Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Recht op foto's fotoshoot?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Recht op foto's fotoshoot?

    Hallo allemaal,

    Ik vond niet direct een antwoord op onderstaande vraag, vandaag de nieuwe topic.

    Voor de eerste verjaardag van ons dochtertje hebben we een kadobon voor een fotoshoot gekregen. Er is dus betaald voor de shoot, maar de foto's kunnen we enkel krijgen als we ze allemaal bij deze fotograaf zelf laten afprinten. De fotograaf is daarenboven echt enorm duur (+ m'n broer heeft een eigen zaak in fotoprints groot formaat). Is het niet zo dat wij het recht hebben om de digitale bestanden van de foto's te krijgen? Wij staan er op en anders betaal je voor een service maar je krijgt er niets van. Na een maand worden de foto's ook van hun website gehaald en hebben we er niets meer van...

    Vriendelijke groeten

  • #2
    Re: Recht op foto's fotoshoot?

    Niet alle fotografen werken voor dezelfde prijs, en ze geven ook niet allemaal de originele bestanden mee.
    Normaal vraag je vooraf wat de voorwaarden zijn, en dan weet je ook waarvoor je hebt betaald.

    Hier in de buurt is een fotograaf die dezelfde voorwaarden hanteert zoals de fotograaf waar jullie geweest zijn, je moet daar voor elke afdruk betalen, en je krijgt daar nooit grote digitale bestanden mee (ik denk wel dat ze verkleinde digitale bestanden op een cd leveren tegen betaling).

    En van een andere fotograaf heb ik gehoord dat hij wel de grote digitale bestanden levert (uiteraard ook tegen betaling, want hij moet er ook zijn kost mee kunnen verdienen).
    Je kan daar ook de afdrukken bestellen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Recht op foto's fotoshoot?

      Als je als fotograaf van je werk moet leven, dan is het meestal niet echt verstandig om je werk (ergo, je files) gewoon weg te geven. Bij veel fotografen, bij mij ook, is het zo dat de shoot zelf min of meer de kosten dekt (afschrijvingen materiaal, studio, marketing,...) en dat er pas winst gemaakt wordt bij de nabestellingen. Als je trouwens de afdrukken louter bekijkt als "papier", dan is het inderdaad heel duur. Maar de prijs van die afdruk omvat ook de visie, creativiteit, technische kunde,... van de fotograaf. Koop een schilderij van eender welke schilder en je betaalt ook veel meer dan de verf en het doek. Koop een brood en je betaalt ook veel meer dan de prijs van de ingrediënten. Vergeet ook niet dat die prijs die je betaalt aan de fotograaf, het brutoloon is. De nettowinst is een heel ander verhaal hoor...

      Concreet behoudt de fotograaf altijd het auteursrecht op zijn werk. De foto's blijven dus altijd "eigendom" van de fotograaf. Fotografen die digitale files weggeven of verkopen, geven of verkopen dus in essentie gewoon reproductierecht. Je koopt met andere woorden het recht om die files te reproduceren. Het is wel zo dat de fotograaf jouw toestemming nodig heeft om de foto's zelf te publiceren. Hij mag dus niet zomaar de foto's op website of in etalage tonen zonder toestemming. Hoewel ik het zelf niet echt een goeie aanpak vindt (wegens niet duidelijk), is het wel zo dat veel fotografen een clausule in contract of bestelbon (algemene voorwaarden) opnemen waar dit al geregeld wordt. Het zou dus kunnen dat gewoon door betaling van de cadeaubon (en daardoor akkoord met de verkoopsvoorwaarden) al toestemming werd gegeven voor publicatie. Maar nogmaals: erg netjes vind ik zoiets niet, beter expliciet achteraf regelen.

      En wat de prijs van die nabestellingen betreft, enige punt daar is dat er duidelijk gecommuniceerd moet worden op voorhand. Normaal gezien wist de persoon die de cadeaubon kocht heel goed de prijs van de nabestellingen, anders ook hier weer: niet netjes. Al mijn klanten krijgen van bij het begin een duidelijke prijslijst voor nabestellingen. Vinden ze dat te duur, geen probleem, dan zoeken ze wel iemand die beter binnen het budget past.

      No offense voor de topicstarter, maar een fotograaf wil net zoals elke andere zelfstandige winst maken en daar is niks mis mee. Zolang het op een correcte manier gebeurt en er duidelijke afspraken gehanteerd worden toch geen probleem? Nogmaals, de prijs van een foto-afdruk kan misschien hoog lijken voor 'een vodje papier', maar een afdruk is het eindresultaat van een heel lang (en duur) productieproces van marketing, shoot, nabewerking, aanlevering,... Als je het op die manier bekijkt valt die prijs echt wel mee hoor...

      Dat moest er ff uit ;-)
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: Recht op foto's fotoshoot?

        Een fotograaf zal nooit der originele digitale bestanden uit handen geven, je hebt een fotoshoot kado gekregen, maar dat geeft je niet het recht op de originele bestanden hé. In het analoge tijdperk kreeg je ook geen negatieven mee na een foto opdracht zoals communie of huwelijk, maar kon je wel afdrukken bestellen van deze opdracht. Dat is op zich iets heel logisch, daar het copyright bij de auteur van de beelden blijft.

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Recht op foto's fotoshoot?

          Bedankt voor de info en jullie feedback.

          Ik kan er volledig inkomen dat iedereen er moet van leven, ik heb er helemaal geen probleem mee dat de fotograaf er een goede marge op heeft. Het is alleen de hoogte van die marges, we hebben er voor iets meer dan € 900 foto's gekocht en dan vond ik wel dat we de bestanden mochten krijgen voor achteraf. Anders zijn ze gewoon weg, want ze worden na een maand gedelet...

          De foto's van ons dochtertje staan op de website + hangen er 2 grote foto's van haar in de etalage, heb geen vraag gekregen.

          Iedereen heeft het recht om zijn boterham te verdienen, maar heb het moeilijker met de eenzijdige bepaling van regels.

          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Recht op foto's fotoshoot?

            Oorspronkelijk geplaatst door jore293 Bekijk bericht
            Anders zijn ze gewoon weg, want ze worden na een maand gedelet...
            Dat denk ik toch echt niet......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Recht op foto's fotoshoot?

              Oorspronkelijk geplaatst door jore293 Bekijk bericht
              we hebben er voor iets meer dan € 900 foto's gekocht en dan vond ik wel dat we de bestanden mochten krijgen voor achteraf.
              vergelijk het eens met software... het is niet omdat je bijvoorbeeld 1000€ betaalt voor photoshop, dat je er ook de broncode bij krijgt... zelf niet als je er 1000 paketten van koopt...

              De fotograaf is eigenaar en zal de files heus niet wissen (misschien wel op de website, maar heus niet in z'n archief)
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Recht op foto's fotoshoot?

                Ik ben zelf geen professionele fotograaf, maar ik volg Roeland wel.
                Men zou inderdaad vooraf duidelijke afspraken moeten maken zodat er achteraf geen discussie is.

                Maar ik vind ook wel dat je voor 900 euro toch wel IETS in handen mag hebben, al is het maar een paar fotootjes in klein formaat ofzo.

                Comment


                • #9
                  Re: Recht op foto's fotoshoot?

                  Indien je de gekochte afdrukken nu is scant, dan heb je ook digitaal de beelden van je afdrukken !

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Recht op foto's fotoshoot?

                    Op voorhand bedingen, is de truuk natuurlijk!
                    Lang voor het digitale tijdperk heb ik een fotograaf voor mijn huwelijk gezocht die mij de (Hasselblad) negatieven wou overhandigen.
                    Zijn bezwaar was natuurlijk de nabestelling. Ik heb gewoon gevraagd wat hij een normale nabestelling vond, en ervoor gezorgd dat hij meer dan tevreden was.

                    Wat gebeurt er anders? Fotografen worden oud, gaan op pensioen, en de kinderen ruimen de zolder op. Al die negatieven komen dan in het containerpark terecht.
                    Ondertussen is jouw trouwfoto in de mooie lijst een beetje vergaan, en je wil 30 jaar later een nieuwe bestellen?
                    Waar is de fotograaf ? Nergens te vinden, terwijl al die klanten van hem netjes hun negatieven zelf hadden kunnen bewaren.

                    My 2 cts
                    Dpaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Recht op foto's fotoshoot?

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      ...........
                      en je wil 30 jaar later een nieuwe bestellen?
                      Waar is de fotograaf ? Nergens te vinden, terwijl al die klanten van hem netjes hun negatieven zelf hadden kunnen bewaren.
                      en wat als de zaak failliet gaat..?
                      waar gaan die negatieve dan heen..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jore293 Bekijk bericht
                        ...
                        De foto's van ons dochtertje staan op de website + hangen er 2 grote foto's van haar in de etalage, heb geen vraag gekregen.

                        Iedereen heeft het recht om zijn boterham te verdienen, maar heb het moeilijker met de eenzijdige bepaling van regels.

                        groetjes
                        Voor het gebruik van het beeld van een minderjarige was hij verplicht op voorhand de toestemming te vragen aan de ouders.

                        Voor het recht op gebruik van jouw beelden (jouw topic starter had hrt er onrechtstreeks over) krijgt een fotograaf die impliciet voor meerderjarigen en moet hij die expliciet vragen aan de ouders van een minderjarige. Als deze gescheiden zijn dan moet je de toestemming van beide ouders krijgen. Word het kind meerderjarig dan moet je hrt nogmaals van de nu meerderjarige hebben ook.

                        Dit is in België. Frankrijk is nog iets strenger denk ik.

                        Let wel als hij bvb jouw beeld op de site plaatst dan was dit 100% in orde. Heb je er een bezwaar tegen dan MOET hij het wegnemen op een simpele vraag van jezelf.

                        Ik neem geen risico's, ik vraag het steeds aan mijn klanten en vraag dat ze me er vrij mailtje voor opsturen. Altijd vriendelijker dan kontrakten met kleine letters onder de neus schuiven bij de shoot.

                        Let wel, zo kontrakten heb ik wel liggen indien het om een kommerciele shoot gaat... Maar dan werk ik gewoonlijk met modellen die dat gewoon zijn. Maard dit paragraaf is eigenlijk off topic voor jou.

                        900,- ... Deftige bestelling! Nogal wat forse vergrotingen genomen in kaders of zo?
                        Portret fotograaf

                        Comment


                        • #13
                          Oh was dit nog vergeten erbij te schrijven. Het recht op jouw beeld gunt je enkel het recht te weigeren dat het gebruikt wordt door een ander (fotograaf of wie dan ook). Het gunt je geenszins het recht er gratis kopijen van te krijgen. Dat is een misvatting dat veel mensen maken.

                          Een kontraktbreuk betekend ook geenszins dat de benadeelde partij nieuwe rechten krijgt die hij niet had.

                          Dus dit "onwetmatig" gebruik op zijn site en etalage van jouw kind's foto zonder toestemming gunt je ook niet het recht gratis kopijen te krijgen.
                          Portret fotograaf

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            en wat als de zaak failliet gaat..?
                            waar gaan die negatieve dan heen..?
                            grt,bouk.
                            Dat is de vraag van één miljoen.

                            Ik weet niet wat hier wettelijk bepaald is, een failliet is dan ook een juridische aangelegenheid.

                            Ik zelf zal de beelden nog enkele jaren houden (zelfs zolang ik leef). En ik stuur dan een mailtje naar al mijn klanten om dit te melden samen met mijn persoonlijke kontakt gegevens (want een dotCom zal ik er niet bij houden als de COMmerce eruit is).

                            Maar dat ben ik... Een veel te braaf en korrekte persoon. Ik denk dat je daar bij konfraters geen garantiën over kunt krijgen. Hangt af van geval tot geval.

                            Ik ben aangesloten bij de beroepsfotografen. Ik krijg daar juridisch advies over zulke dingen. Ik ga het hen eens expliciet vragen en hier het antwoord delen.
                            Portret fotograaf

                            Comment


                            • #15
                              Re: Recht op foto's fotoshoot?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                              Maar ik vind ook wel dat je voor 900 euro toch wel IETS in handen mag hebben, al is het maar een paar fotootjes in klein formaat ofzo.
                              Als je voor €900 foto's koopt, heb je voor €900 foto's in handen en ik denk dat toch wel iets meer zal zijn dan een paar fotootjes
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X