Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aanschaf toestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies bij aanschaf toestel.

    Hallo,

    Ik ben totaal nieuw in de wereld v/d fotografie.
    Tot hiertoe nam ik foto's met een goedkoop toestel van een grootwarenhuis type Aldi of Lidl.

    Ik had me graag een beter toestel aangeschaft, maar ik heb zeker de ambitie niet om professionele fotograaf te worden.
    Ik ben eerder een fietser en wandelaar die foto's neemt dan een fotograaf die fietst of wandelt.
    Eerst dacht ik om een compact toestel te kopen, gezien het hoofdzakelijk de bedoeling is om foto's te maken op reis. (makkelijk op te bergen)
    Ik reis veel met de rugzak in het hooggebergte en met de fiets.

    Na veel lezen en zoeken naar reviews op het internet, is het moeilijk om niet te verdrinken in de zee van keuze en types.

    Mijn budget is beperkt is tussen de 300 en max. 500€.
    Mijn keuze is momenteel eerder naar een compacte systeemcamera. Ziehier enkele types....
    -Sony Alpha Nex-C3 of Nex-5N
    -Pana Lumix DMC-G3 of GF3
    -Olympus PEN E-PL3

    Graag krijg ik wat advies en tips.

  • #2
    Re: Advies bij aanschaf toestel.

    Mijn broer heeft een nex 5n. De foto's die er uit komen moeten zeker niet onder doen voor mijn eos 550D. De andere toestellen ken ik niet.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Advies bij aanschaf toestel.

      Oorspronkelijk geplaatst door woestijn5 Bekijk bericht
      Hallo,
      Ik had me graag een beter toestel aangeschaft, maar ik heb zeker de ambitie niet om professionele fotograaf te worden.
      I
      Mijn keuze is momenteel eerder naar een compacte systeemcamera. Ziehier enkele types....
      -Sony Alpha Nex-C3 of Nex-5N
      -Pana Lumix DMC-G3 of GF3
      -Olympus PEN E-PL3
      Je hebt al goed voorbereidend werk gedaan. Nu, merendeel van de BD-leden hier zijn gewone mensen zoals jij en zijn helemaal geen professioneel fotograaf. We zijn allen wel gebeten door het fotografievirus en fotografie is dan ook onze hoofdhobby.
      Ik zou je aanraden om naar de betere fotowinkel te stappen en daar even diverse systeemcamera's te testen. De geziene resultaten zijn inderdaad heel goed, maar ik merk toch dat ook daar het aanbod van objectieven een beslissende factor kan zijn. je budget is bepaald, heel goed, maar dit betekent niet dat het zinvol is te zien naar latere eventuele mogelijke aankopen.
      Ik meen me te herinneren dat Lut ook over een systeemcamera beschikt (naast haar dslr). Misschien haar even contacteren ?
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Advies bij aanschaf toestel.

        Zou de koopjeshoek in de gaten houden. Meestal zijn het "jonge" toestellen die
        daar te koop worden aangeboden, waar u nog jaren plezier aan kunt beleven.
        En over de prijs valt meestal wel te onderhandelen.

        Comment


        • #5
          Re: Advies bij aanschaf toestel.

          Zie hier nog een review van verschillende systeemcamera's waaronder de door jou aangehaalde sony.

          De vier compacte systeemcamera's in deze roundup zijn bedoeld voor de beginnende fotograaf die meer beeldkwaliteit zoekt, maar voor wie een dslr te veel van het goede is. Tweakers.net zocht uit welke ilc de beste is.

          Comment


          • #6
            Re: Advies bij aanschaf toestel.

            door het feit dat lenzen idd een 'beperkende' factor zijn op die systeemcamera's die je aanhaalt en je het compact wil houden, zou ik toch ook zeker eens kijken naar de bridge-camera's. Een lens met een vrij groot bereik voor allround doeleinden en toch degelijkere kwaliteit dan hetgeen je nu bezit.

            Ik denk dat aan types a la canon G12 e.a.
            Neem eens daarvoor een kijkje op de website van fotokonijnenberg of kamera-express of andere en probeer zo de verscheidene modellen wat op te snorren en dan kan je beginnen kijken naar reviews e.a. eromtrent
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Advies bij aanschaf toestel.

              Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
              door het feit dat lenzen idd een 'beperkende' factor zijn op die systeemcamera's die je aanhaalt en je het compact wil houden, zou ik toch ook zeker eens kijken naar de bridge-camera's. Een lens met een vrij groot bereik voor allround doeleinden en toch degelijkere kwaliteit dan hetgeen je nu bezit.

              Ik denk dat aan types a la canon G12 e.a.
              Neem eens daarvoor een kijkje op de website van fotokonijnenberg of kamera-express of andere en probeer zo de verscheidene modellen wat op te snorren en dan kan je beginnen kijken naar reviews e.a. eromtrent
              lenzen beperkende factor ? waar halen jullie dat toch, op meeste van die toestellen en vooral op nexen kun je praktisch alle bestaande range finder en (D)SLR lenzen gebruiken gaande van leica en zeiss tot de canon sony en nikon lenzen.

              zou ook eens naar de samsung nx (bvb nx11, nx200) toestellen kijken, dacht dat er een vervanging op komst is voor dde nx200.

              als je kunt veroorloven van de nex5n te kopen heb je meteen een schitterend toestel
              -zeer goede beeldkwaliteit
              -heeft optioneel elektronische zoeker
              -zeer goede video functie (vb video http://vimeo.com/33429338)
              -minder geschikt voor studio fotografie (met studioflitsers) maar niet onmogelijk
              -heel veel mogelijkheden

              c3 iets minder mogelijkheden dan 5n, maar daar is momenteel een vervanger voor de C3 met name de nex3F


              panasonic en oly zijn minder in beeldkwaliteit dan de nexen, panasonic heeft ook zeer goede video mogelijkheden
              hebben een ruim aanbod m4/3 objectieven

              samsung heel gebruiksvriendelijk, ook beeldkwaliteit iets minder dan van de nexen maar zeer aantrekkelijke toestellen


              wat bridge camera's betreft (toestel met vaste lens) is de sony rx100 momenteel een zeer hot item, uitmuntende beeldkwaliteit voor zulk toestel mede te danken aan de gebruikte zeiss lens.

              Comment


              • #8
                Re: Advies bij aanschaf toestel.

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                wat bridge camera's betreft (toestel met vaste lens) is de sony rx100 momenteel een zeer hot item, uitmuntende beeldkwaliteit voor zulk toestel mede te danken aan de gebruikte zeiss lens.
                Heb mij net eentje gekocht en moet in mijn ogen zeker niet onderdoen voor de nex 5 N,dit was mijn vorig toestel dus ik kan vergelijken...Met zijn 1.8 lichtsterke lens is hij zeer goed in donkere omstandigheden...
                Voorbeeldje gechoten vanuit mijn dakraam met gewoon de ingebouwde flitser.
                Ok,hij heeft wel een vlek "lens flare" maar verder toch niet onaardig vindt ik.



                Uploaded with ImageShack.us

                Comment


                • #9
                  Re: Advies bij aanschaf toestel.

                  Als je echt compact wil, en met zo goed mogelijke beeldkwaliteit, dan denk ik net als Marc dat een RX100 vandaag zowat de beste keuze is.

                  Als je echt de beste beeldkwaliteit wil in nog redelijk compacte vorm (én met mogelijkheid om ook nog lenzen te wisselen en daarmee niet alleen je bereik en beeldkwaliteit maar ook de omvang van je fototas te bepalen), dan kom je wat mij betreft bij een Nex-5N uit.

                  En dan zijn er nog een verschillende tussenoplossingen zoals je in de Tweakers-review vindt.


                  De oplossing die mij het beste ligt, is een combinatie :
                  - DSC-HX9V als échte compact (en niet de RX100 omdat ik daarvan het bereik van de lens te beperkt vind, vooral aan breedhoekzijde). Deze is nu vrij goedkoop te krijgen.
                  - Nex-5N voor de beste beelden, met volgende lenzen (de laatste 3 zijn onderweg, als vervanging voor wat ik nu nog met de a700 doe):
                  - 18-200: niet de goedkoopste zoom, maar wel een supergoeie allround: bij elk bereik een mooie beeldkwaliteit, degelijke metalen behuizing, OSS, ideaal voor filmen ook.
                  - 16/2.8 en 0.75x (dus 12mm f/3.2 ongeveer): heel leuke breedhoekoplossing, niet te groot, en gebruik ik vooral vanaf f/6.3 (dus bij goed licht).
                  - Sigma 30/2.8 als standaardprime: ideaal als compacte oplossing
                  - Sigma 19/2.8: Dit bereik vind ik heel plezant in een stad, en met die f/2.8 zeker 's avonds of 's nachts.
                  - Sony 50/1.8: heel goeie portretlens, beter dan de Sony 50/1.4.

                  Tot zover wat betreft de oplossing die mij het beste ligt, om je een idee te geven...

                  Uiteindelijk hangt veel af van waar je voor jezelf de klemtoon op legt. Gebruiksgemak, beeldkwaliteit, filmen, al dan niet lenzen wisselen, bereik van lenzen, enz... spelen allemaal mee, en hebben voor elk van ons een ander gewicht. MF-lenzen interesseren mij bv. niet, maar anderen hebben niet liever...

                  Succes met je keuze !
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies bij aanschaf toestel.

                    Even erop wijzen dat je nog tot eind volgende week hebt om een Nex 3reeks of 5reeks aan te schaffen en te profiteren van 50 euro korting...
                    Dat betekent dat je op de C3 met 16mm lens kan kopen voor 400-50 euro...

                    Een 5N komt op 550 euro met de 18-55 en lijkt mij de bestkoop!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies bij aanschaf toestel.

                      De Panasonic GF3X heeft de meest compacte lens, alleen daarvoor zou ik die verkiezen boven een Nex. Hoge ISO prestaties is iets minder vanwege de kleinere sensor, maar nog best goed.

                      Binnenkort brengt Sony een 16-50 pancake uit voor de Nex, en dan zijn de rollen omgedraaid. Qua omvang hetzelfde als de GF3X maar grotere APS-C sensor en dus betere beeldkwaliteit.

                      Wil je echter meer tele, dan worden de lenzen een pak groter met die systeemcamera's en kan je niet meer van compact spreken.
                      Wil je een groot zoombereik en compact dan moet je iets aanschaffen als de Sony DSC-HX20V, maar vanwege de kleine sensor is de beeldkwaliteit op hoge ISO niet denderend.

                      Een Nikon J1 heb je ook nog, maar de lens is ook niet echt klein, zit tussen de Nex en Panasonic in.

                      Een Canon G1X of Sony RX100 is ook interessant, hier kun je de lenzen niet wisselen maar ze zijn wel compact waarvan de Sony de kleinste is qua omvang. De G1X heeft dan weer een grotere APS-C sensor. De RX100 sensor is even groot als de Nikon 1 series, dus nog altijd 4x groter dan een compact. Maar deze toestellen zitten boven je budget helaas.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies bij aanschaf toestel.

                        Hallo,
                        Bedankt voor de vele reacties en tips.
                        Momenteel heb ik nog niets aangeschaft, maar ik denk om me de Olympus PEN E-PL3 of E-PM1 aan te schaffen. Dit misschien in combinatie met een 18-200 mm lens.

                        Loont het de moeite om bij onze noorderburen te shoppen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies bij aanschaf toestel.

                          De noorderburen:

                          Olympus PEN E-PL3 + 14-42mm + 40-150mm


                          Olympus PEN E-PM1 + 14-42mm + 40-150mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies bij aanschaf toestel.

                            Garanties in België zijn meestal wel beter en voor die 2% verschil tussen nl en be?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies bij aanschaf toestel.

                              Hoe meer ik rondsnuffel op het net, hoe meer ik begin te twijfelen om toch maar een DSLR toestel aan te schaffen.
                              Maar ik zit met een dilemma, ik ben nogal een grammenjager tijdens mijn vakanties, hoofdzakelijk trektochten met rugzak of fietstochten met pak en zak.

                              Ik dacht aan een beginners toestel met niet al te veel toeters en bellen:
                              -Misschien Canon EOS 550 of 600
                              -Nikon 3100 of 3200
                              Is dit een doordachte en goede keuze of denken jullie kenners daar anders over?
                              Last edited by woestijn5; 7 augustus 2012, 17:09.

                              Comment

                              Working...
                              X