lenscontacten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                          dat mag ... maar een normaal gebruikte body en lens zou nooit moeten gepoetst worden ... wanneer het geheel water gezien heeft, dat is andere koek ... dat is dan ook goed zichtbaar ... je kan eens met een propere zakdoek over de contacten wrijven van zowel lens als body ... maar normaliter is dat dus gewoon voodoo ... heb ruime ervaring maar heb nog nooit een lens of body gezien met normaal uitziende contactvlakken waarbij deze voodoo enig effect gehad heeft
                          Van water is geen sprake of het zou de normale vochtigheid in de lucht moeten zijn. Wat me overdreven lijkt.
                          Wat bedoel je met die voodoo?

                          Aan een gummetje had ik ook gedacht, maar dan ook gedacht aan het residue

                          conclusie: het wattenstokje of doekje met alcohol lijkt de beste oplossing ....?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reinigen lenscontacten

                            Oorspronkelijk geplaatst door jannemie Bekijk bericht
                            voodoo?
                            doe maar reinigen met wat alkohol ... en dan maar hopen dat het werkt http://www.patchtogether.com/media/d...e8de34154c.jpg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reinigen lenscontacten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                              doe maar reinigen met wat alkohol ... en dan maar hopen dat het werkt http://www.patchtogether.com/media/d...e8de34154c.jpg
                              voor de voodoo. zover was ik ook al.

                              ondertussen isopropanol bij de apotheker gehaald. Het gaat morgen gebeuren. Wish me luck.

                              Comment

                              Working...
                              X