Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 70-200 of 80-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 70-200 of 80-200

    Vorig jaar heb ik mijn standaard kitlens (Nikon) vervangen voor een 17-55mm 2.8 en dit is zo goed bevallen dat ik nu overweeg om mijn 70-300 mm 3.5-5.6 te vervangen voor een lichtsterkere (kwalitatief betere) lens.

    Daarom zit ik nu te kijken naar drie opties:
    - Nikon 80-200 mm 2.8 (draaizoem)
    - Nikon 70-200 mm 2.8 V1
    - Nikon 70-200 mm 2.8 V2

    Ik kijk naar 2e handslenzen, maar ook daar zit nog veel verschil in prijs. Wat is volgens jullie de beste koop?

    Het liefste fotografeer ik:
    - Op reis
    - Mensen
    - Dieren
    - Natuur

    Wat ik zo fijn vind aan de 17-55 is dat hij snel scherpstelt, lichtsterk is, mooie scherpte/diepte heeft en scherpe foto's maakt. Dit zoek ik ook in een nieuwe lens.

  • #2
    Re: Nikon 70-200 of 80-200

    Alle drie goed

    De 70-200 lenzen hebben VR en zijn misschien iets sneller maar alle drie zijn ze even lichtsterk en maken scherpe foto's.

    De scherptediepte is niet echt een lenseigenschap maar een fenomeen dat afhankelijk is van 3 factoren (diafragma, brandpuntafstand en afstand tot onderwerp).
    Je gaat dus bij jou 70-300 op bvb150 mm en F/5,6 dezelfde scherptediepte hebben als bij de 70-200 op 150mm en F/5.6
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 70-200 of 80-200

      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      De scherptediepte is niet echt een lenseigenschap maar een fenomeen dat afhankelijk is van 3 factoren (diafragma, brandpuntafstand en afstand tot onderwerp).
      Er wordt gevraagd om 'mooie scherptediepte', dus bokeh, en dat is wel lens afhankelijk.

      Als je nog nooit een gedachte hebt gehad aan FX zou ik voor de VRI gaan.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 70-200 of 80-200

        IK heb ze allemaal gehad en ze zijn allemaal optisch goed maar ik prefereer er één mét VR, dat vind ik een grote troef.
        Als je ze enkel op crop gaat gebruiken kan je een tweedehands VRI zoeken, ben je van plan om ooit naar FF te gaan zou ik voor de VRII gaan.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 70-200 of 80-200

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Er wordt gevraagd om 'mooie scherptediepte', dus bokeh, en dat is wel lens afhankelijk.

          Als je nog nooit een gedachte hebt gehad aan FX zou ik voor de VRI gaan.
          Dit is totaal onjuist.
          Scherptediepte is een afstandsschaal waarbinnen alles in je foto aanvaardbaar scherp is (ik heb een scherptediepte van 2,5 cm tot 5 meter), en is niet gelijk aan Bokeh.
          Scherptediepte is zoals reeds gezegd afhankelijk van het gekozen diafragma , de brandpuntafstand en afstand tot onderwerp maar ook de sensorgrote van je camera en de scherpstelafstand speelt hier een rol.
          De scherptediepte kan je zelfs eenvoudig berkenen.


          Bokeh is de kwaliteit waarmee onscherpte door het objectief wordt weergegeven en is afhankelijk van de vorm en het aantal diafragmabladen alsmede de sferische correctie.
          Bokeh kan je niet uitdrukken in cm en evenmin berekenen, het is de zachtheid waarmee we de onscherpte in een foto waarnemen.

          Het is niet omdat TS de vraag verkeerd stelt dat je foutieve informatie moet geven.
          Dit topic wordt door anderen ook gelezen en die gaan dan beweren dat Bokeh = scherptediepte want ze hebben het gelezen op een fotografieforum.
          Last edited by zunoel; 22 juli 2012, 09:22.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 70-200 of 80-200

            idd alle 3 toppers voorkeur gaat naar de VR1, stabilisatie en iets meer aangeboden 2 dehands ik werk heel graag met deze lens ook met 1.7TC nog heel mooie foto's.
            Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

            Comment

            Working...
            X