Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervanging harde schijf Imac

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervanging harde schijf Imac

    Mijn harde schijf(500gb) van mijn imac(21 inch) is vol. Volgens sommigen is deze niet vervangbaar, volgens anderen wel. Iemand die dit reeds gedaan heeft en zo ja, welke harde schijf heb je dan gekocht?
    Alvast bedankt voor de info.
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

  • #2
    Re: vervanging harde schijf Imac

    Vol en dus vervangen?
    Waarom geen externe harde schijf gebruiken? Zowel mijn vrouw als ik (zij een MBP en ik een iMac 24") hebben er eentje aanhangen. Ik heb al mijn RAW-foto's extern geplaatst en de hele iPhoto library (als backup); intern heb ik een veel kleinere iPhoto met slechts jpg's van na 2010. Tuurlijk moet je zo'n externe HD eveneens backuppen, en daarvoor gebruik ik een grote externe HD, die enkel daarvoor uit de kast komt.

    Ik ben niet thuis op gebied van hardware, maar waarom zou jouw HD niet te vervangen zijn?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: vervanging harde schijf Imac

      Daar had ik ook aan gedacht om oudere foto's op een externe harde schijf te zetten. Kan je even uitleggen hoe je dan die externe harde schijf backupt? Sorry, maar ik ben nogal een leek daarin. Ik gebruik nu een externe harde schijf die regelmatig backups maakt via timemachine. iphoto gebruik ik wel niet.
      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

      Comment


      • #4
        Re: vervanging harde schijf Imac

        OK: de externe HD die ik dagelijks gebruik (noem die maar HD-1) is via Firewire 800 met de iMac verbonden. Ik heb een tweede (2TB) externe HD (HD-2) in de kast staan en laat ons zeggen eenmaal per maand, maak ik een tweede verbinding eveneens via Firewire 800 tussen HD-1 en HD-2. Dat noemt men "daisy-chaining". Een 400GB overpompen duurt een 2-3 uur, dus ik doe dat bij voorkeur 's avonds, als ik stop met "Mac-ken". Er bestaan natuurlijk andere vormen van backup (incrementele BU), maar voorlopig althans houd ik het bij deze "bulk-operatie". Nadat de BU gemaakt is en gecheckt, gooi ik de vorige weg. Dan gaat HD-2 terug de kast in.

        O ja, ik gebruik LaCie D2 Quadra HD's, de ene al wat groter dan de andere...

        Om de werking tussen HD-1 en de iMac (of de MBP van mijn vrouw) te monitoren, gebruik ik DriveGenius, die in de achtergrond alles netjes in het oog houdt.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: vervanging harde schijf Imac

          Zijn die hd's die je gebruikt dan voorzien om verschillende kabels aan te sluiten, zodat uw hd-1 gelijktijdig met uw mac en uw hd-2 aangesloten kan worden? Daar gebruik je dan die firewire-800 kabels voor als ik het goed begrijp.
          Als je uw hd-1 backupt is die dus verbonden met uw mac en uw hd-2?
          Die kleinere foto's op je interne harde schijf backup je die dan ook telkens op je hd-1 of gebruik je daar een andere hd voor en gebruik je timemachine hiervoor?
          Dit is wel allemaal nieuw voor mij
          Toch bedankt voor de uitleg
          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

          Comment


          • #6
            Re: vervanging harde schijf Imac

            Ben je niet makkelijker met een NAS? Daar kan je bv je foto's op zetten, je kan die gebruiken voor meer dan 1 pc, meeste zijn met minstens 2 harde schijven waar de 2de een back-up is van de 2de, en sommige kan je bereiken vanop het internet, en nog meer voordelen...
            Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

            Comment


            • #7
              Re: vervanging harde schijf Imac

              @Niki VK: Tuurlijk is een NAS een werkbare oplossing, maar niet eentje waarmee ik vertrouwd ben. Ik ben wellicht al te lang met Mac bezig, en had nooit gedacht dat onze hobby (fotografie) zo uit de hand zou lopen.
              @RBOOM: alles op interne HD wordt gebackupt via TimeMachine/TimeCapsule. Het is enkel wat er extern staat dat nog eens extra dient gekopieerd te worden. De LaCie D2 Quadra-schijven waarover ik beschik hebben een verbazend aantal aansluitingen: http://www.lacie.com/be/products/product.htm?id=10330
              Daisy chaining is precies: via FW800-kabels van Mac naar H1 en van H1 naar H2. Weet niet precies hoelang die keten kan zijn, maar toch wel verschillend apparaten hoor.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: vervanging harde schijf Imac

                Over welk startbudget spreken we dan, zowel dat nas systeem van Nik als het systeem van Les? Waarschijnlijk kan je daar zover in gaan als je zelf wil maar kan je een richtprijs geven vanaf hoeveel euro dit begint en waar je deze beide systemen best kan aanschaffen.
                Alvast bedankt voor deze zeer nuttige info
                Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                Comment


                • #9
                  Re: vervanging harde schijf Imac

                  Mijn 2TB Lacie D2 Quadra is mijn laatste aanschaf geweest: http://shop.easy-m.be/lacie-hd-2tb-d2-network-2.html
                  De vorige aankopen (eentje van 500GB en eentje van 1TB) zijn vroeger gebeurd en kostten ook wat minder. Ik koop ofwel bij Easy-M, ofwel bij Switch.
                  DriveGenius, online verkrijgbaar bij Prosoft kost €99,- (dus wat minder in €).
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervanging harde schijf Imac

                    Ik heb zopas deze gekocht, http://www.pixmania.nl/nl/nl/3448338...ion-exter.html
                    Zelfs te gebruiken als timemachine.

                    Ruud
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervanging harde schijf Imac

                      vandaag te koop op ibood

                      Zou dit ideaal zijn, ook al me 5x4 tb nogal veel?
                      Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervanging harde schijf Imac

                        Even dit topic uit het oog verloren...

                        Maar ik heb deze: link
                        Werkt uitstekend met mijn MacBook en pc... Kan gebruikt worden als time machine voor je Mac.
                        Ik heb deze in raid 1 staan, dus 2 tb die constant een back-up heeft.
                        Ook kan je deze bereiken via het internet. Het is dan traag, maar je kan wel degelijk overal aan je foto's...
                        In het netwerk zelf werkt het redelijk snel, niet super snel maar ook niet dat het storend traag is.
                        Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervanging harde schijf Imac

                          [QUOTE=rufus1964;3615172]Ik heb zopas deze gekocht, http://www.pixmania.nl/nl/nl/3448338...ion-exter.html
                          Zelfs te gebruiken als timemachine.

                          Wou er zo 2 kopen maar blijkbaar kan men niet in Nederland kopen als Belg, en in Belgie staat deze nog iets duurder.
                          Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervanging harde schijf Imac

                            uiteindelijk deze gekocht:http://www.pixmania.be/be/nl/7318103...l-externe.html
                            Heb er 2 gekocht van 2tb omdat het prijsverschil tussen 1 en 2 tb niet zoveel was.
                            Het overzetten van mijn foto's nam zo een 4 uur in beslag.
                            Nu kan ik weer een tijdje verder.
                            Bedankt voor alle reacties (ook via pm; Les en Ruud)
                            Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

                            Comment

                            Working...
                            X